üdvösség•Az ÓSZ tanúságtétele szerint
az ~ mögött mindig meghatározott tapasztalat áll: megszabadulás az ellenségektôl, a fogságból,
fel-
gyógyulás súlyos
betegségekbôl; vagyis Isten segítségének megtapasztalása. Ilyen tapasztalatokból
bontakozik ki egyre tisztábban az ~ története, melynek során a választott
nép a végleges ~ felé tart. Ennek a végsô ~nek feltétele a belsô megszabadulás
a bûnöktôl.
Az
ÚSZ-ben a „szótéria”
fogalma egyaránt
utal a testi-anyagi jólétre és a lelki-szellemi élet beteljesedésére. Jézus
életében az egész emberiség számára köszöntött be a végsô ~ korszaka: s ebbôl
már az ÓSZ-i vallási közösség kivetettjei sem lehetnek kizárva (vö. Lk 19,9).
Akiket Jézus meggyógyított betegségeikbôl, megmentett a halál-
veszélytôl vagy megszabadított a haláltól, azok ugyanúgy az Istentôl jövô ~et
tapasztalták meg, mint akik a bûneiktôl szabadultak meg. Ezeknek az
embereknek Jézus evangéliuma az ~ útja, „Isten ereje az ~re” (ApCsel 1,16; 16,17), s az
örömhír minden szava „az
~ szava” (ApCsel
13,26, vö. 11,14). A szabadulás és ~ forrása viszont Jézus megváltó halála,
mely mindenkit megszabadíthat bûneitôl. A kereszthalál erejébôl vált
lehetségessé a megmenekülés „Isten haragjától” (Róm 5,9 vö. Mk 13,13), s a részesedés Jézus
Krisztus dicsôségében (2Tessz 2,13 kk., Róm 8,30). A keresztények már a »keresztség
szentségében részesei lesznek az ~nek, melynek végsô bekövetkeztét
Jézus második eljövetelekor várják. OL
az idôk teljessége, és Krisztusban mint fôben újra egyesít mindent, ami a
mennyben és a földön
van” (Ef 1,9–10). Az ÓSZ-i szemlélet
szerint az emberiség a „szövetségek történelmében” él. A kiindulópont a teremtés,
ám az Isten által felajánlott elsô szövetséget hamar megzavarta az eredeti
bûn. Utána a Noéval kötött szövetséget tekinthetjük a természeti vallások
és kultuszaik megalapozásának. Késôbb az Ábrahámmal kötött szövetség
jelentette az Isten és az emberek közötti baráti kapcsolat kezdetét. Ennek
csúcspontja a sínai-hegyi szövetség, amikor megszületett Isten választott
népe. A hûtlenség késôbbi jelei láttán azonban a próféták új szövetséget
hirdettek meg, amelynek megvalósítója az Isten Fia lesz. Ebben a szövetségben
Jézus Krisztus megváltó áldozata vezeti el az Egyház tagjait az isteni „üdvgondozás”
(ökonómia) végcéljához, a mennyei Jeruzsálemhez. „S ha majd minden alá lesz neki vetve, maga a Fiú
is aláveti magát
annak, aki mindent alávetett neki, hogy Isten
legyen minden mindenben”
(1Kor 15,28).
A
zsidó és a keresztény liturgia a szövetségkötés nagy eseményeit eleveníti föl,
elôremutatva a beteljesedés felé. Izrael gyülekezete a kivonulásra és a
Sínai-hegyre, a keresztény liturgia viszont Krisztus megváltó áldozatára
emlékezik, elôrejelezve a mennyei beteljesedést. Minden üdvösségtörténeti
szakasz magában foglalja az elôzôeket is, ezért olvashatja a keresztény
közösség is az ÓSZ-i olvasmányokat, miközben már elôretekint a Bárány és szent
Városa felé (Jel 21). Az eljövendô Ország dicsôsége nem törli el a történelmet,
hanem beteljesíti. A liturgikus közösség végcélja a beépülés a Szentháromság
életközösségébe: „hogy
teljesen megváltva az övéi legyünk az Isten fölségének dicsôségére” (Ef 1,14). OL
A 12. sz.-tól a 16. sz.-ig alakult ki ez a ma is használt forma: „Asszonyunk Szûz Mária,
Istennek szent Anyja, imádkozzál érettünk bûnösökért,
most és halálunk óráján. Ámen.
Ez a záró rész a keletieknél így hangzik: „mert szülted nekünk Krisztust, az Üdvözítôt, a mi lelkünk szabadítóját”. OL
ünnepek•„Az
Egyház feladatának tartja, hogy isteni Vôlegényének üdvösséget szerzô mûvét
az év folyamán meghatározott napokra szétosztva, szent emlékezéssel megülje.
Minden héten egy napot, a vasárnapot, az Úr feltámadásának emléknapjává teszi.
Évenként egyszer pedig a feltámadás és a boldogságot szerzô szenvedés emlékére
a legnagyobb ünnepet, a Húsvétot szenteli”
(LK 102).
A keleti egyházban a Húsvét, az „ünnepek ünnepe” után, a legmagasabb rangúak
a „litiás ünnepek”, melyeknek zsolozsmájában a
kenyéráldásnak is külön szertartása van. (»litia) Az »ikonográfiában
is kiemelt helyen szereplô 12 fôünnep
az Istenszülô születésével kezdôdik, és mennybevételének ünnepével végzôdik
(szept. 8.–aug. 15.). A többi nyilvános ünnep zsolozsmájában a 135. zsoltárról
elnevezett „Sokirgalmú” ének szerepel: ezért ezeket „polieleoszos” ünnepeknek is szokás
nevezni. Külön csoportba tartoznak azok a szentek, akiknek ünnepén a reggeli
zsolozsmában „nagy dicsôítést” (»doxológia) énekelnek: ezek
a „doxológiás” ünnepek. E két utóbbi csoportnak már nem mindegyik tagja
nyilvános ünnep.
A nyugati egyházban a Húsvét mindeneket megelôzô
elsôbbsége a hetenkint visszatérô »vasárnapi ünneplésben is
megnyilvánul. Húsvét mellett a »Karácsony a másik
legkiemelkedôbb ünnep. A középkorban a vértanúk és szentek ünnepei úgy
megszaporodtak, hogy az a veszély fenyegetett, hogy a »liturgikus
év alapformáját elhomályosítják. Ez az elmúlt évszázadokban rendkívül bonyolult
ünneprangsorhoz vezetett. Így pl. V. Pius a Trid. által elrendelt misekönyvben
és zsolozsmában (1568, 1570) hat ünnepi rangot határozott meg, amelyet még
bonyolított a számos »nyolcad. Több
egyszerûsítési próbálkozás után, az LK adta felhatalmazás alapján, VI.
Pál pápa alapvetôen rendezte az ünnepek rangját (1969).
Isten
népe minden napot megszentel liturgikus ünnepléssel: a miseáldozattal és a
zsolozsmával. A liturgikus nap éjféltôl éjfélig tart. A liturgikus ünneplések
fontosságuk szerint különböznek egymástól.
A
»fôünnep (sollemnitas) különleges nap, ünneplése már
az elôzô napon az elsô »Vecsernyével kezdôdik. A misében »Gloria,
három »olvasmány és »hitvallás van. Saját »prefációja
van, és nem végezhetô ezeken a napokon semmiféle »votívmise
és »gyászmise. Néhány fôünnepnek saját vigiliamiséje,
Húsvét és Karácsony ünnepének pedig »nyolcada van. A zsolozsma már az elôzô napon az elsô »Vecsernyével
kezdôdik, az olvasmányos imaórában pedig »Te
Deum-ot imádkoznak. »vigilia
Az
ünnepet (festum) a természetes nap határain belül
tartjuk. A
misében »Gloria,
csak két »olvasmány van, a »hitvallás
nem kötelezô, de ünnepélyes alkalommal mondható. A zsolozsma csak akkor kezdôdik elsô »Vecsernyével,
ha az ünnep Úr ünnepe és vasárnapra esik. Az ünnep zsolozsmájában Te Deum is
van.
Az
emléknap (memoria) kötelezô vagy tetszés szerinti.
Megtartása összefonódik az egyidejû hétköznappal. A misében nincs »Gloria,
könyörgései vagy a saját misébôl, vagy a szentek közös miséibôl veendôk.
Rendszerint saját olvasmányai vannak, melyek a szent életére jellemzôek.
Még
kötelezô emléknapon is vehetôk a köznapi olvasmányok. A »prefáció
vagy saját (pl. Ôrangyalok ünnepén az angyalokról), vagy a közös prefációk
közül veendô. A
zsolozsmában az »antifónákat,
zsoltárokat a hétköznapról vesszük, az »Imádságra hívás, »himnusz,
rövid olvasmány, valamint a »Benedictus és »Magnificat
antifónája a szentrôl, vagy a közös részbôl, vagy a hétköznapról választható. A
könyörgés mindig a szentrôl, az Olvasmányos imaórában pedig a második olvasmány
a szentrôl szól; nincs Te Deum, és a Napközi imaórák a hétköznapról mondandók.
Figyelembe kell venni a kiváltságos liturgikus idôket is. Mindenrôl pontos
tájékoztatást ad a »direktórium.
»Köznapnak hívjuk a hétnek a vasárnapra
következô napjait. A mise szövegében és az olvasmányoknál lehetôség van a
szabad választásra a lelkipásztori szempontok vagy a misézô pap egyéni igénye
szerint. * 1. OL–VI
Ünnepek és kiemelt köznapok rangsora (a nyugati egyházban)
1. Az Úr szenvedésének és
feltámadásának Húsvéti Szent Háromnapja.
2. Karácsony, Vízkereszt,
Urunk mennybemenetele, Pünkösd.
3. Évközi vasárnapok.
4. Hamvazószerda.
5. A nagyhét köznapjai
hétfôtôl Nagycsütörtökig bezárólag.
6. Húsvét nyolcadának napjai.
7. Az Úr, a Boldogságos
Szûz Mária és a szentek fôünnepei.
8. Halottak napja.
9. A város, vagy község
fôvédôszentjének fôünnepe.
10. A templom címének
fôünnepe.
11. Szerzetesrend címének,
alapítójának és fôvédôszentjének ünnepei. * 1, EÉSZ 59.
Keleten
legelôször a Húsvét utáni ~ alakult ki, amikor az újonnan megkereszteltek a
„fényes héten” át a templomban maradtak, s a nyolcadik napon kapták meg újra az
elbocsátást a tanúságtételre. A nyolcnapos ünneplést nemcsak az ókori
számmisztika, hanem a »föltámadás napjának
eszkatológikus jelentôsége is megalapozta (a „8. nap”).
Keleten
az »egyházi év másik fontos ~e a »karácsonyi
~, amely a Vízkereszt utáni nyolcaddal fejezôdik be.
A
keleti egyház nyolcnapos „utóünneplést” tart még augusztus és szeptember 2. és
3. hetében (aug. 6 és 15, illetve szept. 8 és 14 után). Rövidebb utóünnep
követi febr. 2-át és nov. 21-ét; az utóbbit azért, mert az Istenszülô
Szûz templomba vezetésének ünnepzárását a böjti idôre való tekintettel
már Szent Katalin nagyvértanú ünnepén, november 25-én tartják. OL
A
római egyházban ~ alatt a karácsonyi és húsvéti ~t értjük, melyek között az
évközi idô van.
A karácsonyi ~ ádvent elsô vasárnapjának elsô Vecsernyéjétôl Urunk
megkeresztelkedése második »Vecsernyéjéig, a húsvéti ~
Hamvazószerdától Pünkösd második Vecsernyéjééig tart. »liturgikus
év. AM
lé!ek eljövetele. A 3. sz. elején Keleten feltûnik az Epifánia ünnepe. Ezen a napkeleti bölcsek
hódolatát, Krisztus megkeresztelkedését és a kánai menyegzôn történt elsô
csodáját ünnepelték, melyekben „megnyilvánult istensége” (gör. epiphanein
= ‘megnyilvánulni’, ‘megmutatkozni’). Nyugaton a 4. sz.-ban a Sol invictus (a legyôzhetetlen nap) téli
napforduló ünnepén kezdték a földrejött igaz világosságot, Jézus születését
ünnepelni (dec. 25. Karácsony). A vértanúkat haláluk évfordulóján a misében
való megemlékezéssel ünnepelték. Az elsô Mária-ünneprôl a 4. sz.-ban történik
említés, az efezusi zsinat után (431) egyre több Mária-ünnep fejlôdött ki.
A munkaszünettel összekötött ünnepek száma az idôk során annyira megszaporodott,
hogy VIII. Orbán pápa a 17. sz.-ban, XIII. Benedek a 18. sz.-ban, Szt. X.
Pius a 20. sz. elején, legújabban pedig a II. Vat. a nyilvános és kötelezô
ünnepeket alaposan korlátozta, vagy egyes esetben a püspöki konferenciák döntésére
hagyta, hogy azokat napjukon, vagy a rákövetkezô vasárnap ünnepeljék (»ünnepek).
Az ~ bizonyos külsôségekkel és hagyományos szokások megtartásá-
val jár együtt. Ilyenkor ünnepélyesebb »liturgikus öltözetet vesz fel
a celebráns és segédkezôk (»ornatus), a templom díszítése
is kifejezi az ~t, »énekes mise (esetleg »szkólával,
»kórussal, vagy »hangszeres zenével) emeli az
ünnep fényét. De e külsôségeknél sokkal lényegesebb, hogy az »igehirdetés
rávezesse a híveket az ünnep »misztériumának befogadására.
Több ünnepet családi hagyományok kísérnek (pl. karácsony-
faállítás, ajándékozások; a »templombúcsú alkalmából a templomot
körülvevô szórakoztató sátrak azonban nem egyértelmûen segítik az ~t).
Az
~sel együtt jár és nagyon ajánlott a szent-
ségekhez való járulás (esetleg »körmenet, »paraliturgikus
cselekmények, pl. misztériumjáték stb.). AM