Jakab, Szt. apostol
»apostolok ünnepei
János, Szt. apostol »apostolok
ünnepei
jegyesoktatásA ~ban a lelkipásztorok vagy
alkalmas világiak (ET 112) idézzék emlékezetbe a keresztény házasságról szóló
tanítás alapelveit. Szóljon az oktatás a családra vonatkozó tanításról, a
házasság szentségérõl, a házasságkötés szertartásának imádságairól és olvasmányairól,
hogy
a jegyesek mindebben tudatosan és gyümölcsözõen vehessenek részt. (HSz. 5.)
Városokban több plébánia szervezésében közös jegyeskurzust szerveznek.
Ha a jegyesek gyermek- vagy ifjúkorukban nem vettek részt
hitoktatásban, vagy nem részesültek a kereszténységbe »beavató szentségekben, akkor ezt
pótolni kell. Ha az idõ rövidsége miatt nem valósítható meg, akkor vegyesvallás
ill. valláskülönbség akadálya alóli felmentéssel kössenek házasságot, majd ezek
pótlására mielõbb kerüljön sor. * 15, 20. AMVI
jel (lat. signum, jel, lenyomat,
nyom)A ~ valamilyen látható, természetes vagy megegyezés szerinti valóság,
amely egy másik látható vagy
láthatatlan valóságra mutat. Ęgy lesz a ~ közve-
títõ eszköz az érzékelhetõ és az érzék feletti világ között.
A
liturgia látható ~eket használ a láthatatlan Isten misztériumai jelzésére,
amelyeket vagy maga az êr, vagy az Egyház választott ki. Ezek a ~ek a
résztvevõk hitét növelik, szívüket Istenhez irányítják, hogy kegyelmét gazdagabban
kapják. Isten tevékenységének hatékony ~ei a »szentségek,
és bizonyos mértékben a »szentelmények is. Az ember
ugyancsak ~ekkel, szavaival, énekeivel és gesztusaival ad választ erre az
isteni tevékenységre, melyek lehetõvé teszik, hogy a közösség tagjai közösen is
kifejezzék együttmûködésüket az isteni kegyelemmel.
A
liturgia megújításában úgy kell a szertartásokat kialakítani, hogy azok a ~ek,
amelyek a liturgia szent valóságára utalnak, az eddiginél világosabban
táruljanak fel, és a keresztény nép azokat könnyen megértve, általuk teljesen,
tudatosan és tevékenyen ünnepelhessen (vö. LK 21). VI
Jézus-imaA keleti kereszténység õsi
fohászimája, amely különféle formákban Jézus segítségül hívását tartalmazza.
Lényege Jézus nevének gyakori említése, amely elvezet a szüntelen imádság
gyakorlatához. Egyik leggyakoribb formája: Uram, Jézus Krisztus, Isten Fia, könyörülj rajtam, bûnösön.” (vö. Lk 18,38) A kopt rítusban
sok más formájú fohász is kialakult.
Hasonlóképpen
ismétlõdõ fohász a keleti liturgia könyörgései után: Uram, irgalmazz! »Kyrie. OL
Jézus neve litánia »litánia
Jézus Szíve (és ünnepe)Az ember testi-lelki
személyi mivoltának mélységét a Szentírás gyakran fejezi ki a szív szóval.
Különösen Jn 19,33 34 irányítja a figyelmet Krisztusnak a kereszten lándzsával
átszúrt oldalára, mely egyben tanúsítja halálának és feltámadásának bizonyosságát
(Jn 20,27).
~
már a 12-13. sz.-i misztikusok számára Jézus istenemberi szeretetének
szimbólumává vált. Az oldalából kifolyt vért és vizet pedig az »Eukarisztia
és a »keresztség jelképének tekintették. Az újkori ~
tisztelet elindítója Alacoque Szt. Margit Mária vizitációs apáca
magánkinyilatkoztatása volt (16731675 közt a Paray le Monial-i zár-
dában). A ~ tisztelet terjesztõi Colombiére Szt. Kolos, Eudes Szt. János és P.
Berulle voltak a 17. sz.-ban.
XIII.
Kelemen pápa 1765-ben a lengyel egyház és egy római testvérület kérésére
engedélyezte ~ ünnepét az »êrnap nyolcada utáni
pénteken, IX. Pius pedig 1856-ban az egyetemes egyházba is bevezette azt. XIII.
Leó 1899-ben, a századfordulón, a világot felajánlotta ~nek. XI. és XII. Pius
is emelte az ünnep rangját. Jelenleg a »húsvéti idõ utáni harmadik
pénteken van Jézus Szentséges Szívének fõünnepe, a lit. ref. során új saját
miseszövegekkel. A ~ tisztelet további módja az elsõpénteki (gyónás és)
áldozás, az elsõpéntek elõtti csütörtökön »szentségimádási óra, melynek
jellege az engesztelés.
Az
újkori ~ tisztelet áttörte a felvilágosodás és
a liberalizmus közömbösségét, és általánossá tette
a rendszeres és gyakori szentáldozást. AM
Jézus Szíve
litánia »litánia
joghatóságBizonyos liturgikus tevékenység
végzéséhez az ET megszabja azokat a felszentelt vagy világi személyeket, akik
azokat végezhetik (esetleg meghatározott plébánia vagy egyházmegye területén).
Ez a ~ a megszabott keretek között átruházható. AM
jubileumi év »szentév
jubilus (vulgáris latin, jelentése:
szavakba nem foglalt ének)A mise »Alleluja tételében az
Alleluja szó utolsó szótagjának ünnepélyes dallama. A ~ nem ăSZ-i, hanem
európai eredetû, a munkát segítõ, jelzést adó, örömet, bánatot vagy bámulatot
kifejezõ, jelentés nélküli kiáltásokból (ju) származik. Szt. Ńgoston
írásaiban sokat foglalkozik ezzel a szavakba nem foglalt énekkel, amely a lélek
legmélyebb érzelmeit fejezi ki (l. pl. a 32. és 99. zsoltárhoz írt
kommentárjait), az õ nyomán a középkorban a ~ a misztika fontos ki-
fejezésévé válik, a Szentháromság szemlélésébõl fakadó mély és bensõséges
örömöt jelenti.
~hoz
hasonló szavakba nem foglalt ének-kel találkozunk sok Kyrie eleison-ban is, ahol a két e hangzó
összevonása (elisio) fölött találunk bõ melizmájú
dallamot (»neumák). BP
Julián-naptár »naptár