Sacramentarium • A nyugati liturgia szertartáskönyve
a kora középkorban, melyet az Eukarisztia celebrálója használt. Tartalmazott
a mise könyörgésein kívül egyéb szertartásokat is. A késô középkortól fogva
kiszorította a »misekönyv, ma csak liturgiatörténeti
jelentôsége van (pl. ~ Veronense [Leonianum], ~ Gelasianum, ~ Gregorianum,
»ambrozián ~ok stb.). AM
sekrestye (lat. sacristia = ‘szent
dolgok’ tároló- helye) • A »templom elválasztott
helyisége, melyben az istentisztelethez szükséges ruhákat és a szent edényeket
ôrzik. A »celebránson kívül itt öltöznek fel a »segédkezôk
(ministránsok) a misére vagy más szertartásokra. A ~ a székesegyházakban
rendszerint a bejárat mellett kiképzett helyiség volt, ahol a püspök és a
papság felkészült a szertartásra, és a hajón keresztül ünnepélyesen vonult be a
»szentélybe.
Késôbb
inkább a szentély mögé vagy oldala mellé építették. Újabb templomokban ismét a
bejárat mellé teszik, több egymástól elválasztott helyiséggel. Itt fogadhatja a
lelkipásztor a betérô híveket, készülnek a ministránsok szolgálatukra és ôrzik
a felszereléseket. Így megvalósítható a kívánatos ünnepélyes bevonulás a
templomon keresztül az oltárhoz, továbbá egy elválasztott részében helyet
kaphat a beszélôszoba, vagy a gyóntató helyiség is. AM
stáció
(lat. ‘állomás’) • 1. A középkorig
Rómában, majd nagyobb városokban, ahol több templom volt, bizonyos napokra
a püspök kijelölt egy ~ templomot, ahol aznap papságával és a hívekkel együtt
ünnepelte az Eukarisztiát. Elôzôleg egy másik templomban gyülekeztek (collecta), ahonnét könyörgés és olvasmány
után bûnbánó jellegû »körmenettel vonultak a ~ templomba.
2.A
»keresztút 14 fakeresztje, melyek mellé Jézus
szenvedéseinek jeleneteit ábrázoló képet, dombormûvet helyeznek el. Ezek
elôtt elvonulva, az egyes ~k elôtt imádkoznak a hívek. AM
stallum
(lat. stare = ‘állni’) • Kóruspad klerikusok vagy szerzetesek számára. Térdeplô
tartozik hozzá és felhajtható ülôrész. Ennek hátán egy kis támaszkodó polc
van (misericordia = irgalom), hogy a hosszabb állás alatt
támaszul szolgálhasson.
A
székesegyházi kanonoki padokat és a szerzetesi ~okat a barokk korban gazdagon
díszítették. AM
stipendium »misestipendium
stóla (gör. sztólé = ‘ruha’) • 1.
Hosszú, szalag alakú, vállon viselt ruhadarab, sokszor gazdagon díszített
anyagból. A szalag két azonos méretû szárát a »püspök
és a »pap vállára akasztva melle elôtt párhuzamosan viseli
(a pap a lit. ref. elôtt keresztbe kötötte), a »diakónus
bal vállára fektetve, testét átlósan keresztezve a jobb karja alatt köti össze.
Színe az adott liturgikus cselekményhez elôírt szín. Az »alba,
»karing, bizonyos esetekben (pl. gyóntatás) a »reverenda
fölött hordják a ~t. – Az idôk folyamán elvékonyodott ~ helyett ma ismét elterjedt
a jelentôségének inkább megfelelô nagyméretû, széles és térden alul
érô ~. Ennek díszítése és liturgikus színe különösen a koncelebrálásnál jut
érvényre. A ~t megfelelô szabású miseruha fölé helyezve is viselik. – A ~
eredetileg verítéket, szájat törlô kendô volt (orarium), mely már az ókorban állami, végül egyházi rangot
jelzô ruhadarabbá vált. Ma a ~ egyértelmûen az egyházi rendben részesült
személyek jele a liturgikus cselekmények alkalmával.
2.Bizonyos
egyházi szolgáltatások alkalmával fizetendô díj (pl. temetéskor).
3.A
»bizánci rítusban a diakónusnál „orarion”, a papnál „epitrakhélion”, a püspöknél „omophorion” (omofór) a neve. AM
(9.
ábra: Egyházi rend jelvényei a keleti egyházban.; 21. ábra: Liturgikus
öltözetek (keleti) A3, BS, C11.; 22. ábra: Liturgikus öltözetek (nyugati) D3,
G2.; 23. ábra: Reverenda, karing, alba G 3, I1.)
suffraganeus »szuffragáneus