ökumenizmus liturgikus vonatkozásai
(gör. oikoumené = ‘lakott föld’, a mai szóhasználatban a keresztény egységre
való törekvés)•A keresztény egységtörekvés
eligazító dokumentuma az „Ökumenikus Direktórium” (Róma, 1967, Bp., 1983),
amely kimondja: „Szabad, sôt kívánatos, hogy katolikusok különvált testvéreikkel
bizonyos rendkívüli alkalmakkor imádságban egyesüljenek, pl. az egységért
rendezett könyörgések, vagy ökumenikus összejövetelek alkalmával” (UR 8.).
A különbözô egyházak vagy közösségek minden képviselôjének közös megegyezésével
készítsék elô ezeket az összejöveteleket (szentírási olvasmányok, énekek,
imádságok és szereplô személyek kijelölése), hogy az ilyen istentisztelet
minden keresztény hitének és lelki életének közös elemeit fejezze ki. Ezeknek
helye a templom vagy imaház. Kölcsönös beleegyezés esetén »korális
ruhákat használhatnak. – Alapvetôen más az ökumenikus istentisztelet a nem
katolikus keleti egyházakkal és a reformáció egyházaival. Az elôbbiek ugyanis
az apostoli jogfolytonosság révén birtokában vannak a papságnak és az Eukarisztiának,
míg a Katolikus Egyház felfogása szerint az utóbbiak nem. Ezért az OD ajánlja
– bizonyos feltételek és kölcsönösség mellett – a keleti egyházakkal való szentségi közösséget.
Ez azt jelenti, hogy ha valakinek nincs lehetôsége saját egyháza papjától
a szentségeket kérnie, akkor a katolikusok az elszakadt keletieknél szentgyónáshoz,
áldozáshoz járulhatnak, betegek kenetében részesülhetnek, csak meg kell tartaniok
a keleti egyházak fegyelmi rendjét. Hasonló módon katolikus papnál, ill. katolikus
templomban e szentségekhez járulhat a nem katolikus keleti egyház tagja. Ha
egy katolikus hívô – komoly okból – a különvált keleti testvéreknél vesz részt
vasár- és ünnepnapon a Szent Liturgián (azaz misén), eleget tesz a misén való
részvétel kötelezettségének. Ugyancsak kölcsönösen lehetnek keresztszülôk
és házassági tanúk a másik egyházban. A nem szentségi jellegû szertartásokon
való részvételnél a keleti egyháznak a katolikus liturgián részt vevô hivatalos
képviselôjét az a hely és liturgikus tiszteletadás illeti meg, ami a vele
azonos rangú katolikusnak jár. Ha katolikus püspök, pap vagy diakónus vesz
részt keleti liturgiában, viselheti a katolikus »liturgikus
ruhákat. De igen nagy figyelemmel kell lenni a keleti testvérek lelkületére
és szokásaira.
Ahol azonban hiányzik a közös hit az Eukarisz-
tiában és a szentségekben,
tilos a különvált testvérek és katolikusok közös részvétele a szentségekben,
különösen a gyónásban, az Eukarisztiában és a betegek kenetében. E szentségek
felvételét halálveszélyben, rendkívül súlyos esetben (pl. börtön) akkor lehet
megengedni, ha az illetô saját pásztorát nem érheti el, önként kéri a katolikus
paptól a szentséget, kifejezi az illetô szentségre vonatkozó katolikus hitet,
és a szentség vételére megfelelô módon felkészült. Hasonló helyzetben katolikus
hívô csak olyan egyház lelkipásztorától kérheti e szentségeket. amelynek
felszentelt papsága van. Katolikusok és nem katolikus keresztények nem vehetnek
tevékenyen részt egymás
istentiszteletében (pl. lektor). Nem vállalhatnak keresztszülôi tisztséget,
csak a keresztség tanúi lehetnek. Házassági tanúk azonban kölcsönösen lehetnek.
Ahhoz, hogy katolikusok különvált testvérek liturgikus istentiszteletén megengedett módon vegyenek részt, jogos ok
kell. Ilyenkor a katolikusok részt vehetnek minden olyan imádságban, énekben,
mozgásban, amelyek nem ellenkeznek a katolikus hittel. Az ilyen liturgikus
részvételnek – amely azonban mindig kizárja az Eukarisztia vételét –
tudatosítania kell a közösen birtokolt kincseket, és a résztvevôket rá kell
döbbenteniök a köztük lévô elkülönülés súlyosságára. Közös megegyezés alapján
elfoglalhatják ilyen nem eukarisztikus szertartásokon más keresztény közösségek
tagjai és katolikusok a saját közösségükben nekik kijáró helyet, és viselhetik
korális öltözetüket. A fôpásztorok kölcsönös megegyezése alapján, szükség
esetén, használhatják egymás templomait istentisztelet céljára (OD 34–60). Az
ÖD elméleti és gyakorlati folytatását tartalmazza II. János Pál pápa 1995
májusában kiadott „Ut unum sint” apostoli körlevele. Ez több liturgikus vonatkozású
ajánlást is tartalmaz. Közeledés tapasztalható az imádság (21–27), az igeliturgia és a szentségek (44–46)
vonatkozásában.
A
legjelentôsebb esemény a magyarországi ökumenizmus történetében II. János Pál
pápa 1991-ben tett magyarországi látogatásán történt. Aug. 18-án ökumenikus
istentiszteleten vett részt Debrecenben, és elôtte megkoszorúzta a protestáns
gályarabok síremlékét. Ez további biztatást jelentett a megkezdett úton.
Ugyanis 1987-ben Debrecenben, 1988-ban pedig Esztergomban találkozott az MKPK
elnöke és a Magyarországi Egyházak Ökumenikus Tanácsa vezetôsége. E
találkozókon megállapodtak a januári keresztény egységért végzendô imahét minél
egyetemesebb és kölcsönös megrendezésén, és közösen elkészítették a »Miatyánk
és az apostoli »hitvallás ökumenikus
fordítását. Ugyanakkor szorgalmazták, hogy az egyházak törvényhozó
testületeiken keresztül minél elôbb igyekezzenek használatba venni az
egyháztörténelmileg is nagy jelentôségû közös ökumenikus fordításokat.
Az
ökumenizmus máig kényes pontja a vegyes
házasság. Ennek módját VI. Pál pápa 1970. március 31-én kelt „Matrimonia mixta” motu propriója nyomán az
MKPK. 1971. június 16-án kiadott rendelkezése, valamint az ET 1124–1129.
kánonja (1983) szabályozza. Anélkül, hogy a vegyes házasságok egyházjogi
szabályozásának minden részletét kifejtenénk, itt elsôsorban azok liturgikus
kereteit ismertetjük (szükségszerûen kitérve arra, hogy azok milyen jogi
feltételekhez vannak kötve). A házasságkötés ökumenikus formájának jóváhagyása
folyamatban van.
„A
vegyes házasságokat, azaz egy katolikus és egy nem katolikus – akár
megkeresztelt, akár kereszteletlen – fél között létrejött házasságokat az
Egyház mindig aggódó nagy gondossággal kísérte… Az Egyház azt is nagyon jól
tudja, hogy a vegyes házasságok, amelyek a vallások különbözôségének és a
kereszténység megosztottságának következményei –, a keresztények
helyreállítandó egységének – néhány esetét leszámítva – nem válnak javára…
Minden vegyes házasság ugyanis több problémát hordoz magában, mert megosztást
visz Egyházunk e kis élô sejtjébe – méltán nevezhetjük így a keresztény
családokat –, és e családokban az evangéliumi parancsok teljesítése is
jóval nehezebbé válik a valláskülönbség miatt, fôként az Egyház nyilvános
istentiszteletein való részvételt és a gyermekek vallásos nevelését illetôen”
(Matrimonia mixta).
Általános
elv, hogy egy római vagy görög ka-
tolikus jegyes egyházjogilag érvényes szentségi házasságának elôfeltétele az
ún. kánoni
forma: az
illetékes katolikus plébános vagy annak megbízottja elôtt történjék a házassági
szándék kijelentése két tanú jelenlétében.
A
római egyházban mindez az Ordo celebrandi matrimonium, magy. A házasságkötés
szertartása, MKPK, Bp. 1971 c. liturgikus szertartáskönyv elôírásai szerint
történik. »házasság szentsége
Jelentôs
különbség van azokban az esetekben, ha a katolikus fél jegyese
a)
kereszteletlen,
b)a
római egyházzal közösségben nem lévô egyházban megkeresztelték, de ezen
egyházaknak katolikus felfogás szerint nincs érvényesen felszentelt papsága, és
a házasságot általában nem tekintik szentségnek (ezek általában a reformáció
protestáns egyházai);
c)a másik fél a római egyházzal közösségben
nem lévô egyházak valamelyikében nyerte el a keresztséget, melyekben érvényesen
felszentelt papság mûködik, és a házasságot szentségnek tekintik (ezek
általában az ortodox, görög keleti egyházak).
a)A
katolikus félnek kereszteletlennel kötött házasságához
feltétlenül szükség van az illetékes »ordinárius felmentésére a
„valláskülönbség” akadálya alól (ET 1086. kán.). Ezt a felmentést az ordinárius
csak akkor adhatja meg, ha az alábbi
b) pontban felsorolt, a vegyes házasságokhoz megkívánt, biztosítékok megvannak.
E felmentés hiányában a házasság egyházjogilag nem jön létre érvényesen.
Szertartása megtalálható „A házasságkötés szertartása” III. fejezetében
(Házasságkötés katolikus és meg nem keresztelt jegyes között).
b)
Az illetékes ordinárius engedélye szükséges ahhoz, hogy katolikus jegyes nem katolikus (protestáns)
egyházban megkeresztelt
féllel kössön házasságot. Az ordinárius az engedélyt megfelelô és ésszerû
okból megadja a következô feltételekkel:
1.A
katolikus jegyes írásban nyilvánítsa ki és ígérje meg, hogy elhárítva minden
hitellenes veszélyt, katolikus vallásában megmarad; továbbá:
2.a
katolikus jegyes megígéri, hogy minden tôle telhetôt megtesz azért, hogy
születendô gyermekeit a Katolikus Egyházban keresztelteti meg, és neveli fel.
3.A
nem katolikus felet a házasságkötés elôtt tájékoztatni kell katolikus jegyese
ígéretérôl oly módon, hogy arról biztos tudomása legyen. (Ezzel az ún. „reverzális” megszûnt, a nem
katolikus félnek semmiféle írásbeli, lelkiismeretével ellenkezô nyilatkozatot
nem kell tennie, csupán tudnia kell katolikus jegyese ígéretérôl.) (Az MKPK
1971. évi rendelete.)
A
vegyes házasságokat is a „kánoni forma” rnegtartásával, nászmisével vagy misén
kívüli szertartással kell megkötni az illetékes katolikus plébános vagy
megbízottja elôtt „A házasságkötés szertartása” I. vagy II. fejezete szerint. –
Ha azonban a kánoni forma megtartása súlyos nehézségbe ütközik, a katolikus
jegyes ordináriusa felmentést adhat a kánoni forma alól, az MKPK 1971. évi rendelkezése
szerint azzal a feltétellel, hogy a házasságkötéshez valamilyen vallásos
szertartás járuljon. Ez a kikötés gyakorlatilag lehetôvé teszi, hogy a
házasságot a nem katolikus jegyes lelkésze elôtt kössék meg. De ilyenkor is a
katolikus plébánosnál jelentkezzenek a házasságra készülô jegyesek, ott
vegyenek részt jegyesoktatáson, a plébános a feltételek biztosítása után
megindokolva kérje az engedélyt az ordináriustól. A plébános buzdítsa a
katolikus jegyest, hogy ilyen esetben is gyónjék és áldozzék a házasságkötés
elôtt.
A
vegyes házasság különös formája, ha mindkét egyház lelkésze jelen van a
házasságkötésen (ökumenikus
esküvô).
Ilyenkor – ha azt katolikus templomban kötik – a katolikus pap (vagy diakónus)
vegye ki a házassági nyilatkozatot, a nem katolikus lelkész pedig imát és
áldást mondhat. Ugyanígy, ha a jegyesek megkapták a forma alól való felmentést,
a katolikus pap részt vehet a nem katolikus házasságkötésen, és szintén mondhat
imát és áldást. Csak az nem megengedett, hogy egymás után mindkét lelkész
kivegye a házassági nyilatkozatot, vagy egymás után mindkét egyház templomában
részt vegyenek a teljes házasságkötés szertartásán. „Kívánatos, hogy a
lelkipásztorok a más vallású közösségek lelkészeivel vegyenek fel kapcsolatot,
amelyet ôszinte becsületesség és bölcs bizalom hasson át” (Matrimonia mixta),
és ezen az alapon rendezzék türelmes megértéssel a vegyes vallású jegyesek
javára a nem egyszer kényes és nehéz kérdések megoldását.
c)Külön
szabályozás illeti azokat a vegyes házasságokat, amikor egy katolikus fél ortodox, görögkeleti féllel kíván házasságot
kötni. Ilyenkor is meg kell tartani a kánoni formát a b) pontban felsorolt
feltételekkel és az ordinárius engedélyével. De amíg a protestáns egyházakban
az ordinárius forma alól való felmentése nélkül a házasságkötés egyházjogilag
érvénytelen, addig az ortodox egyházakban felszentelt személy elôtt kötött
házasság a katolikus ordinárius engedélye nélkül nincs megengedve, de ha
anélkül mégis megkötik, a házasság egyházjogilag érvényes. – Ha a házasságot a
katolikus ordinárius engedélyével kötik meg akár katolikus, akár ortodox
templomban, mindkét jegyes – megelôzô gyónás után – áldozhat a házasságkötés
alkalmával (akár nászmisén, akár azon kívül).
Megjegyzés:
A kánoni forma alól való felmentéssel más egyház lelkésze vagy papja elôtt
kötött házasságot a katolikus jegyes illetékes plébániáján anyakönyvezni kell,
és a házasságkötés tényét a kereszteltek anyakönyvébe is be kell jegyezni (ET
1121–1122. kán.). * 15. AM
ördögûzés »exorcizmus
örökmécs•Az ~ a »szentségház
(tabernákulum) elôtt – amelyben az Oltáriszentséget ôrzik – állandóan világító
lámpa Krisztus Urunk jelenlétének jelzésére és tiszteletére (vö. ET 940).
Egyes helyeken már a 13. sz.-ban is alkalmazták, az egész egyházra 1614-tôl
kötelezô. Égethetô olíva-olaj vagy méhviasz, szükség esetén más olaj; újabban
villanyégô is pótolja. Ahol a templomban több oltárnál is ég lámpa, az ~ megkülönböztetett
legyen. * 5. BL