gyászmisék (lat. missae defunctorum)•Az Egyház az elhunytakért is felajánlja Krisztus húsvéti eukarisztikus áldozatát, hogy ez Krisztus összes tagjainak egymással való szoros kapcsolata révén egyeseknek kieszközölje a lelki segítséget, másoknak pedig a remény vigasztalását nyújtsa.
A ~ között a legmagasabb rangú a temetési mise
(missa in exsequiis). Végezhetõ bármelyik napon, kivéve mégis a parancsolt ünnepeket, Nagycsütörtököt, a Húsvéti Szent Háromnapot, továbbá ádvent, nagyböjt és Húsvét vasárnapjait. A halálhír vétele után vagy az eltemetés alkalmával, valamint az elsõ évfordulón (missa in anniversario) végezhetõ ~. Karácsony nyolcada alatt, a kötelezõ emléknapokon és köznapon, kivéve Hamvazószerdát és a nagyhetet. Az egyszerû megemlékezõ ~ (missa in diversis commemorationibus) köznapokon és a nem kötelezõ emléknapokon mondhatók a megholtakért.

A temetési miséken legyen rövid homília, mellõzve a halott bárminemû dicséretét! Ajánlott a homília minden más közösségi gyászmisén is. Buzdítani kell a híveket, fõleg a gyászoló család tagjait, hogy az elhunytért bemutatott eukarisztikus áldozaton szentáldozással vegyenek részt. Ha a temetési mise közvetlen kapcsolatban van magával a »temetéssel, akkor az áldozás utáni könyörgés befejeztével elmarad a mise befejezõ szertartása, és mindjárt következik a halottól való búcsúvétel rítusa. Ez azonban csak a holttest jelenlétében végezhetõ. Ha nem a holttest jelenlétében mutatták be a temetési misét, tetszés szerint végezhetõ a »lucernárium.

A ~, fõleg a temetési misék változó részeinek a megválasztásánál (pl. könyörgések, olvasmányok, egyetemes könyörgések) tekintettel kell lenni a lelkipásztori szempontokra, illetve az elhunytra,
a családra és a jelenlévõkre. Különös felelõsséget érezzenek a lelkipásztorok azokért, akik a temetés alkalmával a liturgikus cselekményeken jelen vannak, s hallgatják az örömhírt, akár nem katolikusok, akár olyan katolikusok, akik misén soha vagy csak nagyon ritkán vesznek részt, vagy már a hitüket is elvesztették. Szükséges ugyanis, hogy a papok minden ember számára legyenek Krisztus evangéliumának szolgái (RMÑR 335–341). * 5.    
VI

 

gyémántmise »évforduló

 

gyermekek•A történelem folyamán végbemenõ kulturális és társadalmi változásokat az Egyház sohasem hagyta figyelmen kívül. Ugyanis ezek az események nemcsak a felnõttekre, hanem fokozott mértékben a ~re is hatással voltak. A mai változások kevésbé kedveznek a ~ lelki fejlõdésének, hitük erõsödésének és keresztény kibontakozásuknak. Ezért különösen is jelentõs a katekézis mellett a liturgiában való részvételük, amely a hitet, az Isten megismerését az életbe beágyazva adja át. De a ~ ennek nemcsak néma szemlélõi, hanem egész lényüket bekapcsolja a mozgás, ének, olvasás stb. által. Ýgy lesz számukra természetes, hogy otthon és a világban egyaránt Krisztust képviseljék hitükkel és szeretetükkel.

A nemzeti nyelv bevezetése nagyban megkönnyíti a ~ bekapcsolódását a liturgiába, azonban a szavak és jelek nem alkalmazkodnak mindig a ~ felfogóképességéhez. Ezért 1973. nov. 1-jén adta ki az Istentiszteleti Kongregáció a „Gyermekmisék direktórium”-át (GYD). Bár ez csak a misével kapcsolatos rendelkezéseket tartalmazza, ám a benne szereplõ elvek alkalmazhatók a liturgia más cselekményeire is.

Fõbb elvei: az elõkészítõ katekézis és felnõtt hívek tanúságtétele mellett figyelemmel kell lenni a ~ jelenlétére. Hozzájuk is kell szólni (esetleg más helyen mondani nekik a homíliát), különbözõ
teendõket reájuk bízni (elõkészítés, felolvasás, éneklés, hívek könyörgéseibe a saját kéréseik bevétele stb.). Családias légkört kell megteremteni, alkalmazkodni értelmi szintjükhöz és igényeikhez, szemléltetõ elemeket használni és a szent csendet beiktatni. E rendelkezéssel egy idõben jelent meg három
»eukarisztikus ima a gyermekmisékre (»a magyar nyelvû misekönyvben csak egy található), majd számos országban a „Gyermekmisék olvasmányai”. »liturgikus nevelés, »elsõáldozás. * 3.          VI

 

gyertya (lat. candela)•Használata a liturgiában õsrégi. Meggyújtása halottak sírján már a kereszténység elõtti idõkben szokás volt, s ezért az Egyházban eleinte csak vonakodva kezdték használni; szintén a temetések alkalmával vagy a vértanúk sírjánál (a 4. sz.-tól). A ~ fényével az Egy-
ház Krisztus világosságát szemlélteti, körmeneteken a hívek kezében szimbóluma a Krisztust váró éberségnek is; a hitnek, a föltámadásnak, az örök világosságnak stb. Az õskeresztények katakombáiban a sötétség is szükségessé tette a ~k használatát. Ma templomainkban a villanyvilágítás általános, de a misék alkalmával legalább két ~nak is égnie kell az oltáron, vagy az oltár melletti ~tartókon.
»húsvéti ~, »örökmécses, »gyertyatartó.           BL

 

Gyertyaszentelõ Boldogasszony »Úr ünnepei

 

gyertyatartó•Az egyes liturgikus cselekményeknél a világításon kívül a tisztelet és az ünnepélyesség kifejezõi a ~k. Az oltáron vagy az oltár körül úgy kell elhelyezni azokat, hogy összhangban legyenek az »oltár és a »preszbitérium szerkezetével. Ha az oltárra teszik, ne akadályozzák a híveket az oltáron történõ cselekmény figyelemmel kísérésében. Az oltár mellé felállított ~kat kandelábernek (lat. candela = gyertya) nevezzük, magasságuk kb. az oltármenza magasságának feleljen meg. „Az oltáron vagy körülötte legalább két vagy négy, illetve hat ~, sõt ha az egyház-
megye püspöke celebrál, akkor hét ~ legyen el-
helyezve égõ gyertyákkal” (RMÑR 79). Van hordozható ~ is, melyet a
»turifer után a gyertyavivõk visznek a bevonulási menetben. Az evangélium ünnepélyes felolvasásakor a könyv két oldalán állnak a diakónus vagy pap mellett. Ha talpas a ~, akkor a mise alatt az »asztalkára állítják. – ìnnepélyes körmeneteken a segédkezõkön kívül üvegburás ~t vihetnek a képviselõtestület tagjai vagy a hívek az Oltáriszentség mellett. Ugyanez tehetõ temetési gyászmenetben is. »húsvéti gyertya, »gyertya. * 5.; (27. ábra: Oltár A2.)                                              AM

 

gyertyavivõ »akolítus, »ceroferárius

 

gyónás »bûnbocsánat szentsége

 

gyóntatószék•A bûnbocsánat szentségének szokásos kiszolgáltatási helye. Amikor a pap lelki hatalmát gyakorolva a feloldozással visszaveszi
a bûnbánót az élõk közösségébe, ezt ülve teszi.
A középkorban az oltár mellé tett alkalmi széken adta a pap a feloldozást, a barokk kor óta vette kezdetét a rendszerint háromfülkés ~, s azt faragásokkal is díszítették vagy szimbólumokkal látták el.
A középsõ széken a gyóntató pap ül, kétoldalt térdeplõn felváltva végzik szentgyónásukat a bûnbánók, akiket a Római Rituale 1614. évi elõírása óta vállon felül rács választ el a paptól. Századunkban elterjedtek az ajtóval ellátott „zárt” ~ek. A lit. ref. helyesli a gyóntatófülke kiképzését, ahol kisebb (elválasztott) világos helyiségben a gyónó ülve vagy térdelve, a lelkiatyával négyszemközt végezheti szentgyónását. Ez különösen elõnyös a nagyothalló vagy nehezen mozgó idõsebb híveknek. – Emellett fenn kell tartani a hagyományos ~et
is azok számára, kik nem kívánják kilétüket felfedni. * 22.   
AM

 

gyülekezet (gör. szünaxisz, ekklészia, lat. ecclesia = ‘meghívottak egybegyûlése’)•A „gyülekezést” jelentõ görög szó ugyanabból a „szünagein” tõbõl származik, mint a „zsinagóga”. Krisztus korában pedig a „szünagógé” a gyülekezés helyét jelölte. Mivel ez utóbbi kifejezést a zsidóság már lefoglalta magának, Jeruzsálem pusztulása után a keresztény egyház inkább az „ekklészia” szót vonatkoztatta magára, amely mélyebb teológiai tartalmat hordozott. Többek között még Szt. Ñgoston is emlékezett arra (Ennar. Ps. 91), hogy míg az ãSZ-ben a „szünagógé” olykor még egybegyûjtött juhnyájat is jelentett (congregatio), az „ekklészia” csakis Isten által egybehívott liturgikus közösség lehetett (con-vocatio).

A keresztényüldözések korában az Eukarisztia bevezetõ részét jelentette a szünaxisz, amelyen még a hitjelöltek (»katekumenátus) is jelen voltak. Az 5. sz.-tól azonban csaknem teljesen kiszorult ez a kifejezés a teológiai szóhasználatból. Csak Szt. Maximosz hitvalló „Müsztagógia” c. liturgiakommentárja elevenítette föl a 7. sz.-ban az õsi hagyományt; ennek értelmében a Szent Liturgia nemcsak egyszerûen „istentisztelet”, hanem Isten kegyelmébõl egybehívott ~ is, azaz elõkészület Isten országának kiteljesedésére, a szentek közösségére.                OL

 

Gyümölcsoltó Boldogasszony »êr ünnepei

 

gyûrû•A szabadon kötött szövetség szimbóluma, ujjra húzott, sokszor díszített (nemes)fém-karika. A liturgia több értelemben használja:

1.Jegy~: a házasság szentségében megáldja a pap a jegyesek ~it, melyet hûségük és szeretetük jeléül egymás ujjára húznak és házasságuk alatt viselnek. »házasság szentsége.

2.Püspök~: A püspökszentelésnél a püspök ujjára ~t húznak. Ez az Egyházzal való eljegyzettségének szimbóluma. A korábban drágakövekkel kirakott püspök ~ helyett a II. Vat. szellemében általában egyszerû fém~t viselnek a püspökök (a liturgián kívül is). Korábban a hívek tiszteletük jeléül megcsókolták a püspök ~jét. (11. ábra: Fõpapi jelvények és ruhák D1, 2)

3. Apáti ~: jelentése hasonló a püspök~höz.

4. A szerzetesnõk, az Istennek szentelt szüzek ~je a Krisztussal való eljegyzettségük jele. A püspök áldja meg és nyújtja át nekik, hogy szünte-
lenül emlékeztessék õket e szent jegyességre. * 2, 9, 11.      
AM