Nyolcad (lat. dies octava = ‘a nyolcadik
nap’) •Egy ünnep továbbünneplése a rákövetkezô héten, vagy csak a nyolcadik
lapon. A legrégibb ~ Húsvétnál jelenik meg a 3. sz.-ban. A Húsvétkor megkereszteltek
a rákövetkezô hét minden napján istentiszteletre jöttek össze. Húsvét nyolcadik
napján (oktáváján), régi idôszámítás szerint a
rákövetkezô vasárnapon zárul Húsvét ~a Fehérvasárnappal.
A
keleti egyházban Epifániának (Vízkeresztnek) is mint fontos keresztelési
napnak, korán volt ~a is. A 4. sz.-tól a templomszentelést is ~dal ünnepelték
OSZ-i példakép alapján (1Makk 4,59). Rómában a 7. sz.-ban alakul ki Karácsony
~a, majd a pünkösdi ~. Idôközben a ~ok annyira megszaporodtak, hogy elôször
Szt. X. Pius pápa a ~kat csökkentette, majd a Rítus Kongregáció 1955. márc.
23-án Karácsony, Húsvét és Pünkösd kivételével minden ~ot eltörölt. 1969-ben a
lit. ref. Pünkösd ~át is megszüntette. Ma tehát csak két ünnepnek van ~a:
Húsvétnak és Karácsonynak. AM
nyugati rítusok•A ~ legjelentôsebb formája
a »római rítus. A legrégibb és legelterjedtebb mellette a gallikán rítus, amely hatással volt
a különbözô helyi liturgiákra, és Nagy Károly idejében beolvadt a római rítusba.
Hasonló volt a 11. sz.-ban a gallikán rítusból származó mozarab (vízigót, spanyol) rítus helyzete
is, amelyet Ximenes bíboros a toledói katedrális egyik kápolnájában újított
fel (1502). A II. Vat. szellemében felújítása megtörtént. 1988-ban jóváhagyásra
került a »Misekönyv, amely 1991-ben megjelent,
és Spanyolország mindazon helyein engedélyezték a mozarab rítus szerinti liturgia
végzését, ahol hagyománytisztelete és a liturgiatörténeti érdeklôdés kívánta.
II. János Pál pápa 1992. máj. 28-án, Urunk mennybemenetelének ünnepén, a Szent
Péter-bazilikában mozarab rítus szerint végezte az ünnepi szent-
misét. A milánói egyházmegyében ma is él az ambrozián liturgia. Szervezôje és megformálója Szt. Ambrus (†397)
püspök. Az évszázadok folyamán sok feszültség okozója volt, de eltörlésére
sohasem került sor. Borromei Szt. Károly, Milánó püspöke, a Trid. után újjászervezte.
A II. Vat. után elkezdték az ambrozián rítus reformját és új liturgikus könyveiket
folyamatosan jelentetik meg.
A
Trid. csak a 200 évnél régebbi rítusokat engedélyezte, így csak néhány szerzetesrend
saját liturgiája maradt meg (pl. domonkosoké, karthau-
ziaké). »rítus, »római rítus, »keleti
rítusok. VI