igehirdetésAz Egyházat Isten küldi a népekhez,
hogy az üdvõsség egyetemes szakramentuma (»szentsége) legyen, ezért akarja
minden embernek hirdetni az evangéliumot, katolicitásának legbelsõbb igényébõl
és alapítója parancsát kõvetve. Az apostolok mai utódainak is szünet nélkül
kell folytatniok az igazság igéjének hirdetését és j helyi egyházak létrehozását,
hogy az êr tanítása terjedjen és dicsõségre jusson, és Isten országát mindenütt
hirdessék a fõldõn és megvalósítsák azt (Ad Gentes 1).
1.Az
~ elsõ formája a
missziós evangéliumhirdetés a pogányok és nemhívõk számára. Ezzel foglalkozik a II. Vat.
Ad Gentes határozata.
2.A homília (gõr. beszéd), elsõsorban
a Szentíráshoz kapcsolódó ~, annak mondatait sorravevõ, vagy nagyobb egységben
tárgyaló tanítás. Formáját a keleti és latin szentatyák honosították meg,
hatásuk a »zsolozsmában olvasott részek miatt napjainkig
tart. A homília olyan tanítás, amely a liturgikus év folyamán kifejti a hit
misztériumait és a keresztény élet elveit (LK 52), szorosan kapcsolódik a
felolvasott szentírási »perikópa vagy az »ordinárium,
illetve a napi mise »propriuma valamelyik
szõvegéhez.
3.A szentbeszéd (lat. praedicatio =
dicsõítõ beszéd), egyes hit- és erkõlcstani témák szónoki kifejtése
(prédikáció), amely nincs szorosan a litur-
giához kõtve. Korábban rendszerint a nagymisét (»énekes
mise) elõzte meg. Szokásos az ünnepi, egy szent érdemeit példaként bemutató,
vagy erkõlcsi buzdítást nyjtó prédikáció, amely a mltban sokszor független
volt a felolvasott »peri-
kópától, de az ~ teológiája azt kívánja, hogy a tematikus szentbeszédek is
Isten Igéjének alkalomra szóló kifejtései legyenek. Az ilyen jellegû ~t
konferenciabeszédnek is nevezik. A tematikus szentbeszéd helye legtõbbszõr a
lelkigyakorlatos együttléteken van ( »triduum).
4.Misztagogikus (»misztérium)
~ célja, hogy feltárja Isten esodatetteit az üdvõsség tõrténetében, fõként
Krisztus misztériumát, amely jelen van és mûkõdik bennünk mindenkor, de
kiváltképpen a liturgikus ünnepléseken (Lk 35,2). Külõnõsen az j
megkeresztelteket szükséges bevezetni Krisztus üdvõsség-misztériumába, miután
részesültek a »beavató szentségekben. De a
Krisztus-hívõk lelkiéletének igazi elmélyítése is abban áll, hogy a Szentírás
és a liturgia mélyebb értelmét feltárja elõttük.
Az
egyetemes egyháznak szóló evangéliumhirdetés feladatát külõnõsen a római pápa
és a püspõkõk testülete kapta. A rájuk bízott részegyház tekintetében ezt a
feladatot az egyes püspõkõk gyakorolják, a papoknak pedig mint a püspõkõk
munkatársainak sajátos feladatuk Isten evangé-
liumának hirdetése. A diakónusoknak is feladatuk
az Ige szolgálata. Világi krisztushívõk is meg-
hívhatók, hogy a püspõkkel és papokkal együttmûkõdjenek az Ige
szolgálatában (ET 756759). A plébánosok bizonyos idõkõzõkben rendezzenek
lelkigyakorlatos vagy népmissziós prédikációkat. A keresztény tanítást, amit
Isten dicsõségére és az emberek üdvõsségére hinni és tenni kell, a hallgatók
állapotának megfelelõ és a kor szükségleteihez alkalmazott módon kell elõadni
(ET 767770). »igeliturgia, »istentisztelet
pap távollétében, »homília. AM
igeliturgia (lat. liturgia verbi)Istentiszteleti
cselekmény, melynek kõzpontjában Isten Igéjének hirdetése áll. Tartható ~
õnmagában, de általában a misében, mint annak elsõ része, felkészít az
eukarisztikus áldozatbemutatásra; egyébként a II. Vat. szándéka szerint minden
szentség és szentelmény kiszolgáltatásához hozzátartozik az ~.
Az
õsegyház egy ideig részt vett a templomi és zsinagógai ~n. Ez bizonyos formában
tovább él a »zsolozsmában. A ma is élõ õsi
keresztény ~ formája a hsvéti vigília az olvasmányokkal, válaszos zsoltárokkal
és imákkal; ugyancsak õsi ~ formát õrzõtt meg a nagypénteki szertartás elsõ
része. Az »Eukarisztiához kapcsolódó ~ról már a 2.
sz.-ban tanságot tesz Szt. Jusztinosz. Az Eukarisztia ünnepléséhez eszerint
hozzátartozott az apostolok emlékiratainak és a próféták írásainak olvasása, az elõljáró beszéde és a kõzõs ima (1. Apologia 67). Az ~ a 3.
sz.-ban dinamikus fejlõdésnek indul, kialakulnak külõnbõzõ részei és az
olvasmányok rendje ( »perikópa).
A
mise ~ja vasárnapokon és fõünnepeken:
»olvasmány
(ăSZ-bõl, hsvéti idõben ApCsel és bizonyos ünnepekre a Jel kõnyvébõl),
»válaszos
zsoltár,
»szentlecke
(az apostolok leveleibõl),
»alleluja,
verssel (nagybõjtben: evangélium elõtti vers),
»evangélium
és »homília,
»hitvallás,
»egyetemes
kõnyõrgések.
»ìnnepnapokon, »emléknapokon
és »hétkõznapokon nincs hitvallás; az evangélium elõtt
csak egy olvasmány vagy egy szentlecke van. Ilyenkor az evangélium elõtti részt
szabadon választhatjuk három lehetõség kõzül:
1.válaszos
zsoltár és alleluja, verssel,
2.csak
válaszos zsoltár,
3.csak
alleluja, verssel (vagy nagybõjtben: evangélium elõtti vers).
~ végzése hozzátartozik a keresztség, a
bérmálás és a házasságkõtés rendjéhez, ha azok nem mise keretében tõrténnek. Ha
a beteg állapota megengedi, helyes a betegellátáskor rõvid ~t végezni.
Vasárnapokon,
kõtelezõ ünnepeken, ahol paphiány miatt nem lehet misét mondani, ott »lelkipásztori
kisegítõ tarthat ~t, melyet a szentáldozás kiosztása kõvet (»istentisztelet
pap távollétében). A lelkipásztori kisegítõ ilyen alkalommal az ün-
nepi mise ~ját végzi el, a »homíliára vonatko-
zóan pedig a helyi ordinárius rendelkezéséhez igazodik. Ilyen ~t hétkõznapokon
is lehet tartani.
* 21. 30. AMVI
ikonográfiaA keleti liturgiában fontos
szerepük van az Egyház által megáldott szentképeknek, a püspõk által fõlszentelt
ikonok-nak (eikón = képmás). A Szt.
Baszileiosz teológiájára hivatkozó II. Nikaiai Egyetemes Zsinat (787) szerint
a képre irányuló tisztelet és hódolat az ábrázoltra száll át. Mivel az Istenszülõ
Szûztõl az õrõk Ige már testet õltõtt, ezért rá már nem vonatkozhat
az ăSZ képtilalma (võ. Kiv 20,4; MTõrv 5,89). A fára festett ikonokat a diakónus
megtõmjénezi, a hívõk csókkal illetik, és meghajlással kõzelítik meg.
äsi
hagyomány szerint az ikonfestõknek bõjtõléssel és imádsággal kell készülniük
munkájukra. Festés kõzben az illetõ szent vagy ünnep himnuszait éneklik, és a
kánoni elõírások szerint készítik képeiket. Az ~ szent szabályai teszik
lehetõvé azt, hogy külõnféle korokban külõnbõzõ mûvészek is ugyanazokat a
jelképeket alkalmazzák. Az ikonok elsõdleges helye a szentélyt a templomhajótól
elválasztó képállvány (»ikonosztázion). »kép. OL
ikonosztázionA keleti egyház templomaiban
õsi hagyomány szerint képállvány (gõrõgül ikonosztaszisz vagy ikonosztaszion) választja el
a »szentélyt a templomhajótól. Ezt a tõbbsornyi képbõl
álló falat szláv szokás szerint egészen a mennyezetig építik, míg a Balkánon
tõbbnyire alacsonyabb a szentélyrekesztõ.
Az
~ õse az õskeresztény bazilikánál a szentélyt kõrülvevõ korlát (templon). A templon készítéséhez
márványt, elefántcsontot, aranyat vagy ezüstõt használtak. A 7. sz.-ban már
egyre díszesebbek lettek oszlopai, a vízszintes gerenda (architráv) alatt pedig egyre tõbb ikont
helyeztek el.
Az
~ teológiai programja Oroszország területén fejlõdõtt ki a leggazdagabb módon.
A magasra nyló ~ lehetõséget adott a teológiai témák csoportosítására. A
legalsó sorban kõzépen a királyi ajtó mellett megmaradt a két uralkodói ikon (deszpotiké), Krisztus és a gyermekét
tartó Istenszülõ ábrázolása, akik mellett még Szt. Miklós és Keresztelõ Szt.
János, illetve a templom védõszentjének képe helyezkedik el. Fõlõttük a
tizenkét fõünnep ikonját festik meg, amelynek kõzéppontjában az utolsó vacsora
képe áll. E fõlõtt az apostolok és próféták sora kõvetkezik, a kõzéppontban a
fõpapi díszben ítélõ és tanító Krisztus. A hívekre áldást adó Fõpap fõlõtt
pedig ott van a Máriával és Szt. János apostollal kõrülvett kereszt, az
üdvõsség és megváltás forrása. OL
ima, imádság, liturgikus ~ (lat. oratio beszéd,
prex = kõnyõrgés)Az ~ tágabb értelemben a lélek felemelkedése Istenhez
(Damasz-
kuszi Szt. János), szorosabb és általánosabban használt értelemben ennek
szavakba foglalt ki-
fejezése. A keresztény az ~ban a Szentlélekben Krisztus által az Atyához
fordul, de imádkozhatunk Krisztushoz és a Szentlélekhez is. Erõteljesen meg
kell külõnbõztetni az »imádás (adora-
tio)
jellegû ~t, amely csak Istent illeti meg, a kõzbenjáró ~tól (intercessio), mellyel az angyalok és
szentek segítõ kõzbenjárását kérjük Istentõl. Az ~ hallatlan gazdag, egyetemes
és sajátosan keresztény kitárulása az emberi léleknek a természetfõlõtti világ
felé. A
liturgikus ~ban
Jézus Krisztus papi szolgálatának gyakorlását láthatjuk, amely tõkéletesen
megdicsõíti Istent, az embert pedig megszenteli. Krisztus mindenkor maga mellé
emeli, társává teszi az Egyházat, szeretett jegyesét; az Egyház pedig
segítségül hívja Urát, és általa hódol az õrõk Atyának. Krisztus jelen van,
amikor kõnyõrõg és zsoltárt zeng az Egyház, hiszen megígérte: Ahol ketten vagy hárman
õsszegyûlnek az én nevemben, ott vagyok kõzõttük (Mt 18,20). Az ApCsel 2,42
így ír az elsõ keresztények istentiszteletérõl: Ńllhatatosan kitartottak az apostolok tanításában és
kõzõsségében, a kenyértõrésben és
az imádságban.
Ezek az ~k a Krisztustól tanult formákból, az Istent imádó, õt kérõ, neki hálát
adó, õt engesztelõ zsoltárokból, és az Urat, Krisztust magasztaló és imádó
gazdag ~kincsbõl állottak, melyeknek számos nyoma megmaradt az apostoli
levelekben és a Jelenések kõnyvének mennyei liturgiájában. Ezekrõl egyre tõbb
feljegyzés készült, és külõnféle liturgikus ~hagyományok alakultak ki. (»Eukarisztikus
ima, »szentségek.) A liturgikus ~ kõzéppontja és cscsa az
»eukarisztikus ima. A misében a pap személyében is
jelen van Krisztus, mert az áldozatot ugyanaz mutatja be most a papok
szolgálata által, mint aki a kereszten magát feláldozta. A liturgiában Krisztus
most is hirdeti az õrõmhírt, a nép pedig erre énekkel és ~gal felel Istennek.
Az ~kat az egész szent nép és minden jelenlévõ nevében terjeszti Isten elé a
pap, aki Krisztus személyes megbízottjaként áll a kõzõsség élén. A pap
elsõsorban az »eukarisztikus ~t imádkozza,
melynek záró »doxológiájára (äáltala, õvele és õbenne
) a nép »ámen
válasza adja az imádságos hozzájárulást, elfogadást, Szt. Jeromos tansítja,
hogy a római bazilikákban, mint a mennydõrgés zgott fel a nép ámen válasza.
Külõnõs jelentõségûek a celebráns ~i az n. praesidentialis (elõljárói) ~k a misében:
kõnyõrgés, a felajánlási kõnyõrgés és az áldozás utáni kõnyõrgés ( »kõnyõrgés).
A II. Vat. jította fel az »egyetemes kõnyõrgéseket,
melyek elsõsorban a hívek ~i a világ és Egyház ja-
váért és alkalmi szükségleteiért, de azokat a pap imája kezdi és fejezi be.
Liturgikus ~k gazdag gyûjteménye a szentségkiszolgáltatásokkal
kapcsolatos ~ok és a »szentelmények. A liturgia
forrását és cscspontját jelentõ misét kõrülveszik a »zsolozsma
imaórái, melyekben visszatér a mise kõnyõrgése. A liturgikus ~t kísérik a hívek
magán ~i és a »paraliturgikus ~k ( »rózsafüzér,
»litánia, »szentségimádás, »keresztti
áhítat stb. »Praeorator). De a magán ~ban
sem szakad el a hívõ a liturgia szellemétõl, melybõl merít, és magán ~ja
felkészíti a liturgikus ~ formalizmustól mentes végzésére.
Az
~ leggazdagabb, kimeríthetetlen forrása maga a »Szentírás,
melynek sugalmazott ~i (»zsoltárok, »kantikumok
stb.) által maga a Lélek tanít helyesen imádkozni, másrészt minden Igéje isteni
szó, mely magasztalást, hálaadást, bûnbánatot indít az olvasóban, vagy az
Ige hallgatójában. AM
imádás (lat. adoratio, gõr. proszkünézisz
= leborulás)Az ~ egyedül Istennek kijáró »ima,
melyben végtelen fõlségét, szentségét a hívõ el-
ismeri, magasztalja és érte hálát ad. ~ csak az Atyát, a Fit és a Szentlelket
illeti meg. Mivel Krisztus embersége személyi egységben van a Fi isteni természetével
(unio hypostatica),
ezért az Oltáriszentségben jelenlévõ Krisztust is ~ illeti meg (»szentségimádás).
Bár Nagypénteken kereszthódolat (adoratio crucis) szerepel a szertartásban, ez nem a keresztfának, hanem
Annak imá-
dását jelenti, Aki azon értünk meghalt. Az ~ liturgikus kifejezése a keleti
egyházban a nagyon mély meghajlás, a római egyházban a térdhajtás (az »Eukarisztia
õrzési helye elõtt, szentségi »áldásra). »testtartások.
AM
Imádságra hívás (lat. Invitatorium, invitare
= ‘meghívni’)•A napi »zsolozsma kezdete, akár az Olvasmányos
óra, akár a Reggeli dicséret elején. Egy versbõl: Nyisd meg, Uram, ajkamat
,
a 94. zsoltárból és a liturgikus napnak megfelelõ antifónából áll. A 94. zsoltár
helyett vehetõ a 99. vagy 66. és a 23. zsoltár is. * 4.
VI
imazsámolyTérdeplõvel és a karok megtámasztására
szolgáló támlával ellátott, klerikusok, szerzetesek és világiak által templomban,
de olykor lakásban is használatos btordarab. Késõbb
a gyóntatószékekben a bûnbánó számára is elhelyezték, de litániáknál,
házasságkõtésnél és ma-
gánimánál is használják.
AM
incenzálás »tõmjénezés
inkulturációAz ~ A. Shorter szerint kreatív
és dinamikus viszony a keresztény üzenet és egy vagy tõbb kultra kõzõtt.
A liturgia ~jának kiindulási helye az LK 3740. pontjában található, amely
A népek szelleméhez
és hagyományaihoz való alkalmazkodás irányelveit tartalmazza. Tõbb pápai megnyilatkozás, a liturgikus
kõnyvek bevezetõi és külõnbõzõ instrukciók foglalkoztak a témával. II. János
Pál pápa Szent Cirillrõl és Metódról írja enciklikájában, hogy példáját adták
annak, amit ma Ë~nak neveznek, azaz az evangéliumot beépítették a helyi kultrákba,
és egyttal ezeket
a kultrákat bevezették az Egyház életébe. (SA 21.) Késõbb kiemeli az idõigényes
folyamat jelentõségét is (võ. RMi 52.).
A
legfontosabb dokumentumot 1994. jan. 25-én adta ki az Istentiszteleti és
Szentségi Kongregáció De
liturgia romana et inculturatione címmel. Az instrukció az elõzmények kõzõtt említi
az elõbb említett két dokumentumot, majd utal az evangé-
lium helyzetére a világ külõnbõzõ országaiban. Egyes helyeken az evangélium
jdonságnak számít, másutt viszont nagy hagyományai vannak, de a kõzõmbõsség is
megtapasztalható. Ennek megfelelõen más-más módon élik meg az ~t.
Az
I. fejezetben az ~ folyamatát az üdvõsség tõrténetében vizsgálja. Elsõ helyen a
zsidó nép szerepel, akivel elõszõr létesített Isten kapcsolatot, majd a
választott nép a Szentírás gõrõg fordításának elkészítésével belépett a gõrõg
világba. Az Isten Igéjének megtestesülésével Jézus Krisztus „beleolvadt azoknak
az embereknek a társadalmi és kulturális miliõjébe, akik kõzõtt élt” (Ad gentes
10.), és „valamiképpen minden emberrel egyesült” (GS 10.). ä mint az
êjszõvetség fõpapja, mielõtt vérét ontotta volna, megalapította az
Eukarisztiát, halálának és feltámadásának emlékét. Ýgy ez a keresztény liturgia
kezdete. Mielõtt visszatért az Atyához, tanítványainak feladatul adta, hogy
hirdessék õrõmhírét, és kereszteljék meg az embereket. A tõrténelem során
külõnbõzõ népek és kultœrák kõzõtt teljesítette Krisztus Egyháza ezt a feladatot.
A II. fejezetben a liturgikus ~ igényeit és
feltételeit tárgyalja a dokumentum. A liturgia külõnõsképpen is az Istennel
való találkozás helye. Krisz-
tus fõpapnak és Egyházának, a tagoknak a tevékenysége, hogy együtt valósítsák
meg a mennyei Atya dicsõítését és az emberek megszentelését, amely a szent
jelek által tõrténik. Az ~ megkívánja, hogy a népek megérthessék az Isten
üzenetét, ezért a legfontosabb a Szentírás külõnbõzõ nyelvekre való
lefordítása. A kõvetkezõ lépés a liturgikus ~ fokának helyes meghatározása,
amely a püspõki karok feladata kõzé tartozik. Az õ feladatuk megítélni és
meghatározni a liturgia ünneplési formáit.
A
III. fejezet a római rítus inkulturációs normáit és gyakorlati kérdéseit
rendezi. Célja, hogy minél tõkéletesebben megérthessék a hívek részvételük
által a liturgiát, megtartsák a római liturgiával való egységüket, amit az
illetékes egyházi tekintélynek kell biztosítania. Erre is vonatkozik egy elõzõ
megállapítás: A liturgiának, akárcsak az evangéliumnak, tiszteletben kell tartani
a kultrákat, ugyanakkor azonban ki kell fejteni megtisztító és megszentelõ
hatását is bennük (19. pont).
A
IV. fejezetben néhány konkrét példán mutatja be az ~ lehetõségét, illetve
kizárását. Külõn kiemeli, hogy a »keresztség szentségével
õsszeférhetetlenek a külõnféle pogány bevezetõ szertartások, míg a »házasság
szentségénél lehetséges bizonyos elemek bevétele, amelyek õsszhangban vannak a
liturgia szellemével (pl. nálunk a házassági eskü). Ismételten a püspõki karok
felelõsségére és éberségére hívja fel a figyelmet azzal zárva, hogy az ~ õrve
alatt semmiképpen sem lehet egy j rítust létrehozni.
Ennek
szellemében készült a »Missale Ro-
manum j kiadása, illetve nemzeti szertartás-
kõnyveink. Ęgy megvalósul a pünkõsdi »prefáció tanítása: A
Szentlélek Pünkõsdkor, az Egyház születése napján minden népre kiárasztotta az
istenismeret fényét, és a sok külõnbõzõ nyelvû embert az egy kõzõs hit
megvallásában egyesítette. »alkalmazkodás VI
insignia »fõpapi
jelvények
intenció »miseszándék
Invitatorium »Imádságra
hívás
Isten (a liturgia istenképe)A liturgia mindenben Isten
tevékenységét látja: ä a világ teremtõje, ä ad ételt és italt; ä tervelte
ki az üdvõsség mûvét és ä vitte azt végbe; ä alapította Egyházát és
apostolai által vezeti; ä erõsít meg igéjével (»igeliturgia),
táplál az õrõk élet kenyerével és a Lélek italával (»eukarisztikus
ima) a misében; itt jelenik meg Atyaként, akit kõrülvesz házanépe, családja,
az Egyház. Ha Krisztust hallgatjuk vagy látjuk cselekedni, akkor szava szerint,
aki engem lát, látja az Atyát (Jn 14,9), mert a Fi semmit
sem tehet õnmagától, hanem mindent az Atyában tesz, aki benne él (võ. Jn 5,30
és 10,38). A liturgia istenképét erõsen meghatározták a mennyei liturgiának
a Jelenések kõnyvében leírt látomásai. A Trónon ülõ és a Bárány elõtt az ~
hét Szelleme (a Szent-
háromság szimbóluma) kõrül az angyalok és üdvõzültek serege magasztalja és
imádja az ~t. A liturgia bõségesen használja az itt elõforduló imádó
kifejezéseket: szent (gõr. hagios,
lat. sanctus = természetfõlõtti õsvalóság),
mindenható (gõr. pantokrator, lat. omnipotens), õrõkkévaló idõfeletti,
êr »Küriosz, »Bárány. A keleti egyház imái
az Atyának és a Finak és a Szentléleknek szólnak, ~ alatt olykor az Igét,
Krisztust értik.
A római egyház a Szentlélekben a Fi által az Atyához fordul és ~ elsõsorban
az Atya megnevezése (»befejezés). A
Szentháromságnak egyenes megszólítását nem ismeri a római liturgia (még Szentháromság
vasárnapján sem), a bizánci egyház vasárnap éjféli zsolozsmájában viszont nyolc
teljes kánon van a Szentháromság tiszteletére. OLAM
Isten népe »Egyház
Istenszülõ ünnepeiA keleti rítusak igen nagy
becsben tartják az Istenszülõ Szûz Mária ünnepeit, mert ezek Mária életének
eseményei által Krisztus és a keresztények életének egyes misztériumait is
megvilágítják.
A
keleti egyházban szeptemberben kezdõdõ egyházi év elsõ és utolsó nagy ünnepe
éppen az
Istenszülõ születése (szeptember 8.), illetve elszenderülése és mennybevétele
(augusztus 15.).
A születés nyolcnapos ünnepkõrében a bizánciak õsi szokás szerint megemlékeznek
Mária szüleirõl (Joákim és Anna: szept. 9.) és dec. 89-én fogantatásáról.
Október elsején fõleg a szláv keresztények az Istenszülõ oltalmát ünneplik Szt.
András látomására emlékezve. November 21-én az Istenszülõ Mária templomba
vezetésére emlékeznek. Karácsony másodnapján szintén az Istenszülõt ünnepli a
keleti egyház. Ennek igen õsi hagyománya van. Már a 4. sz.-tól rendszeresen
megemlékeztek Karácsony után az Egyiptomba való menekülés kõzben megpihent
Istenszülõrõl. Tõbb ünnep egy-egy szentfõldi templom fõlszentelése napjához
kõtõdik.
Március
25-én az örõmhírvétel ünneplésének
külõnleges rendje alakult ki. Ha az ünnep bõjti napra
esik, akkor a Szent Liturgiát az alkonyati zsolozsma után végzik.
A nyugati szertartásokkal ellentétben, Keleten mindig a napján
tartják meg ezt az ünnepet, még ha tõrténetesen
Nagypéntekre esik is. »Mária-ünnepek
(Nyugaton). OL
istentisztelet »liturgia
istentisztelet
pap távollétében
(lat. celebratio dominicalis absente presbytero)•A vasárnapnak, az êr napjának
teljes értékû megünneplése csak
a »misében valósulhat meg. ìldõzés, nagy távolság vagy
a papok számának csõkkenése miatt vasárnaponként hívõ kõzõsségek maradnának
mise nélkül. Ezért az egyházmegye fõpásztora szabályozza a ~ módját. Ezt a
kifejezést kell e liturgikus cselekményre használni, mert a pap nélküli
istentisztelet azt jelentené, mintha az Egyházban létezhetne felszentelt pap
nélküli eukarisztikus kõzõsség.
A
»lelkipásztori kisegítõ a fõpásztortól kapja
a megbízást, de a plébános feladata a szolgálatára való felkészítése.
Az ~ két részbõl áll: igeliturgiából és áldoz-
tatásból. A kõvetkezõ elemeket tartalmazza: a) a bevezetõ szertartásban
emlékeztetni kell a résztvevõket az elõzõ eukarisztikus ünneplésre és
ráhangolni õket arra, hogy lelkileg egyesüljenek azokkal, akik aznap teljes
misén tudnak részt venni. b) Az »igeliturgiában Isten maga
szól népéhez, kinyilvánítja az üdvõsség misztériumát. A hí-
võ kõzõsség azáltal is bekapcsolódik az egyetemes egyház életébe, hogy a kõnyõrgéseket
és az olvasmányokat a nap liturgiájából veszi, melyhez kellõképpen elõkészített
(esetleg készen kapott) igehirdetés, szentírás-magyarázat is csatlakozik.
A nép erre a »hitvallással válaszol és az »egyetemes
kõnyõrgésekben pedig az egyházmegyéért és a papi hivatásokért is kõnyõrõg. c)
Ezután a lelkipásztori kisegítõ az Isten magasztalására szólít fel. Ùz
tõrténhet bizonyos zsoltárokkal (pl. 99, 147, 150), himnuszokkal, a »Magnificattal,
népénekkel vagy litániaszerû imádsággal, amit valamennyien állva, az
oltár felé fordulva végeznek. Ez a magasztaló imádság semmiképpen sem vehetõ a »prefáció
vagy az »eukarisztikus ima szõvegébõl. d) Ńldozás.
Mielõtt a Miatyánkot elimádkoznák, a liturgia vezetõje az »Eukarisztia
õrzési helyérõl elhozza és az oltárra helyezi a Szentséget a »cibóriumban,
mikõzben a hívek letérdelnek. Majd a Miatyánkot felállva imádkozzák, és a
szertartás ugyangy folyik tovább, mint a misében.
A befejezés elõtt lehet a szükséges hirdetéseket kõzõlni. A gõrõg katolikusoknál
»utrenyét vagy n. Déli istentiszteletet végeztek, ha
fõlszentelt pap nem volt jelen. (Ebben szentáldozásra nincs lehetõség.) Az ~
Jézus Krisztusban való õssze-
jõvetel, a keresztény élet forrása és tanságtétel
Isten mellett, mégha teljes értékében nem is helyettesítheti a misét. Csak az
Isten Igéjével és az Eukarisztiával táplálkozva tudnak a hívek pap távollétében
sajátos módon részt venni az Egyház egyetemes küldetésében. Természetesen
szükséges, hogy egyes vasárnapokon mise is legyen (a kõznapi nem pótolja a vasárnapit),
és ezen kellõ szám ostyát konszekráljon a misézõ pap. Az Eukarisztiát pedig
méltóképpen és gondosan õrizzék.
A
lelkipásztori kisegítõ nem használhatja a felszentelt személyek részére
fenntartott kõszõntéseket és áldásokat (pl. Az êr legyen veletek). A püspõki
kar által megállapított liturgikus ruházatot viselje, ne üljõn a papi székre,
de elõ lehet készíteni számára egy széket a preszbitérium elõtt. Az oltárhoz
csak az áldozási szertartásra megy fel. Az ilyen istentiszteleten is
kõzremûkõdhetnek segédkezõk (ministránsok, lektor). Ebben az ügyben az
Istentiszteleti Kongregáció 1988. jn. 2-án adta ki a Directorium de
celebrationibus dominicalibus absente presbytero c. rendelkezését. * 30. VI
Istentiszteleti
és Szentségi Kongregáció (Congregatio
de Cultu Divino et Disciplina Sacramentorum)•A latin rítusœ liturgikus ügyekkel
foglalkozó Rítuskongregációt 1588. január 22-én alapította, V. Sixtus pápa.
A Trid. után liturgikus kõnyvek kiadása és a »rubrikák magyarázata volt a
feladata. Jelentõsége a »Mediator Dei (1947) pápai enciklika után
nõvekedett, amikor a liturgikus-lelkipásztori szempontok és reformok kerültek
elõtérbe. VI. Pál pápa 1969. május 8-án a Rítuskongregációból Istentiszteleti
és ettõl elválasztott Szenttéavatási Kongregációt szervezett. II. János Pál
pápa 1988. jn. 28-án kelt Pastor
bonus kezdetû apostoli konstitœciójával
egyesítette az Istentiszteleti és Szentségi Kongregációt. Az ~ feladata a
római és az õsszes latin rítusok istentiszteleti, szentségi és liturgikus
ügyének intézése. A keleti rítusok liturgikus ügyeit a Keleti Egyházak Kongregációja
intézi. VI
István, Szt. (diakónus)
ünnepeAz ApCsel
megõrõkíti István diakónus tõrténetét és vértanságát (6,1- 8,2). Liturgikus
ünneplése a legrégibb kalendáriumokban is december 26-án van. VI
István, Szt.
(király) fõünnepe1038.
aug.
15-én halt meg országalapító királyunk. 1083. aug. 20-án László király (10771095)
emeli fel azok testét, akik Pannóniában a hit magvát elvetették és az országot
a hit hirdetésével õntõzték, hogy õket a legnagyobb tiszteletben tartsák,
méltó tisztelettel illessék. Innen ered hazánkban Szt. István király aug.
20-i ünnepe.
A
Szt. király tisztelete rohamosan elterjedt,
XI. Ince pápa 1686 novemberében Buda visszafoglalásának alkalmából ünnepét
(hazánkat ki-
véve) szept. 2-ára helyezte és az egész Egyházra kiterjesztette. Emléknapját, a
lit. ref. aug. 16-ra helyezte az egyetemes egyházban. Május 30-án
a magyar egyház Szt. István király ereklyéinek átvitelérõl emlékezik meg (Szt.
Jobb). A konstantinápolyi egyetemes patriarkátus Szent Szinodusa 2000. február
4-én kelt határozatával szent-nek ismerte el. Az avató bullát 2000. augusztus
20-án a budapesti Szent István bazilika elõtti téren bemutatott szentmise
keretében I. Bartholómiosz konstantinápolyi pátriárka hirdette ki. VI
Ite, missa est
(lat. Menjetek, elbocsátás
van)A római rítusban a diakónus felszólítása az eukarisztikus istentisztelet
végén, melyrõl az egész szertartás végül a »mise nevet kapta. Diakónus
hiányában a celebráns mondja az »elbocsátást, ünnepi misében
éneklik. Mai magyar formája: A
szentmise
véget ért, menjetek békével. Ma
tõbb változat használata lehetséges.
VI