zarándoklat•Ôsi, általános (a pogányságban
is ismert) vallási szokás olyan helyeket felkeresni, ahol a hiedelem szerint
az istenség különös módon van jelen. A kereszténységben más szempontokból
indult ki a ~. Már az elsô századokból vannak arról emlékek, hogy hívek keresik
fel a Szentföldön azokat a helyeket, ahol Jézus született, szenvedett, meghalt
és föltámadott. E ~okkal kívánták hitüket megerôsíteni és elmélyíteni. Konstantin
császár e helyeken hatalmas zarándokbazilikákat emelt, a fejedelmek, királyok
(így Szt. István is) zarándokházakat építtettek, és a zarándokok ellátására
alapítványokat tettek. A vértanúk tiszteletével kapcsolatosan alakult ki a
szokás, hogy a hívek elzarándokolnak sírjukhoz és közbenjárásukat kérik. Elsôsorban
Rómában az apostolfejedelmek sírja, majd a »bazilikák
lettek a ~ok célpontjai, ahol a zarándokok bûnbánatot tartottak, misét
hallgattak és áldoztak.
Késôbb
a középkorban hatalmas ~ útvonalak alakultak ki Rómán kívül Tours-i Szt. Márton
templomához és Santiago de Compostellába. A középkorban terjed el a zarándoklás
elsôsorban a kegyképet vagy szobrot ôrzô Mária-templomokhoz, ahol a hívek »búcsút
nyerhettek. A búcsújárás élénk vallási népmozgalommá vált, különösen olyan
helyeken, ahol a természetfölötti világ megnyilatkozását az Egyház által is
elismert csodák jelezték. (Lourdes, Fatima stb.). Szerte Magyarországon is
állnak olyan kegytemplomok, ahol a közelrôl-távolról ~ra érkezô hívek »búcsút
nyerhetnek, ha szentségekhez járulnak, szentbeszédet hallgatnak és egyéb
áhítatgyakorlatokat végeznek. Korunkban a nagyobb mozgási lehetôségek újabb
tömegeket vonzanak a kegytemplomokhoz, búcsújáróhelyekre.
A
tradicionális ~okon kívül ma már hagyománnyá válnak a fiatalok sajátos
zarándokútjai,
-menetei is. Mindezek célja a hit elmélyítése, a hívô közösséggel való
találkozás, valamint annak átélése, hogy az Egyház az örök haza felé zarándokló
közösség. »kegyhely, kegytemplom, kegykép. AM
zászló•Nyélhez erôsített, különféle
szimbolikus ábrázolásokkal díszített szabályos alakú kelmedarab. Az elsô ezredfordulótól
kezdve a körmeneti kereszt száraira tett szalagokból alakultak ki a templomi
és körmeneti ~k. Ezért nyelük ma is keresztben végzôdik. A barokk korban nagy
szerepet kaptak. Az egyre szaporodó vallásos társulatok, testvérületek és
céhek a templomokat telezsúfolták ~ikkal. A történelmi, a jelentôsebb vallási
hagyományokkal és mûvészi értékekkel rendelkezô ~kat a »kórus alatt vagy a »hajóban
hátul tanácsos elhelyezni, hogy a szertartásokra való szabad rálátást ne akadályozzák.
»körmenet.
AM
1. A liturgikus ~ mindig énekes, a »keleti
rítusokban mindig »à capella ének, a
nyugati rítusban egyaránt lehet à capella vagy hangszerkíséretes ének. A
liturgikus ~ legfontosabb területe az »Ordinárium, vagy a »Proprium
tételeinek megzenésítése; utóbbiban néhány tétel megfelelô »népénekkel
helyettesíthetô (» népének 3.).
A
liturgikus ~ a római rítusban elsôsorban a »gregorián ének (LK 116), de a
~ egyéb fajtái is helyet kapnak benne, ha a liturgia szellemének megfelelnek.
Ezek: a »polifónia (LK 116) és a »népének
(LK 118), a missziós területeken pedig az egyes népek sajátos kultúrájából
fakadó ~ is (LK 119).
2.Szent ~n azokat az elsôsorban
vokális mûveket értjük, amelyek nem liturgikus szövegeket zenésítenek
meg, hanem egyéb imákat, szentírási szövegeket stb. (pl. Liszt: Via Crucis,
Kodály: Adventi ének), továbbá az egykor liturgikusnak tekintett, ma azonban
már valamilyen ok miatt nem ilyennek tartott, vokális vagy merôben hangszeres
mûveket. E mûvek csak kivételes alkalmakkor szólalhatnak meg liturgikus
~ként. Részleteikben vagy egészükben azonban elhangozhatnak betétként
liturgikus cselekmények alatt, ha azok idôtartamát nem nyújtják meg
ésszerûtlenül, és nem szorítják ki az elôírt énekeket.
3.Vallásos ~: a keresztény hit és lelkiség
szellemében fogant nép- vagy mû~i alkotás. Ilyenek liturgikus ~ként nem
alkalmazhatók, de lehetnek ~i áhítatok mûsorszámai (pl. Kodály: Esti dal,
Szép könyörgés stb.).
Templomi
hangversenynek egy-egy esetre való engedélyezése az illetékes ordináriusra
tartozik. Több elôadásra (például fesztiválra vagy egy hangverseny-ciklusra)
vonatkozó engedély nem adható. Az ilyen hangversenyek idôtartamára gondoskodni
kell az Oltáriszentség megfelelô helyre történô átvitelérôl. »liturgikus
ének. (Istentiszteleti Kongregáció: Útmutatás a templomi hangversenyekrôl,
1987. nov. 5.) BP