laikus (gör. laikosz – laos = ‘nép’
– ‘néphez tartozó ember’)
Az
ÚSZ-ben megkülönböztetô elnevezése azoknak, akik Isten népe lettek, míg azelôtt
nem voltak azok (vö. 1Pét 2,10). Az ôskeresztény egyház szóhasználatában az
egyházi hierarchiához (püspök, pap és diakónus) nem tartozó személyek a ~ok,
akik különbözô jogokkal voltak felruházva (pl. a püspökválasztásban részt
vettek). Mai megfogalmazásban a ~ok, azaz a ‘hívek’, ‘világiak’, ellentétben a
felszentelt klerikusokkal azok, akik
a keresztség szentsége által Krisztus Egyházának tagjai, a bérmálás szentsége
által pedig küldetést és felszentelést kaptak, hogy „királyi papságuk”-at a
miseáldozat felajánlásával, a szentségek felvételével, „az imádsággal, a
hálaadással, szent életük tanúságával, önmegtagadásukkal és tevékeny
szeretetükkel gyakorolják” (LG 10). A ~ok mint felolvasók, »segédkezôk,
»kommentárok és énekkari tagok sajátos liturgikus
szolgálatot végeznek, a hívô nép pedig tevékeny részvételével részese a
liturgikus cselekménynek. Különleges megbízatást kapnak a »lelkipásztori
kisegítôk. VI
XIII. Benedek pápa 1726-ban szentelte fel újra a Megváltó és Keresztelô Szt.
János tiszteletére. Az Egyház iránti szeretet és hûség jeleként november
9-én a ~t az egyetemes egyház megünnepli.
BL
a liturgia más területein nagyon hasznos lehet a nép anyanyelvének a használata
és az Apostoli Szentszék jóváhagyásával ennek széles körû al-
kalmazása (LK 36). »liturgikus nyelvek. AM
A ~i szolgálatnak a lit. ref. nagy fontosságot tulajdonít: a papság mellett
a világiak is egyetemes papságuk révén Isten igéinek hirdetôi. Hogy szerepüket
méltóképpen lássák el, szükség van megfelelô lelki és gyakorlati felkészítésükre.
»liturgikus nevelés. *21. AM
A mai egyházjog lehetôvé teszi mindkét gyakorlatot (ET 854. kán.). Az MKPK
utasítása szerint „az egész test megmerítésével csak a szülôk kívánságára
szabad keresztelnünk, sohasem akaratuk ellenére” (az MKPK elôszava a GyKSz-hez).
A
~ ma is háromszor történik a kereszteléskor. A cselekmény úgy jelzi igazán az
„újjászületés fürdôjét”, hogyha a homlokot önti le a pap, s a víz valóban
folyik a fejen. OL
kívül legelterjedtebb a Lorétói
~. (Loreto
olasz helyrôl elnevezve.) Ebben a boldogságos Szûz megnevezései részben
a Szentíráson alapulnak vagy bizánci eredetûek. Pl. Lelki edény = Szentlélek
hajléka; Ájtatosság jeles edénye = Istennek szentelt szûz; Elefántcsont
torony = Isten szen-
télye stb. Több új fohásszal bôvült: pl. Családok királynôje. Különösen májusban
és októberben imádkozzák.
A
16. sz.-ban több mint 80 ~ volt. VIII. Kelemen pápa ezért csak a Mindenszentek
és a Lorétói ~t engedélyezte. Újabbkori jóváhagyást nyert a Jézus Szt. Neve
(1886), Jézus Szt. Szíve (1899), Szt. József (1909) és Krisztus Szt. Vére ~ja
(1960). Számtalan új litánia keletkezett az utóbbi évtizedekben egyházmegyei
jóváhagyással, de sokszor anélkül. »Praeorator. BL
A
~ fogalmának tisztázásában jelentôs szerepet játszott XII. Pius pápa »Mediator
Dei (1947)
kezdetû enciklikája. Visszautasítja a tévedéseket: „Súlyosan tévednek a
szent ~ fogalmát illetôen azok, akik nem látnak benne mást, mint az Istent
megilletô tisztelet érzékelhetô külsô formáit, vagy puszta díszt; …akik nem
látnak benne egyebet, mint szabályok és elôírások foglalatát, amellyel az
Egyház az egyes szertartások végzését szabályozza” (25). Ezzel szemben a ~ az a
nyilvános istentisztelet, amelyet a mi Üdvözítônk mint az Egy-
ház feje, bemutat a mennyei Atyának, és amelyet
a hívek közössége bemutat Alapítójának és rajta keresztül az örök Atyának.
Tehát röviden összefoglalva, a szent ~ Jézus Krisztus titokzatos testének, a
Fejnek és a tagoknak nyilvános istentisztelete (20).
A
II. Vat. a ~t a következô módon határozza meg: „Méltán foghatjuk fel a ~t úgy,
mint Jézus Krisztus papi szolgálatának gyakorlását. Ebben érzékelhetô jelek
jelzik és a maguk sajátos módján meg is valósítják az ember megszentelését, és
Jézus Krisztus misztikus teste – vagyis a Fô és a tagok együtt –, teljes
értékû nyilvános istentiszteletet mutatnak be.” A teljesség kedvéért
hozzá kell tenni: „A földi ~ban a mennyeinek elôízét élvezzük” (LK 7–8). A ~ban
csak úgy tudnak az emberek részt venni, ha meghívást kaptak a hitre és
megtérésre. Tehát a ~ az a csúcs, amelyre az Egyház tevékenysége irányul, de
egyben az a forrás is, amelybôl minden erejét meríti. A résztvevôktôl igényli,
hogy felkészült lélekkel vegyenek részt benne (LK 7–10). A közösség
istentiszteletében való részvétel nem zárja ki azonban az egyéni
»imádságot és a különbözô »áhítatgyakorlatok
végzését.
A
~ végül is az Egyház istentisztelete. ~nak
a fentiek figyelembevételével csak azt a cselekményt nevezhetjük, ahol a hívek
közössége (»egyházi gyülekezet) egy törvényes egyházi
hivatalviselô vezetésével az Apostoli Szentszék által jóváhagyott liturgikus
könyvek szerint nyilvános istentiszteletet tart, amely jelenvalóvá és láthatóvá
teszi az Egyházat a maga üdvösségre vezetô mivoltában. VI
I.Az
Isten népét a krisztushívôk (204–329.
kán.) alkotják, akik az Isten kultikus tiszteletét az Egyház törvényes
pásztorai által jóváhagyott saját rítusuk szerint végzik. Ez a kultikus
kötelezettség elôírásokat és jogokat tartalmaz a világi krisztushívôk számára
éppúgy, mint a szent szolgálatot teljesítôk számára ( »laikus).
I.Az
Egyház hierarchiájában (330–572. kán.) liturgikus szempontból kiemelkedô
szerepe van
a »püspöknek, aki a liturgia keretében történô »püspökszentelésben
nyeri el a megszentelô feladattal együtt a tanítási és a kormányzási
kötelezettséget. Ezért lehetôleg székesegyházában papjai és a nép jelenlétében
történjék a fôpásztor püspökké szentelése (375. kán.). Mivel Isten titkainak
kezelôje, törekednie kell arra, hogy a krisztushívôk növekedjenek a kegyelemben
és éljék a húsvéti misztériumot (387. kán.). Ezért kötelessége
a legszentebb Eukarisztia ünneplését vezetni (389. kán.), ügyelni az Ige szolgálatára,
a szentségek és a szentelmények kiszolgáltatására, Isten és a szentek
tiszteletére (392. 2. §).
A
liturgia végzésében sajátos feladata van a »plébánosnak, aki a részegyházon belül
megalapított közösség felelôs lelkipásztora. Kötelessége Isten Igéjének
hirdetése, az Eukarisztia ünneplése, a szentségek kiszolgáltatása, a liturgia
és az imádságos élet irányítása (szentelmények, temetés, vallásos célú
társulások támogatása stb.; 528–530. kán.) és a rábízott népért mise
felajánlása (534. kán.).
A
székesegyházban az
ünnepélyes
liturgia végzése a
káptalan
feladata (503. kán.). Más templomokban a liturgia elôírásainak megtartására az
esperes ügyel (555. 1. §. 3.). A templomigazgatók a helyhez méltóan végezzék (562. kán.), a lelkészek és káptalanok megbízásuk szerint lássák el
liturgikus szolgálatukat (566–567. kán.).
2.A
megszentelt élet intézményeiben (573–
746. kán.) „a szerzetes a maga teljes odaadását mint
Istennek szentelt áldozatot valósítja meg,
és így egész léte folyamatos istentiszteletté válik
a szeretetben” (607. kán.). A szerzetesháznak legalább kápolnája legyen, ahol
az Eukarisztiát ünneplik és ôrzik (608. kán.), ott szent szolgálatot végeznek
(611. 3. §), és az elöljárók az Isten Igéjével táplálják és a szent liturgia
ünneplésében irányítják a tagokat (619. kán.). A noviciusokat (a szerzetesi
életre készülôket) tanítsák meg az üdvösség titkáról való szemlélôdésre és az
istentiszteletben a szent liturgia gyakorlására (652. 2. §). Mivel a szerzetes
az isteni dolgokról való szemlélôdésben és az imádságban az Istennel való
állandó egyesülésben él, ezért az Eukarisztia ünneplé-
sében, a szent zsolozsmában, a különbözô jámborsági gyakorlatban vegyen részt
(663. 1–4. §.); a nyilvános istentisztelet gyakorlásában, az apostoli munkában
készséges lélekkel fogadja el a megyéspüspök irányítását (678. 1.). Azok pedig,
akik az evangéliumi tanácsokat fogadalomtétel nélkül világi intézményekben (institutum saeculare)
vagy az apostoli élet különbözô célú – pl. karitatív – társaságaiban vállalják,
lehetôleg naponként misén vegyenek részt, gyakran járuljanak a bûnbánat
szentségéhez (719. 2–3. §.), a nyilvános istentisztelet gyakorlásában és a
lelkipásztori életben készséges lélekkel engedelmeskedjenek a megyéspüspök
vezetésének (738. 2. §.)
II.Az Egyház tanítói feladata (747–833. kán.) elsôsorban
az Ige szolgálatában valósul meg, amelynek a Szentíráson, a szent hagyományon
és az Egyház tanításán kívül a liturgiára is támaszkodnia kell (760. kán.).
Különös jelentôsége van a »homíliának (767. 1–3. §.), a
szentségi katekézisnek (777. 1,3.), (»igehirdetés), a missziós
katekézisnek (7R5.1), a »katekumenátus intézményének
(78R. kán.) és a liturgikus könyveknek (R26. kán.).
III.Az
Egyház megszentelôi
feladatát
különösképpen a szent liturgia által végzi (834–1253. kán.). A »liturgia
végzésében a megszentelôi feladatot (835. kán.) a »püspök
(1. §.), a »pap
(2. §.), a »diakónus (3. §.) és maga a krisztushívô
(4. §.) is gyakorolja. A hitbôl ered és táplálkozik a keresztény istentisztelet
(836. kán.), amely közösségi tevékenység (837. kán.), irányítására pedig az
Apostoli Szentszék, a püspöki konferenciák és a megyéspüspökök illetékesek a »liturgikus
könyvek elôírásai szerint (838. kán.). A bûnbánat, a szeretet
cselekedetei, és a keresztény nép imádságai és vallásos gyakorlatai is a
megszentelôdést szolgálják (839. kán.).
1.A »szentségek. – A szentségek
kiszolgáltatásának és felvételének érvényességét a legfôbb egyházi hatóság
állapítja meg (841. kán.). A keresztény életbe való »beavató
szentségek (keresztség, bérmálás és Eukarisztia) szoros összefüggésben vannak
(842. 2. §.). A szentségek felvételére fel kell készülni (843. 2. §.), melyeket
a katolikusok csakis katolikus kiszolgáltatótól fogadjanak el (844.1. §.). Katolikus
kiszolgáltató hiányában szabad a bûnbocsánat szentségét, az Eukarisztiát
és
a betegek kenetét nemkatolikus kiszolgáltatótól venni, ha egyházukban ezek a
szentségek érvényesek. Ebben az esetben katolikus kiszolgáltató is
kiszolgáltathat szentségeket az elôbb említett egyházak tagjainak (844. 2–5.
§.). A kiszolgáltatásnál követni kell a liturgikus könyvek elôírásait (846.
kán.), a szentségekhez szükséges »olaj újonnan megáldott
növényi olaj (847. kán.) legyen. »szentségek.
Az
egyes szentségek tárgyalása az ET-ben a következô szempontok szerint történik:
a szentség fogalma, kiszolgáltatása, kiszolgáltatója, a felvevôk és egyéb
elôírások (pl. anyakönyvi bejegyzés, keresztelési hely értesítése stb.)
(849–1165. kán.).
2.A többi istentiszteleti cselekmény között elôször a »szentelményekrôl
beszél az ET (1166–
1172. kán.), amelyek a szentségek bizonyos utánzásaként lelki hatásokat érnek
el az Egyház könyörgése folytán. A nap megszentelése a »zsolozsma
(1173–1175. kán.) által történik. Az Egyház tiszteli az emberi testet, ezért
feladatának tartja
a végsô útra is elkísérni (»temetés; 1176–1185. kán.). A
szentek, a szentképek és az ereklyék tisztelete elôsegíti a krisztushívôk
megszentelôdését,
a szélsôségek veszélyei miatt gondosan körülírja a tiszteletadás formáit és
módjait (1186–1190. kán.).
3.
Szent helyek és
idôk
a)Szent
helyek azok, melyeket a liturgikus könyvekben elôírt felszenteléssel vagy
áldással az istentiszteletre vagy a hívôk temetkezésére szánnak (1205. kán.). A
felszentelés a megyéspüspökre tartozik vagy arra, akit ezzel megbíz (más
püspököt vagy kivételes esetben papot). Az új »templomokat
szenteljék fel vagy legalábbis áldják meg. A templomok megáldása is a
megyéspüspöknek van fenntartva, de megbízhat vele papot is (1217. és 1207.
kán.). A nem plébániatemplomokban és kápolnákban tekintettel kell lenni a
plébániai jogokra (pl. keresztelésnél, házasságkötésnél: 1219. és 1225. kán.).
A »kegyhelyeken bôségesebben kínálják fel a híveknek az
üdvösség eszközeit, a buzgó »igehirdetéssel, a liturgikus
élet megfelelô elômozdításával, fôleg az Eukarisztia és a bûnbocsánat
szentsége útján, valamint a népi vallásosság ápolásával (jóváhagyott »áhítatgyakorlatok-
kal). (1234. 1. §.) Az »oltárokra vonatkozó
szabályokat a liturgikus könyvekben talált elôírások szerint meg kell tartani
(1137. kán.). A »temetôket is meg kell áldani,
ha ez nem lehetséges, akkor az egyes sírokat kell külön-külön megáldani (1240.
kán.).
b)Szent
idôk. – A »vasárnap a húsvéti misztérium heti ünneplése,
amelyet az egyetemes egyház az apostoli idôktôl kötelezôen ül meg néhány egyéb
ünneppel együtt (»kötelezô ünnep). Misén
vegyenek részt a hívek vagy magán a vasárnapon, vagy annak elôestéjén (1248.
kán.). A krisztus-
hívôk méltó bûnbánatát segítik a bûnbánati napok és idôk
(1249-1253. kán.).
A
liturgikus elôírások és az ET jogi megfogalmazásai ugyanezt a szellemet
tükrözik. VI
hivatali megnyilatkozások tanításával egészít ki és mélyít el.
A
KEK-ben mintegy ötven helyen történik elszórtan említés a liturgiáról,
különféle összefüggésben. Újdonsága a ~, hogy nagy és önálló részt szán a
liturgiának. Az elhelyezése is beszédes, ugyanis a keresztény élet logikáját
követi: a hitben megvallott misztériumot ünnepeljük a keresztény kultuszban. A
négy fô rész közül a második (A keresztény misztérium ünneplése) foglalkozik
ki-
fejezetten is a liturgiával (1066–1209), majd pedig a szentségekkel
(1210–1690).
Bevezetô
pontjaiban (1066–1075) néhány elemet találunk a liturgia definiálásához: Mi a liturgia értelme? (1066–1068), Mit jelent a liturgia szó? (1069–1070) stb., de a
liturgiát éppen sajátos természete miatt valójában nem lehet definiálni. Sem
XII. Pius pápa 1947-es Mediator
Dei enciklikájában,
sem a zsinat Sacrosanctum
Concilium
kezdetû konstitúciójában nem találunk ilyen meghatározást.
Az
elsô fejezet két cikkelyre oszlik: A liturgia – a Szentháromság mûve (1077–1112) és A húsvéti misztérium az
Egyház szentségeiben (1113–1134).
Eredeti ez a szentháromságos beállítása a liturgiának: az Atyától ered minden
áldás és Ô a célja minden imádásnak (1077–1083), Krisztus húsvéti misztériuma
teszi jelenvalóvá az Egyház életében ezt az imádást (1084–1090), a Szentlélek
pedig felkészít eme misztériumra, felidézi és aktualizálja közösséget teremtve
Krisztussal (1091–1109).
A
második cikkely a húsvéti misztériumra összpontosítja figyelmünket. Bemutatja,
hogyan van jelen az Egyház életében szentségein keresztül, amelyek Krisztus szentségei (1114–1116), az Egyház szentségei (1117–1121), a hit szentségei (1122–1126), az üdvösség szentségei (1127–
1129) és az
örök élet szentségei (1130).
A
második fejezet címe A
húsvéti misztérium szentségi ünneplése (1135–1209). Két cikkelyre oszlik, amelyek közül az
elsô Az Egyház
liturgiájának ünneplésérôl
szól (1136–1199), azaz szisztematikusan kifejti: ki, hogyan, mikor és hol ünnepel.
A második cikkely Liturgikus
sokféleség és a misztérium egysége (1200–1209) az Egyház liturgikus hagyományok
sokféleségén is átható egyetemességét magyarázza, valamint az inkulturációról
tesz említést.
A
liturgiával foglalkozó második rész második szakasza a szentségtannal
foglalkozik: Az
Egyház hét szentsége (1210–1690).
Rendszeresen elemzi mind a hét szentséget, minden alkalommal a szentség
üdvösségtörténeti és liturgikus dimen-
zióiból kiindulva halad a teológiai és lelkiségi tartalom felé. Eme összefoglalásban
található néhány említésre méltó hangsúly.
A
keresztény beavatás szentségeinél (1210–
1419) kiemeli a három szentség szoros és egymástól elválaszthatatlan egységét
(1285), valamint ezeknek a római rítusban is érvényes sorrendjét: keresztség,
bérmálás és végül a csúcs, az Eukarisztia (1233).
A
gyógyulás szentségei (1420–1532) között a bûnbocsánat szentségénél
megismétli az Ordo
Poenitentiae 31.
pontját, miszerint az egyéni és teljes gyónás az egyedüli és rendes módja a
kiengesztelôdésnek, kivéve fizikai vagy morális képtelenség esetét (1484). Ez
némiképpen más irányvonal, mint amit a SC képvisel a 26–27. pontjában, ahol
minden szentségnél a közösségi végzést részesíti elônyben. Indoklásában a
személyesen a betegek fölé hajló Jézust említi.
A
házasság szentségének tárgyalásakor kiemeli a nyugati egyház saját hagyományát:
a szentség kiszolgáltatói a házasulandó felek (1623).
Végül
a szentelményekrôl (1667–1679) és a keresztény temetésrôl (1680–1690) olvashatunk.
A
KEK negyedik része a
keresztény imádságról szól
(2558–2865), ahol a Miatyánk magyarázata elôtt gazdag
összefoglalás található a keresztény imádság értelmérôl, jó liturgikus
utalásokkal.
A
KEK általános jellemzôi között említhetjük gyakran eszkatológikus nyelvezetét
(vö.: 1090, 1130, 1137–1139), az ünneplô közösség szerepének hangsúlyozását
(vö. 1140, 1141, 1144) valamint a liturgia és katekézis kapcsolatának alapvetô
fontosságát. Ez utóbbinak célja, „hogy bevezessen a Krisztus-misztériumba,
áthaladva a láthatóból a láthatatlanba, a jelbôl a jelzett valóságba, a
»szentségekbôl« a »misztériumokba«” (1075).
A
KEK tehát ez utóbbi céllal beszél a litur-
giáról, annak misztagógiáját szolgálva, hogy a liturgiával karöltve
megvalósíthassa a veritas
fidei (a hit
igazságának) csorbítatlan megôrzését és továbbadását. FÁ
liában a názáreti Szent Család. József és Mária a rájuk bízott isteni gyermeket
bemutatják a templomban az Úr törvényében elôírt áldozattal. Amikor Jézus
tizenkét éves lett, elvitték az ünnepi szokás szerint Jeruzsálembe (vö. Lk
2,21–52). Az Egyház nemcsak a Szent Család ünnepével (Karácsony nyolcadába
esô vasárnapon) buzdítja a családokat, hogy a gyermek elsô hitoktatói a szülôk
legyenek, de az ET-ben is így rendelkezik: „A szülôk,
mivel életet adtak gyermekeiknek, súlyosan kötelesek és
jogosultak is nevelésükre; ezért elsôsorban a keresztény szülôk feladata,
hogy gyermekeik keresztény nevelésérôl az Egyház által adott tanítás szerint
gondoskodjanak”
(229. kán.). Egészen természetes, hogy ennek elsô föltétele a szülôk, a keresztszülôk
»liturgikus hitélete. »liturgikus
nevelés. BL
tanítók liturgiamagyarázó írásain és beszédein, figyelembe véve a késôbbi
teológusok és teológiai szerzôk állásfoglalásait, a ~ igyekszik kifejteni
azokat a teológiai kérdéseket, melyek a liturgiával kapcsolatosak. Ezek fôképp
a következôk: a keresztény kultusz lényege, Krisztus, mint minden liturgikus
cselekmény fôpapja, az egyházi közösség tevékeny és tudatos kultikus cselekménye
a liturgiában, a szentségi jelek és a hozzá fûzôdô
kegyelmi hatások összefüggése, a liturgia közösségi jellege, a liturgia és
egyéb áhítatgyakorlatok kapcsolata stb. A ~ segítségül hívja a társtudományokat:
szentírástudományt, patrisztikát, vallás-
tudományt, a keresztény régészetet, az ókori kultúrtörténelmet, a keleti kultúra
tanulmányozását, a dogmatörténetet, a mûvészettörténetet és ikono-
gráfiát, a zenetudományt. Kétségtelen,
hogy a II. Vat. lit. ref.-ja annak köszönhetô, hogy a ~ mint szak-
tudomány, alapos munkával elôkészítette annak liturgiatörténeti és teológiai
megalapozását. AM
a liturgia a papság, segédkezôk és hívôk tudatos, teljes és tevékeny együttmûködésével
a mûvészetek minden ágát összefogó és megvalósító, méltó
és nemesen szép istentiszteletté válik (LK VII. fej. 122–130). AM
Mûfaj
szerint a ~ lehet: 1. »gregorián ének,
2. többszólamú ének ( »polifónia), 3. »nép-
ének. BP
liturgikus év (lat. annus liturgicus)•1.
A keleti egyházban a keresztények életének középpontjában kezdet óta Jézus
föltámadása állt, melyet vasárnaponként újra meg újra megünnepeltek. A vasárnap
volt ugyanis „a hét elsô napja”, amely egyben a beteljesedés nyolcadik napját
és a végsô (eszkatológikus) korszak nyitányát is jelentette.
Mivel
a Húsvét idôpontja a tavaszi holdtölte szerint évenként változott, ezért a
nagyböjttôl Pünkösdig tartó három hónap úgynevezett „mozgó ünnepkört”
jelentett. A Húsvétot megelôzô 10. vasárnappal kezdôdik keleten a »nagyböjt
elôkészületi idôszaka és a nagyböjt (Triódion). Utána a Pünkösd utáni vasárnapig tart a (Pentékosztarion), a szent ötvened idôszaka.
Ezekhez a változó ünnepekhez igazodnak a Pünkösdtôl kezdve számított évközi
vasárnapok, melyeknek énekei nyolchetenként térnek vissza (Oktoékosz). A keleti ~ szept. 1-jén
kezdôdik.
A
~ állandó ünnepei a nap járása szerint rendezôdtek. A téli napfordulókor Jézus
születését, a tavaszi napfordulókor pedig Keresztelô Szt. János fogantatását és
születését (szept. 23 és jún. 24.) ünnepli a bizánci egyház. Az Úr ünnepei
közül legelsô a Szent Kereszt fölmagasztalása szept.
14-én. Karácsony után nyolc nappal, jan. 1-jén Jézus körülmetéltetésére, jan.
6-án keresztelkedésére, febr. 2-án pedig Simeonnal való találkozására emlékezik
a keleti egyház. A ~ utolsó hónapjában, aug. 6-án Urunk színeváltozásának
ünnepe van. Az »Istenszülô ünnepei mellett a
többi szent ünnepei: nov. 9. Szt. Mihály és Gábor fôangyal ünnepe; dec. 6. Szt.
Miklós mürai püspök ünnepe; dec. 27. Szt. István fôszerpap, elsô diakónus
vértanúsága; jan. 1. Nagy Szt. Bazil egyházatya ünnepe; jan. 30. Nagy Szt.
Bazil, Aranyszájú Szt. János és Nazianzoszi Szt. Gergely ünnepe; ápr. 23. Szt.
György nagyvértanú ünnepe; jún. 29. Szt. Péter és Pál fôapostol ünnepe; júl.
20. Szt. Illés próféta emléke; aug. 20. Szt. István király ünnepe; aug. 29.
Keresztelô Szt. János fejevétele. OL
2.A
nyugati egyházban az Egyház meghatározott napokon megünnepli Krisztus egész
miszté-
riumát a megtestesüléstôl kezdve az Úr eljövetelének várásáig. Ezáltal minden
idôben jelenvalóvá teszi azt, hogy a hívek abba belekapcsolódhassanak és az
üdvösség kegyelmével töltekezhessenek. Minden héten egy napot, a »vasárnapot
az Úr feltámadásának emléknapjává teszi, évenként egyszer szenvedése és
feltámadása emlékére a legnagyobb ünnepet, a »Húsvétot
szenteli (vö. LK 102).
A
»Húsvéti Szent Háromnap (Triduum Paschale) a nagycsütörtöki esti
misével kezdôdik, középpontja a »húsvéti vigília és mise, és a
húsvét-
vasárnapi »Vecsernyével fejezôdik be. A »húsvéti
idô ünneplése ötven napig tart és »Pünkösdvasárnappal zárul.
A
Húsvét elôkészületi ideje a »nagyböjt (Szent Negyvennap),
amely »Hamvazószerdával kezdôdik és Nagycsütörtök estig
tart. Az a rendeltetése, hogy a keresztségre készülôket (»kateku-
menátus) felkészítse a »beavató szentségek
felvételére, a híveket emlékeztesse keresztségükre és arra, hogy a
bûnbocsánat szentségében megtisztult lélek örömével ünnepelhessék Urunk
húsvéti misztériumát. Az öt nagyböjti vasárnap után »Virágvasárnappal
kezdôdik a »nagyhét.
A
~ másik csúcspontja a »Karácsony, Urunk születésének
ünnepe. Karácsony elsô »Vecsernyéjével kezdôdik és
Vízkereszt ünnepét követô vasárnappal fejezôdik be. Karácsony »nyolca-
dában van a Szent Család vasárnapja, január
1-jén pedig Szûz Máriának, Isten anyjának ünnepe (»
Mária-ünnepek).
Karácsony
elôkészületi ideje az »ádvent. Ez az idôszak
ráirányítja a figyelmet Krisztus második eljövetelére is. A Karácsony elôtti
negyedik vasárnap Vecsernyéjével kezdôdik. Nyugaton a ~ »ádvent
I. vasárnapjával kezdôdik.
E
két kiemelt idôn kívül van az évközi
idô. Ekkor Krisztus misztériumát nem egy bizonyos szempontból ünnepeljük, hanem
a maga teljességében. Ebben az ünneplésben segítenek a mise és a zsolozsma
olvasmányai.
Az
évközi idôben találhatók az »Úr ünnepei,
a Boldogságos Szûz (»Mária-ünnepek), az
»apostolok és a »szentek ünnepei. (20. ábra:
A liturgikus év a magyarországi liturgikus naptár szerint.) VI
giáról szóló konstitúció (kezdôszavak után: Sacrosanctum Concilium) a II. Vat. elsô dokumentuma,
amelyet 1963. dec. 4-én hagytak jóvá a zsinati atyák. A bevezetô után 130
pontból álló hét fejezet és egy függelék következik. Lezárása a 400 éves Trid.
utáni liturgiának, és egyben egy új korszak kezdete. A ~ a liturgia fogalmának
tisztázása után annak minden területére kitér, és alapvetô irányelveket ad
a megújulásra: „A liturgia megújításában úgy kell a szövegeket és a rítusokat
kialakítani, hogy általuk az eddiginél világosabban táruljanak fel azok a
szent valóságok, amelyeknek a jelzésére szolgálnak, és így a keresztény nép
– amennyire csak lehet – könnyen megérthesse azokat, és általuk teljesen,
tevékenyen és a közösség jellegének megfelelôen együtt ünnepelhessen” (LK
21). Így a keresztények lelki életének megújításához a ~ jelentôsen hozzájárult.
Utána elkezdôdött a több mint két évtizedig tartó munka az új »liturgikus
könyvek kiadására. »liturgikus reform. VI
A „himnoszok” elsô versének dallamát Bizáncban
a „Hirmologion”,
magyarul Irmologion rögzítette.
A
nagyböjti idôszak himnuszait a „Triódion”
tartalmazza. Ezt a „vámos és farizeus vasárnapjától” Nagyszombatig használja a
görög egyház. Húsvéttól Mindenszentek vasárnapjáig a „Pentékosztarion” tartalmazza a pünkösdi
ünnepkör énekeit. Az egyházi év napjaira elôírt himnuszok és olvasmányok a
„Ménea” ~ban találhatók, a szentek életrajzát pedig a „Szünaxarion” ismerteti.
A liturgia énekléséhez szükséges még az „Anti-
phonarion”, „Doxasztarion” és a „Kondakarion”, a zsolozsma himnikus
„verseit” pedig a „Sztikhéraion”
tartalmazza. A „Pszaltérion” 150 zsoltára 20 „kathizmára” van felosztva, amelybôl
naponta hármat kell elvégezni ahhoz, hogy egy hét zsolozsmájában minden
zsoltárra sor kerüljön.
A
liturgia középpontjában a négy evangélista mûvét tartalmazó „Evangélium” áll, amelynek állandó helye
az oltárasztal. Ezzel a díszes borítású könyvvel körmeneteket is szoktak
tartani, ünnepélyes reggeli zsolozsmán a híveknek csókra nyújtják, esküvéskor
pedig kézzel érintik. Az ÚSZ töb-
bi könyvét az „Apostol” (gör. aposztaiosz)
tartalmazza (a Jelenések könyve kivételével). Ebbô1 a felolvasó énekli el az
apostoli levelekbôl, illetve az ApCsel-bôl kijelölt szakaszt. OL
Az
»üdvösségtörténet legfôbb eseményeit
megelevenítô liturgikus ünnepek és idôszakok miséiben maga Jézus Krisztus
gyûjti egybe övéit
az ige és a szentség asztala köré. Magához hív,
s egyúttal küldetést is ad. A misében, s általában az istentiszteletben a ~
tehát a hívó szó elfogadásából, és a küldô szó vállalásából ered. A részvétel
valójában akkor válik a hitéletet gazdagító forrássá, ha ezt a liturgiában
részt vevô magával viszi mindennapi életébe. Ebbôl fakad az igéket a szívbe
vésô, azokon el-elgondolkodó (bibliaolvasó, imádkozó), érte szeretetbôl áldozatot hozó (aszketikus), hálás (Istent magasztaló) élet. »Szentírás,
»homília. BL
liturgikus mozgalom•A ~ azoknak a liturgikus
megújulást szorgalmazó törekvéseknek gyûjtôneve, amelyek a híveket a
liturgia jobb meg-
értésére és a liturgikus életben való tevékeny részvételre akarták elvezetni.
Az elmúlt sz.-ban legfontosabb feladatuknak a liturgikus örökség feltárását
tartották. E célra számos liturgiatörténeti és archeológiai tanulmány és könyv
jelent meg. A ~ atyja Prosper
Gueranger,
Solesmes bencés apátja, aki a teljesen kihalt apátságot a 19. sz.-ban ismét
életre keltette, és megkezdte a liturgia megújítását. Ennek egyik lényeges
mozzanata volt a gregorián kódexek kutatása és folyamatos kiadása. Hatására
Németországban 1863-tól a beuroni apátság két bencés szerzetese, Maurus »olter
és testvére, Placidus »olter végzett kiemelkedô apostoli munkát. Majd a
monostor szellemi és lelki örökségét továbbvitték Belgiumba (Maredsous, Mont
César apátság Lö»enben). A ~ kiváló támogatót kapott Szt. X. Pius pápa
személyében. 1903-ban kiadja az egyházi zene reformjáról szóló motu proprióját,
majd a gyakori (1905) és a korai (1910) szentáldozásra vonatkozó intézkedéseket
hozott. 1911-ben a »breviárium és a »misekönyv,
1915-ben az egyházi kalendárium reformját rendelte el. A megújulás lényeges
elemének tartotta az istentisztelet közösségi végzését. A ~ra jótékony és
bátorító hatással volt a szent pápa tevékenysége.
Lambert Beauduin belgiumi bencés azon fá-
radozott, hogy kihozza a liturgiát az elzártságból, és a lelkipásztori élet
középpontjába állítsa. 1909-ben Mechelnben mondta el híres beszédét, amely-
lyel nagy visszhangot váltott ki. Liturgikus kiadványokkal, liturgikus hetek
szervezésével és a plébániai élet liturgikus megújításával foglalkozott.
A
~ németországi központja a Maria Laach-i bencés apátság lett. Ennek apátja Ildefons Her»egen, és kiemelkedô tudósa Odo Casel volt. Ez utóbbi kidolgozta a
liturgia „misztériumteológiáját”. Szerinte a megváltás központja a húsvéti misztérium,
amely a liturgikus ünnepléssel jelenvalóvá válik. Így a hívô az ünneplésben
közvetlenül találkozik Megváltójával. Elméletének egyes pontjai nagy vihart
váltottak ki, de teológiája erôteljesen hatott a II. Vat. tanítására.
Ausztriában
Klosterneuburg lett liturgikus központtá. Pius Parsch népszerûsítette a tudományos kutatások
eredményeit, és kiadványaival hathatós nevelôi munkát folytatott. Folyóirata: „Bibel und Liturgie”; könyvei közül számos nyelvre
lefordították a „Jahr
des Heiles”
(magy. Üdvösség éve) c. mûvét.
Az
olaszországi ~ is számos kezdeményezést mondhat magáénak. A finalpiai bencések
vittek vezetô szerepet, köztük Salvatore Marsili apát, akire XXIII. János pápa rábízta a »Pápai
Liturgikus Intézet megszervezését.
A
világszerte megindult liturgikus mozgalmak XII. Pius pápa két jelentôs
enciklikájának hatására még tevékenyebben folytatták munkájukat: a Mytici Corporis (1943) és a Mediator Dei (1947) elmélyíti a
liturgia-teológia szerepét az Egyházban. »liturgikus reform, »liturgika.
VI
A
magyarországi lit. mozg. kapcsolatban állt a nyugat-európai törekvésekkel.
Ennek egyik bizonyítéka, hogy Pannonhalmán 1921-ben kiadták Lambert Beauduin „Az egyház lelki élete” c.
mûvét, amelyet a jeles magyar liturgikus, Szunyogh Xavér Ferenc fordított magyarra. Itt
olvasható ez az egyszerû elv: A plébániai életnek a liturgia
a lelke.
A
hívek számára több kétnyelvû (latin–magyar) Missale készült. A teljesség igénye
nélkül kettôrôl teszünk említést: „Kis Misekönyv” (összeállította: Radó
Polikárp és Kühár Flóris, Komárom, 1932), valamint „Misszálé az év minden napjára” (szerkesztette Szunyogh X.
Ferenc, Bp. 1933).
A liturgiában való tájékozódást szolgálta a „Liturgikus lexikon” (szerkesztette: Kühár Flóris
és Radó Polikárp, Komárom, 1933). A lexikonra nagy szükség volt, hiszen „a liturgia fölépítése,
szerkezete, részei, jelképes beszéde a majdnem kétezer-
éves múltnak ôsi hagyományait ôrzi, szimbólumai, dramatikus cselekményei,
ünnepei sokak számára bezárt könyvvé lettek” (a Lexikon elôszavából). Kiadásában tevékenyen
részt vett Bíró Lucián OSB.
A liturgikus lelki irodalomból is a teljesség
igénye nélkül a következôket emeljük ki: Pius Parsch: Az üdvösség éve (Bp. 1936, Halamka Gyula és
rendtársai fordításában); Columba
Marmion OSB: Krisztus
a lélek élete (Szent István Társulat, 1938); Krisztus misztériumai (1941). –
„Liturgikus élet” c. sorozatban Szunyogh X. Ferenc magyarázza a szentségeket. – Artner Edgár: „Az egyházi év ünnepeinek és
szertartásainak kimerítô leírása és magyarázata a mûvelt nagyközönség
számára” (Bp. 1923); Mihályfi Ákos: „A nyilvános
istentisztelet” (Bp. 1933). Az ôsegyház életébe való mélyebb betekintést tette lehetôvé a
Kühár Flóris szerkesztésében megjelent „Keresztény remekírók” c. sorozat.
A
zsolozsma jobb megértéséhez segítséget nyújtottak a különbözô
zsoltárfordítások. (Horváth Konstantin, valamint Sík Sándor három különbözô
zsoltárfordítása.)
A
nôi rendek közül kitûnt a Szociális Missziótársulat „Liturgia”
kegytárgykereskedése révén, könyvkiadással és igényes beuroni kegytárgyak
terjesztésével.
Az egyházi zene megújulásáról a »ceciliánus
mozgalmak, köztük a hazánkban tevékenykedô Országos Magyar Cecília Egyesület
gondoskodtak.
A
liturgikus megújulás központjai a szerzetesházak voltak. Elsôsorban a
pannonhalmi bencés és a zirci ciszterci apátság, ahol a szerzetesek felemelô
módon végezték a konventmisét és a zsolozsmát. A budapesti Szabina kápolnában a
hívek li-
turgikus nevelését Körmendy Béla, majd Szunyogh X. Ferenc végezte. A budapesti
kántorképzô »liturgikatanára, Pantol
Márton esztergomi egyházmegyés pap a leendô kántorok tanításában végzett
apostoli munkát. VI
jon, a szent cselekményekben tudatosan, tevékenyen és gyümölcsözôen kell részt
venni (»tevékeny részvétel). Ezt pedig csak úgy lehet
elérni, ha „a lelkipásztorok szorgalmazzák a ~t, valamint a híveknek belsô
és külsô tevékeny részvételét, kinek-kinek a maga kora, adottsága és vallási
mûveltsége szerint” (LK 19). A nevelés kétirányú:
1.A liturgiára és az abban való részvételre
nevelés. A hívek ismerjék meg a »liturgia fogalmát, Krisztus
és az üdvtörténet misztériumának megjelenítését a liturgikus cselekményekben,
ezekben való tevékeny részvételükkel pedig fejezzék ki hitüket. Tanulják meg a
külsô kifejezések (szövegek, mozgások, szertartások) mélyebb értelmét, hogy így
annál tudatosabban kapcsolódjanak a szertartásokba.
2.
A liturgiából való nevelés. „A liturgia
ugyan elsôsorban hódolat az isteni Fölség elôtt, de jelentôs szerepe van a hívô
nép tanításában is… Ezért nem pusztán azoknak a felolvasása, »amiket tanulságul írtak
meg« (Róm 15,4),
hanem mindaz, amit az Egyház imádkozik vagy énekel, vagy cselekszik, növeli a
résztvevôk hitét, szívüket Istenhez irányítja, hogy neki lelki áldozatot
mutassanak be, és kegyelmét gazdagabban kapják meg” (LK 33).
A
~ az Egyház
közösségében
történjen. Tudatosodjon a résztvevôkben, hogy Krisztus misztikus Testét
alkotják, és ebben a „Testben” mindenkinek megvan a sajátos feladata, és
erôsödjék bennük az Egyházhoz való tartozás tudata.
A
~ lehet alkalomszerû (pl. eseménnyel, látogatással kapcsolatos) és
szisztematikus (tervszerûen felépített) elméleti és gyakorlati oktatás.
Az
egyes életkorokban lehetséges ~: a kisgyermeket (6 éves korig) a család vezeti be a maga keresztény
életével a liturgiába. Ez alkalomszerû, spontán, élethelyzethez kötött.
Nemcsak szóbeli tanítás, hanem játék, rajz, ének stb. Az iskola elôtti években
már a liturgikus közösségbe is be kell vezetni a kisgyermeket. – A gyermek (12 éves korig) a családi
közösségbôl kilépve tagja lesz az
iskolai, kateketikai és egyéb hosszabb-rövidebb életû közösségeknek.
Ismeretanyagot kap, fokozatosan felismeri helyét, szerepét és felelôsségét. A
gyermek ~e alkalomszerû (az egyházi év egyes eseményeihez kapcsolódó) és
szisztematikus (»elsôáldozás, »liturgikus
szolgálatok). – A
serdülést megelôzô idôszakban a fiatal keresi a barátságot, nemcsak társaival, hanem
Jézussal is. Ha igazán rátalál, tevékenykedni és cselekedni akar az Ô normái
szerint. Szívesen végez karitatív munkát, de a liturgiában is tevékeny szerepet
vállal (felolvas, ministrál stb.). – A fiataloknál figyelembe kell venni sajátos körülményeiket. A
közösség utáni igényükbôl fakad, hogy kisközösségekbe tömörülnek, s ezek
keretében szívesen vesznek részt liturgikus cselekményekben is. Ugyanakkor
alkalmasak arra, hogy a kisebbek liturgikus nevelôi legyenek akár a liturgikus
szolgálatot végzôk, akár az énekkar, vagy a »szkóla irányításában. – A felnôttek számára elsôsorban a
szentségi katekézisekben (házasságkötés, gyermekeik megkeresztelése elôtt)
történik a liturgikus nevelés. Közösségileg pedig a liturgia végzésében,
megfelelô magyarázatokkal, buzdításokkal. A leghatásosabb nevelôeszköz a
szertartások vonzó végzése (»liturgikus cselekmények
szépsége). – A papság liturgikus nevelése már a szemináriumokban kezdôdik.
(Ennek „Irányelveit” adta ki a Katolikus Nevelés Kongregációja 1979-ben.)
Számukra a továbbképzô elôadások mélyítik el a liturgikus cselekmények
értelmét. Pápai, püspökkari, püspöki, az »Istentiszteleti és Szentségi
Kongregáció megnyilatkozásai mindig figyelemre méltó tanítások. A római
megnyilatkozásokat a Notitiae (fent: kongregáció hivatalos lapja), és
összegyûjtve az EDIL közli. VI
Keleten
viszont a »pátriárkák önálló egyházkormányzati területén,
magától értetôdô volt a népnyelv liturgikus használata. Így alakult ki már korán
Antiochia környékének szír és Alexandria környékének kopt nyelvû
liturgiája. Hasonlóképpen ôsi hagyománya van az örmény és georgiai grúz nemzeti
nyelv használatának is. Jóval nehezebb volt már az »ószláv
nyelv elfogadtatása Szt. Cirill és Methód térítései idején (9. sz.).
A
firenzei zsinatot (1439) követô uniók után Róma elfogadta, hogy a vele egyesült
keleti egyházak megtarthassák eredeti liturgikus nyelvüket. Így került a ~ közé
az arab, etióp, szír, káld és román. A magyar liturgikus nyelv hivatalos elfogadása
egészen a II. Vat.-ig váratott magára, bár a magyar anyanyelvû görög
katolikusok már 1912-tôl magyarul végezték a liturgiát a Szentszék
hallgatólagos beleegyezésével. »keleti rítusok, »görög
katolikus egyház Magyarországon. OL
liturgikus öltözet•1. A bizánci rítusban: A keleti papság ~e sok mindenben
hasonlít a késô ókori ruházathoz, s különösen a császári udvar ünnepi öltözködéséhez.
Emellett viszont megmaradtak a nyomai az ÓSZ-ben elôírt papi ruházatnak is.
»ábra: Liturgikus öltözet a bizánci
rítusban.
Az
egyházi rend tagjai Keleten mindnyájan hordják a bokáig érô sztiháriont (1,4), melyet a papok derekán
színes öv (6) köt át. A diakónusok stólája egyetlen hosszú, keresztekkel ellátott
szalag (orárion,
3), mely az angyalok szolgálatára emlékeztet, a papoknál viszont ez már elöl
egybe van kapcsolva, s így a nyakba helyezhetô (epitra-
khélion, 5).
A bizánci rítusú papság kézelôje (epimanikion 2,7) Jézus kötelékeit jelképezi, mellyel ôt Pilátus elé vezették.
A phelonion
(8) (magyar szóhasználatban: felon) a pap egész testét befedô nyitott palást,
amely a kínszenvedéskor megcsúfolt Jézus bíborpalástját jelképezi. A püspök
~ében ezt zárt „szakkosz”
(10) helyettesíti,
amelyre a Jó Pásztor örökségeként az „omophorion”-t (11) (omofor), az elveszett
juhot vállára vevô fôpásztor rendi jelvényét teszik. A pásztorbot (19) végén
egymással szembenézô kígyófejek a pusztában Mózes által felállított rézkígyóra,
a Megváltó elôképére utalnak. A papoknak is kijáró mellkereszt (sztauroforosz) (12,20) mellett a bizánci püspökök
sajátos ékessége még az Istenszülôt
ábrázoló kép: „panhagia” (13,21). A püspöki koronát (14)
szintén az Üdvözítô, az Istenszülô és az apostolok képei ékesítik. A püspöki
ruha bal oldalára kardhoz hasonlóan fölerôsített „hüpogonation” (17) a lélek kardját és a föltámadt
Krisztus gyôzelmét jelképezi. Ehhez hasonló „epigonation”-t (9) adhat a püspök az általa
kitüntetett papoknak is, akik ezt két sarkánál fogva az övhöz erôsítve viselik.
Amikor a püspöki liturgián a fôpásztor kettôs és hármas gyertyával áldja meg
a népet, a „dikérion” (15) Krisztus két természetére,
a „trikérion” (16) pedig a Szentháromságra
utal. OL
2.A római rítusban (lat. paramentum, ‘az
istentiszteletet végzô papság és segédkezôk ruhája’)•„Az Egyházban, mely
Krisztus Teste, nem minden tagnak ugyanaz a szerepe. A szolgálatoknak ezt a
különbözôségét az istentiszteleteken a szent ruhák különbözôsége érzékelteti.
Éppen ezért jelezniök kell az egyes szolgálattevôk sajátos feladatát. Ugyanakkor
a szent ruhák az istentisztelet fényét is hivatottak emelni” (RMÁR 297).
Az
elsô évszázadokban – az ÓSZ-i papsággal ellentétben – nem viseltek liturgikus
ruhát. A népvándorlás korától kezdve alakulnak ki a klasszikus antik
ruhadarabokból a barbár népek profánnak tekintett ruhájától eltérô és lassan
kizárólag liturgia céljára használt öltözetek. Így a rövidebb és hosz-
szabb alsóruhából, a
tunikából
származik az »alba, a »karing,
sôt a papi »reverenda és a szerzetesi ruha is. Az
utazáshoz használt harang alakú bô, testet fedô ruhából (paenula, casula, planeta) lett a »miseruha,
a csuklyás esôköpenybôl a »palást (pluviale), a tunikának felsôruha
jellegû díszesebb formájából a »dalmatika. A »stóla eredete az arctörlô kendô. A
Karoling-korszaktól kezdve e ruhadarabok már egyértelmûen a liturgikus
jelleget és a klérus különbözô fokozatait kifejezô szerepet kapnak. Egyre
drágább és gazdagon díszített anyagból készülnek (ornatus = díszített), de ugyanakkor
eredeti formájuk egyre jobban zsugorodik. A lit. mozg., de különösen korunk
lit. ref.-ja arra törekszik, hogy a liturgikus ruhák eredeti formáját nemes és
bô anyagfelhasználással,
és kevesebb díszítéssel tegye hitelessé. „Mindazt, ami kevésbé felel meg a
megújított liturgiának, meg kell változtatni vagy meg kell szüntetni; azokat
pedig, amelyek ezt elômozdítják, meg kell tartani vagy újra be kell vezetni”
(LK 128). „A szent ruhák anyagban és formában alkalmazkodjanak
a helyi igényekhez és szokásokhoz” (LK 128).
„A szent ruhák készíthetôk a hagyományos anyagokon kívül az azon a vidéken
ismert anyagokból, sôt mûszálakból is, csak feleljenek meg az
istentisztelet méltóságának” (RMAR 305). „Úgy illik, hogy a ruhák szépségét és
nemességét ne a díszítések sokaságában keressük, hanem a felhasznált anyagban
és szabásban. A díszítések olyan motívumokat, illetve képeket és szimbólumokat
ábrázoljanak, amelyek a szent használatra utalnak; mellôzni kell mindazt, ami a
szent célhoz kevésbé illô” (RMÁR 306). [22. ábra: Liturgikus öltözet (nyugati)] AM
és az Egyház ünnepi és nyilvános könyörgései-
ben való tevékeny részvétel”. Ezt próbálta a gyakorlati életbe átvinni a gyakori
szentáldozásról,
a gyermekek korai szentáldozásáról, a zsolozsmáról és a liturgikus naptárról
való rendelkezéseivel. A liturgia végzésének méltóságát és szépségét kívánta
emelni az egyházi zenérôl kiadott rendelkezésével is.
A
liturgikus megújulás feltételei azonban csak XII. Pius pápa idejére értek meg.
Jelentôs apostoli körlevele a liturgiáról (»Mediator Dei, 1947) és a szent zenérôl (Musicae sacrae disciplina, 1955) számos gyakorlati
intézkedés alapja lett. Ezek a következôk: új zsoltárfordítás elkészítése
liturgikus használatra, kétnyelvû szertartáskönyv kiadása, liturgikus
bizottság alapítása (1948. máj. 28.),
a Rítus (»Istentiszteleti) Kongregáció keretében a
reform konkrét javaslatainak elkészítése és tanulmányozása. E bizottság munkája
nyomán elkészült a »húsvéti vigília (1951), majd
a teljes nagy-
hét megújítása (1955); a »szentségi böjt csökkentése
(1953; 1957); az esti mise engedélyezése (1955), a »zsolozsma
és a liturgikus »naptár egyszerûsítése
(1955); rendelkezés a szent zenérôl és liturgiáról (De musica sacra, 1958. szept. 3.).
XXIII.
János pápa a zsinat meghirdetésekor felállított egy liturgikus elôkészítô
bizottságot. Feladatául tûzte ki a zsolozsma, a »Pontificale,
a »misekönyv és a »hivatalos szertartáskönyv
kiadásainak elkészítését és a »katekumenátus felújítását. A
zsinat elôkészítésében a világegyház püspökei javaslataikkal vettek részt.
Az
elôkészítô bizottság oly gondos és alapos, mindenre kiterjedô munkát végzett,
hogy a litur-
giáról szóló zsinati dokumentum volt az egyetlen, ahol a bizottság által
elôkészített tervezeten lényegében nem változtatott a zsinat.
2. A reform fázisai. – A »Liturgikus
konstitúció (LK) jóváhagyása (1963. dec. 4.) után megjelent a végrehajtási
utasítás (1964. jan. 25.). A pápa a szertartások átdolgozására és az új
liturgikus könyvek elkészítésére „Consilium”-ot, azaz Tanácsot alapított, amely 1969. máj. 8-án
beolvadt az akkor szervezett »Istentiszteleti
Kongregációba, és munkáját annak keretében folytatta. A Consilium rövidesen
folyóiratot indított Notitiae címmel (1965).
Nagy
jelentôségû munkájában teljes mértékben követte a zsinati tanítást: „Az
egészséges hagyomány megôriztessék és mégis lehetôség nyíljék
a jogos haladás számára, valahányszor a liturgia egyes részeit felül kell vizsgálni.
Ezt elôzze meg mindenkor alapos teológiai, történeti és lelkipásztori kutatás.
Ezenfelül figyelembe kell venni a liturgia általános szellemi és alkati
törvényeit, azután az újabb liturgikus újításokból nyert tapasztalatokat,
valamint az eddigi, esetenkénti engedmé-
nyeket” (LK 23). Az egyes szakcsoportok munkáját gondosan összehangolták, sôt
1966-tól több nem katolikus közösség képviselôje is megfigyelôként részt vett
az általános üléseken. Az elkészült részmunkákat is átadták VI. Pál pápának,
aki személyesen vizsgált felül mindent és megtette észrevételeit. E hosszú és
aprólékos munka végén VI. Pál a legkisebb részletre is maga adta meg a
jóváhagyást.
3.Irányelvek. – A ~ megvalósítása
megfontolt terv szerint történt, két síkon:
a)Az új liturgikus könyvek
elkészítése. Az
elsô idôben a nyelvváltás (latinról a népnyelvre) okozott gondot, ezért a
Kongregáció két irányelvet is kiadott (Inter Oecumenici, 1964. szept. 26.; Tres abhinc annos 1967. máj. 4.). 1977-ig már 344 nyelv liturgikus
használatát engedélyezték, és minden fontosabb liturgikus könyv megújítására
sor került. A liturgikus könyvek kiadását megelôzi három új »eukarisztikus
ima kiadása (1968), majd sorban jelennek meg a misekönyvek, olvasmányos
könyvek, szentségek kiszolgáltatásának liturgikus könyvei és a zsolozsma
átdolgozott kiadásai. Már a könyvek elôkészítése alatt is folyt a papság és a
hívek lelki felkészítése a liturgia mélyebb értelmének és megújításának
befogadására. Különös gonddal alkalmazták a liturgiát a népek hagyományaihoz
(LK 37–40) és a különbözô korosztályok sajátosságaihoz (pl. gyermekmisék).
b)A liturgikus megújulás
irányítása is
fontos feladatot jelentett kezdettôl fogva: VI. Pál célként tûzte ki „a
visszaéléseket megakadályozni, a késlekedôket biztatni, felszabadítani az
energiákat, kedvezni a jó véleményeknek és megdicsérni az erre méltókat”.
Fontos szerepet játszottak a nemzetközi találkozók és kongresszusok. Sokat
jelentett a gondos tájékoztatás is, amely a Notitiaeben jelent meg. Jelentôs szolgálatot végeztek az
egyes országok, nyelvterületek liturgikus tanácsai (hazánkban az »Országos
Liturgikus Tanács) és az egyes egyházmegyék liturgikus bizottságai. Alapvetô
munka azonban az egyházmegyékben, egyházközségekben is a legkülönbözôbb
formákban folyt: katekézisek, liturgikus hetek, kiadványok segítettek hozzá a
reform megvalósításához.
4.A legfontosabb szempontok:
a)A szertartások végzésében minden rítusnál állítsák
vissza az egyes szertartások eredeti jellegét, hagyják el az idôközben hozzájárult
idegen részeket és a ~ot alkalmazzák a kor és kultúrák mai követelményeihez. A
szertartásokon mindenki tisztsége szerint vegyen részt az ünneplésben.
b)A lelkipásztori megfontolások. A liturgia közös
istentisztelet, melyet a Fô és a tagok együtt mutatnak be. Ezért jogos
kívánság, hogy a közösség, Isten népe, ne néma szemlélôje, hanem tudatos és
tevékeny résztvevôje legyen a liturgiának.
E magatartásnak nélkülözhetetlen alapja a hit öröme, a megváltott néphez való
tartozás tudata, Isten irántunk való szeretetének felismerése és a testvéri
szeretet gyakorlása a mindennapi életben.
c)A Szentírás kincstárát megnyitotta a megújított
liturgia. Ezt bizonyítja az olvasmányok rendje a misében, az igeliturgia
szerepe a szentségeknél, a szentelményeknél és az istentiszteleteken pap
távollétében. Igényli az Isten Igéjének méltó és mindenki számára érthetô felolvasását
és tanításának kifejtését a »homíliában.
d)A liturgikus könyvek több lehetôséget adnak a
helyi körülmények szerinti önálló tevékeny-
ségre. Ez csak akkor lesz gyümölcsözô Isten népe számára, ha a lelkipásztorokat
és a liturgia többi résztvevôjét erre kiképzik. »kreativitás
a liturgiában.
5.A reform hatása és kilátásai. Mint minden megújulásnak,
úgy ennek is voltak ellenzôi és túlzásba vivôi. Az ellenzôk történelmi és
hittani okokra hivatkoztak, és eleve sok mindent visz-
szautasítottak a zsinat tanításából. Mások viszont az Egyház tanítását
figyelmen kívül hagyva, saját elképzeléseik szerint végezték a szertartásokat.
Az Egyház tagjai azonban szerte a világon nagy többségben magukévá tették a
reform célkitûzéseit és
a maguk területén meg is valósították azokat. Az LK megjelenésének húszéves
évfordulóján az
Istentiszteleti Kongregáció 1984. okt. 22–28-ig kongresszusra hívta össze
Rómába a nemzeti liturgikus bizottságok elnökeit és titkárait, amelyen
II. János Pál pápa is részt vett. Beszédében a sok pozitív tapasztalat mellett
a kellô liturgikus lelkiséget hiányolta. A feladatokat a liturgikus lelkiség alakításában,
a szertartáskönyvek bevezetô magyarázatainak gondos tanulmányozásában, valamint
a híveknek a liturgikus cselekményekben való tevékeny bekapcsolásában jelölte
meg. A Szentatya
az LK kihirdetésének 25 éves évfordulója alkalmából 1988. dec. 4-én (megjelent
1989. máj.)
Vicesimus
quintus annus
kezdetû apostoli levelet adott ki. Kiemelte benne a hagyomány
fontosságát, majd megismételte az LK és a liturgikus megújulás fontos
irányelveit. A ~ alkalmazásából részben nehézségek (aktívabb részvétel követelménye, elutasító
magatartás, a régi formákhoz való visz-
szatérés), részben pozitív
eredmények
(Isten Igéjének nyitott asztala, több és tevékeny részvétel, és
a liturgiából forrásozó tevékeny keresztény élet), valamint a ~ téves alkalmazásaiból (meg nem engedett kihagyások
és betoldások a liturgikus szövegekben, kitalált rítusok, új eukarisztikus imák
készítése, az általános feloldozás meg nem engedett gyakorlata, a hívek
általános papságának és a szolgálati papság határainak elmosódása) erednek. A
megújulás biztosítékául ismét a biblikus és liturgikus képzést, a népek
kultúrájához való alkalmazkodást, az új problémákkal való foglalkozást és a
népi »áhítatgyakorlatok megbecsülését tartja fontosnak.
Így a liturgia, mint az elvetett mag, fejlôdésnek indult, és életerôs fává
növekedett, amely ugyanakkor gyökereivel a hagyomány talajaiból táplálkozik. VI
– egyébként nagyon drága – váladékában való fôzéssel színezték. A 9. sz.-tól
kezdtek az ünnep jellegének megfelelô színû ruhákat viselni, míg a 13.
sz.-ban végleg szabályozták a ~ kánonját. Ezen lényegében a legújabb rendelkezések
sem változtattak. „A szent ruhák különbözô színei azt a célt szolgálják, hogy
mind az ünnepelt hittitok sajátos jellegét, mind pedig a liturgikus évhez
igazodó keresztény hitéletet külsôleg is szemléletessé tegyék” (RMÁR 307).
A
nyugati egyházban a szent ruhák színével kapcsolatban megmaradt az eddigi
gyakorlat:
a)Fehér színt kell használni a »húsvéti
idôszakban és »Karácsonykor; ezenkívül az »Úr
ünnepein (kivéve a szenvedésre vonatkozóakat); »Szûz
Mária és nem vértanú szentek ünnepén, és néhány más alkalommal: Mindenszentek,
Ker. Szt. János születése, Szt. János evangélista, Szt. Péter székfoglalása és
Szt. Pál megtérése ünnepén;
b)piros színt használunk »Virágvasárnap,
»Nagypénteken, »Pünkösdkor, az Úr
szenvedésének ünnepein, az »apostolok és evangélisták,
valamint a vértanúk ünnepein;
c)zöld színt kell használni az
évközi vasárnapokon és hétköznapokon;
d)lila (viola) színt »ádvent
és »nagyböjt idején; valamint tetszés szerint »gyászmisén
is;
e)fekete színt a »gyászmisében;
f)rózsaszínt lehet venni ádvent III. és
nagyböjt IV. vasárnapján.
Nagyobb
ünnepeken lehet használni nemesebb anyagból készült ruhákat, még ha nem is
felelnek meg a napi liturgikus színnek (pl. arany) (RMÁR 308–310). »miseruha.
* 5.
A
»bizánci rítusban az arany a végtelenséget jelképezi,
a piros pedig a vértanúságot, a böjti idôszak áldozatvállalásait és a
Szentlélek tüzét. Ezektôl a jellegzetes alkalmaktól eltekintve világos
színû ruhát használnak. A „világos” megjelölés esetében a fehértôl kezdve
minden világos szín-
árnyalat egyaránt szerepelhet. AM–OL
lévô értékes, mûemléki berendezést nem szabad sem eltávolítani, sem
megcsonkítani. Az új berendezéseket a mai kor mûvészi stílusában készítsék,
s ne a korábbi stílus utánzataként.
A
~ megkívánja a néppel szembenézô, körüljárható »oltár
felállítását, a »papi ülôhely megfelelô
elhelyezését és az igehirdetésre alkalmas »ambó felállítását. Kívánatos,
hogy elôzetes kipróbálás után a templom méreteihez illô, mûvészileg
értékes, új, állandó berendezés kerüljön a ~ során a »preszbitériumba,
a papi térségbe.
Ha
viszont a régi berendezés silány vagy értéktelen, akkor a ~ jó alkalom arra,
hogy annak el-
távolításával kötetlen, szabad tér álljon rendelkezésre az új berendezés
részére. A ~ sajátos problémája a legtöbb akadályt képezô »áldoztatórács
eltávolításának vagy áthelyezésének kérdése (RMÁR 253–280).
A
~hez tartozik a »baptisztérium és az »Eukarisztia
ôrzési helyének megfelelô kialakítása is. AM
lucernárium (lat. lucerna = ‘mécses’)•1.
A húsvéti vigília ( »Húsvéti Szent Háromnap) elsô
része a „fényünnepség”, amelyen meggyújtják a »húsvéti
gyertyát. * 8.
2.A
»temetési misében a befejezô áldás elôtti szertartás,
amely alatt meggyújtják a húsvéti gyertyát. A bevezetô könyörgés,
gyertyagyújtás, egyetemes könyörgések és a Miatyánk, Üdvözlégy elimádkozása
után a mise áldásával zárul. Végzése nem kötelezô; lehet napi színben mondott
mise után is végezni. * 21. VI