galambMár a Szentírásban is jelentõs
szimbólum: a vízözön végének meghirdetõje (Ter 8,
811), a gyászolók panaszának jelképe (Iz 38,14); szelídsége révén erényhordozó
(vö. Ùn 2,14; Mt 10,16), a Szentlélek megjelenési formája Krisztus keresztelkedésekor
(Mt 3,16 párh.). A ~ volt az egyedüli olyan madár, melyet föl lehetett áldozni
megtisztulásért asszonyoknak és férfiaknak egy-
aránt (Lev 12,5.8; 15,14). Az elsõszülött fiúgyermek bemutatásakor szintén
~ot ajánlottak fel a templomban (Lk 2,24).
Az
ókeresztény katakombákban is gyakran szerepel a ~ mint a béke képviselõje, az
erény és a lélek jelképe. A Szentlelket jelzi késõbb a bizánci ikonokban és a
római rítusú templomok »szószékének hangvetõjén is. A
Krisztus-monogramot vagy keresztet körülvevõ 12 ~ a 12 apostol által
terjesztett keresztséget jelzi. Az evangélisták és egyes szentek képén is megjelenhet a ~ ábrázolása a
Szentlélekre utalva. (39. ábra: szimbólumok, G.) OL
gallikán rítus »nyugati
rítusok
Gergely-mise (lat. missa gregoriana)Nagy
Szt. Gergely pápa beszél a Dialógusok c. mûvében egy elhunyt szerzetesrõl,
aki az érte végzett harminc mise után szabadult meg a tisztítóhely kínjaiból.
Ezen alapszik az a 8-9. sz.-tól kialakult szokás, hogy harminc egymást követõ
napon a megholtért misét mutatnak be.
VI
Gergely-naptárXIII. Gergely pápa a Trid.
kívánsága szerint a Julián-naptár késését a csillagászati naptárhoz képest
kiigazította. Elrendelte, hogy 1582. okt. 4-e után okt. 15-e következzék.
A nyugati egyház ezt a naptárt használja, amely ma már 13 nappal elõbbre van
a Julián-naptárnál. A ~t a nem katolikus országok csak vonakodva fogadták
el; 1923-ban a Pánortodox Kongresszus Isztambulban a Húsvét idejét kivéve
átvette a ~t. »naptár. BL
Gloria
(lat. dicsõség)õskeresztény
»himnusz, melyet eredetileg a hajnali imában mondtak
(a keleti egyház ma is a reggeli zsolozsmában imádkozza). Nagy »doxológiának
is nevezik. A ~át Rómában átvették a pápai misébe az ünnepi bevonuláshoz vasárnapokon
és vértanúünnepeken, papok csak húsvétkor és elsõ miséjükön imádkozhatták.
Ez a korlátozás a 12. sz.-ban megszûnt, és a bûnbánati napokat
kivéve a mise állandó részévé vált. Ma a fõünnepeken, ünnepeken, ádventet
és nagyböjtöt kivéve vasárnapokon imádkozzuk, de mondható egyéb ünnepélyesebb
alkalmakkor is. Hármas tagolású himnusz: a) Angyali ének Lk 2,14 szavai
átvételével; b) Isten magasztalása a dicséret, imádás és hálaadás »akklamációival
és c) a Krisztus-litánia, melyben a Megváltó fölségcímeit elsorolva több
könyörgést intézünk hozzá. A ~ szentháromságos befejezéssel ér véget. A pap
intonálására a kórus és nép fölváltva, vagy mindnyájan együtt éneklik, illetve
recitálva mondhatják. AM
görög katolikus
egyház (Magyarországon)A »bizánci, görög rítust követõ, de hitben és egyházszervezetben
a római pápával katolikus egységben élõ egyház (»keleti
rítusok). A magyarországi ~ eredete a honfoglaláskori térítésekre vezethetõ
vissza. Három fõúr keresztelkedett meg Bizáncban: Bulcsu, Tormás (dunántúliak)
és Zombor gyula (egyedül õ volt erdélyi). A gyula hozta magával Hierotheoszt,
akit Theophilaktosz pátriárka Magyarország püspökévé szentelt. A püspökkel
szerzetesek is érkeztek, akik az ország csaknem egész területén térítettek.
Szt. István az országban csak római katolikus egyházmegyéket szervezett.
A gör. kat. magyarok róm. kat. püspökök joghatósága alá kerültek. A 13. sz.-ban
(elsõ évtizedtõl) ruszinok, románok, majd rácok érkeztek az országba. A rácok
egy kis része a márcsai unióban egyesült Rómával (1611). A ruszinok az ungvári,
a románok a gyulafehérvári unióval állították helyre az egységet (1646, ill.
1700). A Szentszék a ruszinok számára felállította a munkácsi, majd az eperjesi
egyházmegyéket (1771 és 1818), a románok számára pedig a fogarasi és nagyváradi
egyházmegyéket ( 1721 és 1777). Ezekben a püspökségekben élt a görög szertartású
magyarság is. A Szentszék a délvidéki rácok számára 1771-ben megszervezte
a körösi egyházmegyét. A nyelvében is magyar gör. katolikusok számára Szt.
X.
Pius szervezte meg a hajdúdorogi egyházmegyét, melynek székhelye Nyíregyházán
van, papnevelõ szemináriummal és hittudományi fõiskolával.
A trianoni békekötéskor húzott határok alaposan megcsonkították a hajdúdorogi
egyházmegyét.
A munkácsi és eperjesi egyházmegyék Magyarországon maradt részeibõl a Szentszék
megszervezte a miskolci exarchatust (1924), amelynek
ordináriusa 1946 decembere óta a hajdúdorogi megyéspüspök, apostoli kormányzói minõségben. Magyar nyelvû
liturgiájukat hivatalosan csak a II. Vat. fogadta el. – Az ET. 111. Kánon
szerint a keresztségben görög rítusú lesz a gyermek: 1) ha szülei görög katolikusok;
2) Ha vegyes rítusúak, akkor a gyermek apja rítusát követi, hacsak erre vonatkozó
más megegyezés nem történt a szülõk között (görög rítusú apa esetében a gyermekek
mindenképpen az apa rítusát követik, a kisebbség védelmének jogcímén). Továbbá
„a gyermek rítusát nem az határozza meg, hogy ténylegesen milyen szertartás
szerint keresztelték meg, hanem hogy jogilag milyen rítusúnak kell lennie.”
(ET. 111. k. jegyzete.) E kánonnak a magyar egyháztartományban való bevezetését
az MKPK függõben tartja, és tárgyalások folynak Rómával az eddigi gyakorlat
par-
tikuláris jogként való fenntartásáról (ti., hogy a gyermek mindig apja rítusát
követi). A keresztség felvétele után rítust változtatni csak az Apostoli Szentszék
engedélye alapján lehet; a jegyes a házasságkötéskor, vagy a házastárs a házasság
fennállásának idõtartama alatt nyilatkozhat, hogy áttér házastársának jogilag
önálló rítus szerinti egyházába. A Kelet Egyházak Kánonjogi Kódexe, amelyet
II. János Pál pápa 1990. október 18-án helyezett hatályba, ezt a lépést csak
a feleség számára teszi lehetõvé. A szentségek más rítusban való felvétele
nem jelent rítusváltoztatást (ET 112). Az áldozópapságra vagy diakonátusra
mindenkit saját püspöke szenteljen fel, de latin rítusú püspök keleti rítusú
szentelendõt csak az Apostoli Szentszék engedélye alapján szentelhet fel megengedetten.
Házasságkötésnél az MKPK 1974. szept. 12-i körlevele értelmében megengedetten a võlegény rítusa szerinti
plébános vagy annak meghatalmazottja illetékes. Két görög rítusú katolikust,
vagy gör. kat. és protestáns jegyespárt az illetékes gör. kat. ordinárius
engedélye nélkül nem eskethet meg érvényesen latin rítusú plébános. OM
graduale1. A mise egyik »proprium
tétele. »válaszos zsoltár.
2.Graduale
Romanum (1907), teljes címe: Graduale Sacrosanctae Romanae Ecclesiae: a mise változó énekrészeit
tartalmazó hivatalos »gregorián
énekgyûjtemény. Gyakorlati okok miatt az »ordinarium
énekeinek könyvével (Kyriale) egybekötve jelentetik meg. Kiadásai: reimpressio
1968, editio typica altera 1975.
3.Graduale Simplex in Usum
Minorum Ecclesiarum:
a LK alapján (117) kiadott énekgyûjtemény, célja, hogy kisebb templomok,
kevésbé fel-
készült elõadók részére rendelkezésre álljon egyszerûbb dallamokat
tartalmazó ~ is.
4.Graduale Triplex: a münsters»arzachi
munkaközösség kiadása, amely a Graduale Romanum kottájához mellékeli a
szentgalleni és a laoni neumás lejegyzéseket. BP
gregorián ének
(lat. cantus gregorianus = gergelyi
ének)1. Elnevezés,
történet. A
római liturgia legsajátosabb liturgikus éneke. Egyéb elnevezései: cantus choralis (karbeli ének), cantus planus (egyenletes, sima menetû
ének), cantus
traditionalis (hagyományos
ének), cantus
firmus (rögzített
ének). A cantus
gregorianus a
Nagy Szt. Gergely pápának tulajdonított, történetileg mindmáig tisztázatlan
liturgikus és zenei rendezõ tevékenységre utal, amelynek irodalmi és ikonográfiai
ki-
fejezéseivel a 8-9. sz-tól találkozunk.
A
~ fénykora a 12. sz.-ig tart, ettõl kezdve a zenei érdeklõdés a polifónia, a
kötött ritmus, a tonalitás és az új mûfajok felé fordul, s egyre erõseb-
ben jelentkezik a világi zene. A gregorián komponálás háttérbe szorul, a
meglevõ anyagot is az új ízléshez alakítják: egyszerûsítik, rövidítik,
csonkítják. A tévesen Palestrinának tulajdonított Editio Medicaea (valódi összeállítói Anerio
és Soriano) révén e torzult formában maradt az utókor-
ra egészen a Graduale
Romanum megjelenéséig.
A 19. sz.-ban kezdõdik a ~ reneszánsza a szentgalleni 359. sz. Cantatorium
publikálásával (Lambilotte SJ, Brüsszel, 1851), majd fõleg a Guéranger apát
által (újra) alapított solesmes-i monostor szerzeteseinek kutató, elemzõ és
népszerûsítõ tevékenységével. XIII. Leó, bár még megújította a Pustet cég
jogát az Editio Medicaea kiadására, nem tette kötelezõvé a benne szereplõ
dallamok szerinti éneklést. A solesmes-i Liber Gradualis (1883), majd az l889-ben elinduló Paléographie Musicale sorozat a késõbbi Szt. X.
Pius pápát
is megnyerte az ügynek, aki az 1903. Szt. Cecília napján kiadott Tra le sollicitudini motu
pro-
prioban a
liturgikus zene formái között elsõ helyen sorolja fel a ~et. Rövidesen
megjelennek a Kyrialeval (1905) és a Graduale Romanummal (1907) induló
reformkiadványok, majd nyomukban az esztétikai és formai elemzõ munkák sora.
2. Jellemzõi:
a ~ a császárkor utáni latin nyelv-
re készült ének, amelyben már megszûnt a szó-
tagok hosszúság szerinti megkülönböztetése, szavai ereszkedõ végûek
(baritonálisak), nyomaték hangsúlyuk és dallami csúcspontjuk egyaránt a szóvégi
második vagy harmadik szótagon található, s szükség esetén, ha két ilyen szótag
túl messze esik egymástól, másodlagos hangsúlyokat alkalmaz. Elõadása nyugodt,
ritmikai szélsõségektõl mentes.
Stílusa
lehet szillabikus (minden hangra külön szótag), neumás (a darab nagy részében
az egyes szótagokon nem túl terjedelmes, de több hangból álló dallamok állnak),
vagy melizmás (a darab jellemzõje a túldíszítettség: egyes szótagokon ter-
jedelmes dallamok). Ńltalában elmondható, hogy a »zsolozsma
énekei egyszerûbbek a »mise énekeinél, a nép és a »celebráns
(nagyrészt szillabikus) énekei pedig a »szkóla (leginkább neumás) és
a szólista (melizmás) énekeinél. Dallamformálása különösen kedveli az ívelt szerkezetet, de nem
idegen tõle egyes hangok körülírása sem. Szöveg és dallam szoros egységben
állnak egymással, az aranykor darabjai a szövegbe zárt muzsika különbözõ
stílusú kibontakoztatásai.
Az
egyszerû eszközöket kedveli: gyakorta recitál, kis hangközökkel
építkezik, kvintnél nagyobb ugrás egy dallamrészen belül csak kivételképp
fordul elõ.
A
komponálási
eljárás módja
szerint megkülönböztetjük az egyedi darabokat, a típusdallamokat, s a
kisebb-nagyobb terjedelmû, elõre kész zenei elemekbõl építkezõ, ún.
centonikus énekeket; a mûvek
szerkezete
szerint a strófikus, a zsoltárszerkezetû és a szabad komponálású
alkotásokat; az elõadás
módja szerint a
monológ és a dialogizáló énekeket.
A
~ egyszólamú, tisztán vokális ének. Többszólamú elõadása a középkor átmeneti
jelensége. Szerény orgonakíséretét általában megengedhetõnek tartják. Sajátos kottaírással (»neumák)
és »hangnemtannal rendelkezik.
Mûfajai a mise és a zsolozsma
különbözõ énekfajtái (pl. graduale, responsorium, antiphona, hymnus, stb).
Hivatkozáskor elõször megjelöljük a mûfajt, majd utána írjuk az ének
kezdõ szavait, pl. Gr. Ex Sion.
L. még »Antiphonale, »elõénekes,
» gra-
duále, »kórus, »szkóla, »Tantum
ergo. * 28, 29.
3.Az Egyház a gregorián korálist tekinti a római liturgia
sajátos énekének. Ezért a liturgikus cselekményekben azonos feltételek
mellett ennek kell elfoglalnia az elsõ helyet. A szent zene és ének többi
fajtája, fõleg a polifónia, a legkevésbé sincs kizárva az istentiszteletbõl,
csak feleljen meg mindenben a liturgikus cselekmény szellemének. (LK 116.) BP
gremiale (lat. gremium, valakinek öle)
A püspök ölébe tett vélumszerû takaró a nap liturgikus színében, amelyet
akkor helyeztek oda, amikor a fõpapi mise alatt hosszabb ideig ült. Amikor
nem használják, a
gremialista
tartja. Ma egyre inkább veszít jelentõségébõl, és használata csak a valóban
szükséges alkalmakra korlátozódik, a miseruha megóvása céljából. Pl. amikor
a püspök gyertyát tart vagy oszt ki; hamvazáskor; olajjal való megkenéskor,
nagycsütörtöki lábmosásnál stb.
AM