újjászületés•A »keresztség
szentségének elsôdleges gyümölcse. Szt. János evangéliuma szerint a mennyország
elnyerésének elôfeltétele ez: „Aki
nem születik
újjá, nem láthatja meg Isten országát” (3,3). A Nikodémusnak adott válaszból nyilvánvaló
az ~ módja is: „vízbôl
és Szentlélekbôl”
(3,6). S az ÚSZ-ben az ~ már nemcsak hasonlat, hanem mélységes valóság. „A Szentlélekben való újjászületés és megújulás
fürdôjében”
(Tit 3,5) Isten gyermekévé lesz minden megkeresztelt, s így igényt tarthat
az Ô országának öröklésére (Jn 3,5; Róm 8,17; Gal 4,7).
Az
apostolok utáni egyházatyák egyöntetûen a „keresztségi fürdôt” tartják az
~ eszközének (Jusztinosz, I. Ap. 66,1 ). Jeruzsálemi Kürillosz kate-
kétikus beszéde szerint a keresztségben „a hit által lelkileg születünk újjá a
vízbôl, mint az anyaméhbôl” (1,2). OL
kezése mellett. Ezt a paptestvért manuduktornak (kézvezetônek) mondjuk. Vannak olyan helyek, ahol
a hívek az újmisést a szülôi házból körmenetileg kísérik a templomba. Ezen
a misén a szülôk, testvérek, a szûkebb rokonság és az esetleges jó-
tevôk két szín alatt járulhatnak szentáldozáshoz.
A mise végén van az újmisés áldás, mely a szokásos feltételekkel teljes »búcsúval
jár. Szokás újmisés emlékképek kiosztása is.
BL
A
Timóteusnak írt elsô levélnek megfelelôen (3,6) az Egyház élére nemigen
választottak újonnan keresztelteket (neobaptisztoi v. neophütoi). Az ET a lelkipásztorok
lelkére köti, hogy az ~et vezessék az evangéliumi igazság teljes ismeretére s a
keresztségben vállalt kötelességeik betöltésére (ET 789). OL
a görög fordítás (LXX) a „Küriosz” névvel adta vissza. Egyébként a „kürie”
egyszerû udvariassági formula is lehetett: uram.
Az
evangéliumi leírások szerint Jézust már a föltámadás elôtt is Úrnak
szólították, s Ô el is fogadta ezt a címet (Jn 13,13). Igazi uralkodói hatalmát
azonban csak a föltámadás utáni megdicsôülésével érte el, amikor „Isten Úrrá és Messiássá
tette” Ôt
(ApCsel 2,36). Ekkortól tanítványai
»imádásban is részesítik Ôt, noha földi életében nem
imádták (Jn 20,28). Az arám nyelven fennmaradt »„Marana-tha” – „Urunk eljô” (lKor 16,22)
fohász is arra utal, hogy a Krisztusra vonatkoztatott ~ cím a zsidókeresztény
közösségbôl eredt, s csak innen jutott át a hellénkeresztény közösségbe (Róm
10,12).
A
keresztény liturgiába bekerült ~ fogalom-
nak az ÓSZ ad tartalmi megalapozást, amely szerint az ~ maga az Isten, s Jézust
azért nevezi az ÚSZ és a liturgia ~nak, mert valóságos Istennek vallották. OL
Úrangyala (lat. Angelus)•A ferencesek
kezdték el esténként háromszor az »Üdvözlégy Má-
riát imádkozni, s közben harangoztak. Ez a szokás egyre jobban elterjed a
14. sz.-ban, amikor már reggel, délben és este is harangoznak, és az Üdvözlégy
elé három verset mondanak: 1. „Az Úr angyala köszönté a Boldogságos Szûz
Máriát és
ez méhébe fogadá Szentlélektôl
Szent Fiát”
(vö. Lk 1,26–38). 2. „Íme,
az Úr szolgáló leánya, legyen nekem a te igéd
szerint” (Lk 1,38), és 3. „és az Ige testté lôn és miköztünk lakozék” (Jn 1,14). Ehhez csatolták
késôbb egy párverssel a könyörgést: „Kérünk téged, Úristen, öntsd lelkünkbe szent kegyelmedet,
hogy mi, akik az angyali üzenet által szent Fiadnak, Jézus Krisztusnak megtestesülését
megismertük, az Ô kínszenvedése és keresztje által a föltámadás dicsôségébe
vitessünk.”
Az ima nagyrészt a Szentírásból vett idézetekbôl áll, majd a zárókönyörgés
bevezet a »Krisztus-miszté-
riumba. Méltán lett népszerû ima. Különösen a törökveszély idején lett
általános, amikor III. Callixtus pápa a nándorfehérvári gyôzelemért hálaadásként
1456-ban az egész Egyházra kiterjesztette a déli harangszót és az ~ imáját,
melyet több helyütt már korábban is végeztek. AM
Kevéssel
az átváltoztatás elôtt a ministráns csengetéssel figyelmezteti a híveket, ha ez
meg-
felelônek látszik. Hasonlóképpen csenget a helyi szokások szerint mindkét szín
felmutatásakor is (RMÁR 109). A Szentostya és a kehely felmutatása után a
celebráns (fôcelebráns) térdet hajt, a koncelebrálók mélyen meghajlanak.
Nyugaton
a 12. sz.-ig a Miatyánk elôtt történt az átváltoztatott kenyér és bor
felmutatása e szavakkal: „Ôáltala,
ôvele és ôbenne a tiéd, mindenható Atyaisten, a Szentlélekkel egységben minden tisztelet és
dicsôség, mindörökkön örökké”. Erre az ôsi »doxológia formájú ~ra a régi
feljegyzések szerint „mint a tenger zúgása” válaszolt a nép „Ámen”-nel. Ez a „kis ~”-nak
nevezett forma ma is megvan minden »eukarisztikus imában. A 12.
sz.-ban elôször Franciaországban, majd általánosan az egész Egyházban elterjedt
közvetlenül az átváltoztatás utáni ~. Eleinte csak a szentostyát mutatták fel
(mint ma is a karthauzi rítusban), jóval késôbb a kelyhet is. Mivel a „csendes”
latin nyelvû misében a hívek nehezen tudták követni a szent cselekményt,
a ministráns ezt csengetéssel, esetleg harangozással jelezte. Ilyenkor
elhallgat az ének, orgona, a hívek letérdelnek és feltekintenek a felmutatott
Eukarisztikus színekre (néhol a tisztelet jeleként állnak). * 5. csengô, »harang.
AM
zeumban.
AM
giájának elsô ünnepe Krisztus föltámadásának napja, a vasárnap volt. Ezt a
zsidó „szabbat” után, a hét elsô napján ünnepelték. A következô sz.-ban Kis-Ázsiában
már évenként is megünnepelték a feltámadást a zsidó pászkalakoma napján (Niszán
hó 14-én). A hosszasan elhúzódó húsvéti idô vitája után végül is ez az ünnep
a következô vasárnapra került; s hozzá kapcsolódott egy héttel korábban Jézus
jeruzsálemi bevonulásának megünneplése (Virágvasárnap). Pünkösd elôtt tíz
nappal van Jézus mennybemenetelének ünnepe.
Krisztus
születését a 3. sz.-tól Egyiptomban és a Szentföldön jan. 6-án ünnepelték (»Teofánia),
de Alexandriában ugyanezen a napon már a Jordánban megkeresztelt Üdvözítô
emlékére tartottak »vízszentelést. Rómában a 4.
sz.-ban váltotta fel az Aurelianus császár tiszteletére bevezetett
„legyôzhetetlen Nap” (Sol Invictus) ünnepét Krisztus születésnapja, a téli
napfordulókor ünnepelt Karácsony (dec. 25.). S ezt kilenc hónappal megelôzi
Jézus Krisztus fogantatásának ünnepe (örömhírvétel, márc. 25.). A »bizánci
rítusúak Karácsony után nyolc nappal emlékeznek meg Jézus körülmetélésérôl
(jan. 1.), s negyven nap múlva a Si-
meonnal való találkozásról (febr. 2.). A 6. sz.-tól egész Keleten elterjedt még
Krisztus színeváltozásának (metamorphószisz) ünnepe is, melyet azóta aug. 6-án tartanak. A
szeptember 1-jén kezdôdô
új egyházi évben az Úr ünnepei közül elsônek a Szt. Kereszt felmagasztalása
kerül sorra szept.
14-én. OL
1. Urunk bemutatása (Gyertyaszentelô
Boldogasszony) febr. 2., ünnep. Alapja a Lk 2,22–29-ben leírt esemény, mely
szerint Jézust születése után a negyvenedik napon bemutatták a templomban és
ott Simeon világosságnak magasztalta, aki meg-
világosítja a pogányokat. Erre vezethetô vissza Keleten az »Epifánia
utáni, Rómában a Karácsony utáni negyvenedik napon már az 5. sz.-ban kialakult
ünnep. Késôbb gyertyás körmeneteket tartottak (bûnbánati jelleggel). A
gyertyák megáldását a 10. sz.-ban kezdték el Galliában. E napon ma a fômise
elôtt gyertyaszentelés van, melyet a pap fehér miseruhában végez. Ennek
végeztévél mindjárt a Dicsôséggel (»Gloria) folytatódik a mise.
Bár az ünnep neve Máriára utal, mégis az Úr ünnepe. Ajánlott ünnep.
2.
Urunk
születésének hírüladása
(Gyümölcs-
oltó Boldogasszony) márc. 25., fôünnep. Már az
5. sz.-tól kilenc hónappal Karácsony elôtt annun-
tiatio és incarnatio néven tartottak ünnepet,
mely az angyali üdvözletrôl és az Ige megtestesülésérôl szólt Lk 1,26–38
alapján. Anélkül, hogy Mária üdvösségtörténeti szerepét kisebbíteni kívánná, a
lit. ref. inkább az Úr ünnepének tartja e napot.
E napon a misében a hitvallás megtestesülésérôl szóló mondatnál térdet hajtunk,
ha pedig énekeljük a hitvallást, letérdelünk. Ha ez az ünnep nagyhétre vagy
Húsvét nyolcadára esik, Húsvét nyolcada utáni hétfôre teszi át az Egyház.
Ajánlott ünnep.
3. Urunk mennybemenetele, fôünnep. Már a 4. sz.-ban
megünnepelték ~t, mégpedig az ApCsel 1,3 és ApCsel 1,9–11 leírását követve
Húsvét után negyven nappal. Szt. Ágoston már úgy ír róla, hogy ez az ünnep az
egész világon elterjedt. Hazánkban Húsvét VII. vasárnapján tartjuk. Az ünnep
régi neve: „Áldozócsütörtök”. 1918-ig ezen a napon zárult a »húsvéti
szentáldozás ideje, amely most Pünkösd vasárnapján az esti miséig tart. Ma
ekkor ér véget a húsvéti idô. A »húsvéti gyertya is az oltár
mellett marad Pünkösd esti miséjének végéig. – Kötelezô ünnep.
4. Urunk színeváltozása, aug. 6., ünnep. Alapja a
szinoptikus evangéliumokban elbeszélt esemény (Mt 17,1–8; Mk 9,2–9; Lk
9,28–36). A keletszír
liturgiában tûnik fel az 5. sz.-ban, a római egyház a 10. sz.-tól
ünnepli. 1457-ben III. Callixtus pápa rendelte el az egész Egyházban a törökök
felett aratott gyôzelem emlékére.
5. A Szent Kereszt
felmagasztalása,
szept.14., ünnep. Közvetve ez is az ~ közé tartozik, mert a megváltás szent
jelét tiszteljük a keresztben. 335. szept. 13-án Jeruzsálemben ünnepélyesen
felszentelték a Szent Sír-bazilikát. Másnap, 14-én, elôször mutatták fel a
népnek a megtalált keresztereklyét. Késôbb összekötötték ezt az ünnepet azzal
az eseménnyel, hogy Heraklius császár 618-ban visszaszerezte a perzsáktól az
elvitt Keresztet. AM
A
zsidó hagyomány szerint a pászkalakoma a következôképp zajlott le: Az ünnepi
áldás és az elsô kehely megáldása után fogyaszthatták el annak tartalmát,
valamint az elôételt, a keserû füveket és a kovásztalan kenyeret. Az
ünnep jelentôségének kifejtése után a Hallél-zsoltárok elsô részét (113.
zsoltár) énekelték el, majd a második kehely kiürítése következett. Rövid áldás
után a kenyeret megtörték s körbeadták az asztalnál, majd a bárány elfogyasztása
után a harmadik kehely következett. A Hallél-zsoltárok végigéneklése után
(114–118. zsoltár) a befejezést a negyedik kehely fölött elmondott hálaadó ima
jelentette.
Az
evangéliumi beszámolók szerint Jézus a kenyér fölötti áldást használta fel
arra, hogy közölje Testének titkát, s a „vacsora után”, a harmadik kehely bor
fölött ejtette ki az átváltoztatás szavait.
Jézus
a kehely fölött mondott szavaival már saját életáldozatára utalt az ÓSZ-i
áldozati nyelv egyes elemeivel, pl. a „szövetség vére” kifejezéssel. Így már
nemcsak elôvételezte a másnapi áldozatot, hanem az ~t is áldozatként
értelmezte. Az itt fölkínált étel és ital már áldozati lakoma, melyet majd „az
Úr halálának emlékére” kell a meghívottaknak az Eukarisztiában
föleleveníteniük. »Húsvéti Szent Háromnap, A., »Eukarisztia.
OL
liumi szakasz ismétlôdik folyamatosan). Ezután egy, a Szentírásban megfogalmazott
isteni Ige iránti tiszteletnek szép kifejezése következik, az evangélium-csókolás.
A pap a díszes Evangéliumos könyvet, amelyet mindig az oltáron tartanak, most
a hívek elé viszi, akik felsorakozva, magukra keresztet vetve csókkal illetik
azt. Egyik fô énekcsoportja a »kánon,
általában az ÓSZ szent tényeit tárja elénk, befejezô szakasza (a IX. óda)
az Istenszülôvel, ill. Urunk fogantatásával és születésével foglalkozik. A
»sztichira
elnevezésû énekek után (szintén változó részek az ünnep, vagy a nap
témája szerint) a nagy dicsôítéssel (»doxológia) és »ekténiával fejezôdik be. Szövegben
is, dallamban is egyaránt nagy változatosság jellemzi az ~t. OM