zsolozsma (lat. officium = ‘szolgálat’
jelenleg Liturgia Horarum = ‘az imaórák liturgiája’)•A keresztény közösség
rendszeres, az eukarisztikus áldozaton kívüli összejövetele a nap bizonyos
óráiban, még éjszaka is, hogy teljesítse az Úr felszólítását a szüntelen és
kitartó imára (Lk 18,1; 21,36).
1.
Az ÓSZ-ben naponként az »üdvösség tör-
ténetének két eseményét ünnepelték: este az egyiptomi kivonulást, reggel pedig
a sínai-hegyi szövetségkötést. Erre emlékeztetett a jeruzsálemi templomban is a
reggeli és az esti áldozat (Kiv 29,38–43; Szám 28,1–8). A fogság idején az ál-
dozatbemutatás megszûnt, de az imádságokat az elôírt idôkben elvégezték,
és ezek a késôbbi zsinagógai istentiszteletben is megmaradtak. Ezt a
gyakorlatot az ÚSZ már az ôsegyházban átvette (Lk 24,53; Zsid 13,15).
Hippolütosz az „Apostoli hagyomány”-ban (215) részletesen beszámol a Reggeli
dicséretrôl (41) és az esti Vecsernyérôl (25), mint az imaórák két
sarkpontjáról. Rövidesen a »húsvéti vigília révén az
éjszakai imaóra végzése is megjelenik.
2.
A nyugati egyházban az imaórák kialakulására a legnagyobb hatással Szt. Benedek
volt, aki Regulájában (Szerzetesi Szabályaiban)
pontosan megszabta, hogy a szerzetesek a nap melyik órájában mit imádkozzanak
(egy hét alatt a 150 zsoltárt, olvasmányokat, himnuszokat stb. – officium divinum – istenszolgálat). Ez
határozta meg a szerzetesek és papok zsolozsmázásának rendjét csaknem 1500 éven
keresztül. Ennek rendje volt:
a)Vigília vagy késôbb Matutinum, melynek hétköznap két,
vasárnap és ünnepnap három nocturnusa
(része) volt. 12 zsoltár és a Szentírásból, valamint a szentatyák írásaiból
álló éjszakai Olvasmányos imaóra.
b) Laudes (Dicséretek) imáját
virradatkor kezdték.
c)A
régi idôszámítás szerint reggel 6 órakor volt az elsô óra, a Prima.
d)Napközben
háromszor jöttek össze rövid imaórákra. Ezek a Tertia (‘harmadik’, ma 9 óra),
a Sexta (‘hatodik’, ma déli 12 óra)
és a Nona (‘kilencedik’, ma du. 3
óra).
e)Alkonyatkor
Ad vesperas (‘estére’) szóló zsoltárokat
imádkozták.
f)
Mielôtt aludni tértek, a Completorium (‘befejezés’) imája zárta a
napot. Úgy, ahogy a próféta mondja: „Napjában hétszer mondok dicséretet neked”
(Regula 16).
A
szerzetesi imaórák rendszerét a székesegyházak, majd részben a plébániatemplomok
is átvették. Ezek életében ugyanis a legkülönbözôbb módon szerzetesek is részt
vettek, és püspököt is sokszor szerzetesközösségbôl választottak. Így a Reggeli
dicséretet és Vecsernyét, még ha nagyon egyszerû formában is, a
plébániatemplomokban is végezték. Ez a gyakorlat a keleti egyházban ma is
megtalálható. A székesegyházakban pedig a püspök a káptalan tagjaival együtt
végezte a ~t. A ~ hanyatlásának jele volt, hogy a felszentelt személyek egyedül
kezdték végezni. E célra a közös ~ végzéséhez használt könyvek szövegeit
egyetlen könyvbe, a »Breviariumba (lat. brevis = rövid)
foglalták össze.
3.
A lit. mozg. hosszú évekig tartó elômunkálatokat végzett a ~ megújítására is.
Ennek a munkának gyümölcse érett meg a LK IV. fejezetében. Ez a ~t Krisztus és
Egyháza együttes imájának írja le, mely az Isten dicséretével a nappalt és az
éjszakát egyaránt megszenteli. A II. Vat. segítséget akar nyújtani a papoknak
és az Egyház más tagjainak a ~ jobb és tökéletesebb végzésére. Ezért a római
rítusú ~ megújítását rendelte el. Ennek nyomán a római liturgiatanács, a
„Consilium” hétévi munkával letette VI. Pál pápa asztalára a megújított ~t,
a Liturgia
Horarumot,
melyet a pápa 1970-ben Mindenszentek napján kiadott „Laudis canticum” apostoli konstitúciójával
jóváhagyott. Az Istentiszteleti Kongregáció 1971 Húsvétján közzétette az elsô
kötetet, melyet rövidesen a másik három kiadása követett. A négykötetes
Liturgia Horarum elsô kötetében találhatók az általános rendelkezések a szent
~ról (ÁRZS). Magyar nyelven a hivatalos kiadás több ideiglenes kiadás után
1991–
1993 között jelent meg. Ugyancsak kiadták az egykötetes Zsolozsmáskönyvet, amely az Olvasmányos
imaórán kívül mindent tartalmaz.
A
~ éppúgy, mint más istentiszteleti cselekmény, közösségi jellegû. Ez
elsôsorban a Reggeli dicséretre és a Vecsernyére vonatkozik. Napközben a
Napközi imaórák segítenek rövid idôre
Istenhez fordulni, míg a Befejezô imaórában (Kompletórium) az éjszakai pihenés
megkezdése elôtt Isten oltalmába helyezi magát az imádkozó. Az Olvasmányos
imaóra a Szentírás és más lelki táplálékot nyújtó olvasmány alapján a lelki
elôrehaladást segíti.
Néhány
fontos szempont a ~ végzéséhez: a) Az imádkozó Egyház egységét a Szentlélek hozza létre, aki
minden megkereszteltben mûködik. Az ô erejében merjük mondani: „Atyánk” (Róm 8,15). b) A ~ valójában
dialógus. Az olvasmányokban,
zsoltárokban az Isten szól népéhez, a nép pedig az Írások ösztönzésére
imájával, énekével válaszol. Ha valóban bekapcsolódik az imába, akkor ez
számára kegyelmek forrása. c) A papi és szerzetesi közösségekben, plébániákon
minél gyakrabban végezzék közösen a ~ egy-egy imaóráját, sôt a családi életet
is szenteljék meg a közös ~ imával. d) Az egyes imaórák sajátos rendeltetése
miatt kívánatos azokat megfelelô
idôben végezni.
e) A püspökök, papok, diakónusok, szerzetesek nagy örömmel kapcsolódjanak be az
Istent dicsérôk kórusába, és imádkozzanak Isten rájuk bízott népéért. f) Akik
súlyos szembetegségük vagy vakságuk miatt a ~t nem tudják végezni, a fôpásztor
más imakötelezettséget írhat elô számukra [„Pastorale munus” kezdetû
apostoli levél, 1963. nov. 30. I(26). g]. A megfelelô idôben szent csendet
ajánlatos tartani, hogy ez hozzásegítsen a gyümölcsözô részvételhez. Ha a
lelkipásztori szempont megkívánja, az egyes imaórákat misével is össze lehet
kapcsolni.
A
»bizánci rítusú imaórákban a szokásos kezdet után 3-3
zsoltár szerepel. Ezután az ünnep vagy a szentek himnuszai következnek (»tropár,
»konták). A 40 „Uram irgalmazz” ( »ekténia)
után a záró imádság összefoglalja az imaóra témáját: az elsô órán (virradatkor):
Krisztus világossága; a harmadik órán: Krisztus elítélése, illetve a Szentlélek
leküldése; a hatodik órán: Krisztus keresztrefeszítése, megváltó áldozata; a
kilencedik órán: a kereszthalál emléke „haláloddal a halált legyôzted”. »anticipálás. VI–OL–AM
A
szír–palesztinai keresztények körében kezdettôl fogva magától értetôdô ez az
imádkozási forma. Mindenesetre a keresztény ~ozás annyiban tér el a
zsinagógaitól, hogy szorosan kötôdött a mindenkori olvasmányhoz, s hogy
rendszerint már »„responzórium” vagy késôbb »„antifóna” is kapcsolódott hozzá. Így
vezették aztán be a váltakozó (antifóné)
éneklést, amikor két kórus vagy elôénekes váltogatta egymást.
A
római liturgiában nemcsak a »zsolozsmában, hanem a »mise,
a »szentségek, a szentelmények és »áldások
végzésénél is fontos szerepet kaptak a ~ok.
A
bizánci liturgiában egyes ~okból már néhol csak a refrén maradt meg. »vers OL–VI
re osztott közösség (»zsolozsma zsoltáranyaga, »kezdôének,
»áldozási ének, s eredetileg ilyen volt az offertorium,
a felajánlási ének is). »tó-
nus 2.
2.Zeneileg zsoltárformának nevezzük azokat a
zenei képleteket, melyek intonáció
– tenor (egy
vagy több egyszerû, vagy díszített recitáló hang, tuba) – kadencia felépítésûek. BP