zsolozsma (lat. officium = ‘szolgálat’
jelenleg Liturgia Horarum = ‘az imaórák liturgiája’)•A keresztény közösség
rendszeres, az eukarisztikus áldozaton kívüli összejövetele a nap bizonyos
óráiban, még éjszaka is, hogy teljesítse az Úr felszólítását a szüntelen és
kitartó imára (Lk 18,1; 21,36).
1.
Az ÓSZ-ben naponként az wüdvösség tör-
ténetének két eseményét ünnepelték: este az egyiptomi kivonulást, reggel pedig
a sínai-hegyi szövetségkötést. Erre emlékeztetett a jeruzsálemi templomban is a
reggeli és az esti áldozat (Kiv 29,38–43; Szám 28,1–8). A fogság idején az ál-
dozatbemutatás megszûnt, de az imádságokat az elôírt idôkben elvégezték,
és ezek a késôbbi zsinagógai istentiszteletben is megmaradtak. Ezt a
gyakorlatot az ÚSZ már az ôsegyházban átvette (Lk 24,53; Zsid 13,15).
Hippolütosz az „Apostoli hagyomány”-ban (215) részletesen beszámol a Reggeli
dicséretrôl (41) és az esti Vecsernyérôl (25), mint az imaórák két
sarkpontjáról. Rövidesen a whúsvéti vigília révén az
éjszakai imaóra végzése is megjelenik.
2.
A nyugati egyházban az imaórák kialakulására a legnagyobb hatással Szt. Benedek
volt, aki Regulájában (Szerzetesi Szabályaiban)
pontosan megszabta, hogy a szerzetesek a nap melyik órájában mit imádkozzanak
(egy hét alatt a 150 zsoltárt, olvasmányokat, himnuszokat stb. – officium divinum – istenszolgálat). Ez
határozta meg a szerzetesek és papok zsolozsmázásának rendjét csaknem 1500 éven
keresztül. Ennek rendje volt:
a)Vigília vagy késôbb Matutinum, melynek hétköznap két,
vasárnap és ünnepnap három nocturnusa
(része) volt. 12 zsoltár és a Szentírásból, valamint a szentatyák írásaiból
álló éjszakai Olvasmányos imaóra.
b) Laudes (Dicséretek) imáját
virradatkor kezdték.
c)A
régi idôszámítás szerint reggel 6 órakor volt az elsô óra, a Prima.
d)Napközben
háromszor jöttek össze rövid imaórákra. Ezek a Tertia (‘harmadik’, ma 9 óra),
a Sexta (‘hatodik’, ma déli 12 óra)
és a Nona (‘kilencedik’, ma du. 3
óra).
e)Alkonyatkor
Ad vesperas (‘estére’) szóló zsoltárokat
imádkozták.
f)
Mielôtt aludni tértek, a Completorium (‘befejezés’) imája zárta a
napot. Úgy, ahogy a próféta mondja: „Napjában hétszer mondok dicséretet neked”
(Regula 16).
A
szerzetesi imaórák rendszerét a székesegyházak, majd részben a plébániatemplomok
is átvették. Ezek életében ugyanis a legkülönbözôbb módon szerzetesek is részt
vettek, és püspököt is sokszor szerzetesközösségbôl választottak. Így a Reggeli
dicséretet és Vecsernyét, még ha nagyon egyszerû formában is, a
plébániatemplomokban is végezték. Ez a gyakorlat a keleti egyházban ma is
megtalálható. A székesegyházakban pedig a püspök a káptalan tagjaival együtt
végezte a ~t. A ~ hanyatlásának jele volt, hogy a felszentelt személyek egyedül
kezdték végezni. E célra a közös ~ végzéséhez használt könyvek szövegeit
egyetlen könyvbe, a wBreviariumba (lat. brevis = rövid)
foglalták össze.
3.
A lit. mozg. hosszú évekig tartó elômunkálatokat végzett a ~ megújítására is.
Ennek a munkának gyümölcse érett meg a LK IV. fejezetében. Ez a ~t Krisztus és
Egyháza együttes imájának írja le, mely az Isten dicséretével a nappalt és az
éjszakát egyaránt megszenteli. A II. Vat. segítséget akar nyújtani a papoknak
és az Egyház más tagjainak a ~ jobb és tökéletesebb végzésére. Ezért a római
rítusú ~ megújítását rendelte el. Ennek nyomán a római liturgiatanács, a
„Consilium” hétévi munkával letette VI. Pál pápa asztalára a megújított ~t,
a Liturgia
Horarumot,
melyet a pápa 1970-ben Mindenszentek napján kiadott „Laudis canticum” apostoli konstitúciójával
jóváhagyott. Az Istentiszteleti Kongregáció 1971 Húsvétján közzétette az elsô
kötetet, melyet rövidesen a másik három kiadása követett. A négykötetes
Liturgia Horarum elsô kötetében találhatók az általános rendelkezések a szent
~ról (ÁRZS). Magyar nyelven a hivatalos kiadás több ideiglenes kiadás után
1991–
1993 között jelent meg. Ugyancsak kiadták az egykötetes Zsolozsmáskönyvet, amely az Olvasmányos
imaórán kívül mindent tartalmaz.
A
~ éppúgy, mint más istentiszteleti cselekmény, közösségi jellegû. Ez
elsôsorban a Reggeli dicséretre és a Vecsernyére vonatkozik. Napközben a
Napközi imaórák segítenek rövid idôre
Istenhez fordulni, míg a Befejezô imaórában (Kompletórium) az éjszakai pihenés
megkezdése elôtt Isten oltalmába helyezi magát az imádkozó. Az Olvasmányos
imaóra a Szentírás és más lelki táplálékot nyújtó olvasmány alapján a lelki
elôrehaladást segíti.
Néhány
fontos szempont a ~ végzéséhez: a) Az imádkozó Egyház egységét a Szentlélek hozza létre, aki
minden megkereszteltben mûködik. Az ô erejében merjük mondani: „Atyánk” (Róm 8,15). b) A ~ valójában
dialógus. Az olvasmányokban,
zsoltárokban az Isten szól népéhez, a nép pedig az Írások ösztönzésére
imájával, énekével válaszol. Ha valóban bekapcsolódik az imába, akkor ez
számára kegyelmek forrása. c) A papi és szerzetesi közösségekben, plébániákon
minél gyakrabban végezzék közösen a ~ egy-egy imaóráját, sôt a családi életet
is szenteljék meg a közös ~ imával. d) Az egyes imaórák sajátos rendeltetése
miatt kívánatos azokat megfelelô
idôben végezni.
e) A püspökök, papok, diakónusok, szerzetesek nagy örömmel kapcsolódjanak be az
Istent dicsérôk kórusába, és imádkozzanak Isten rájuk bízott népéért. f) Akik
súlyos szembetegségük vagy vakságuk miatt a ~t nem tudják végezni, a fôpásztor
más imakötelezettséget írhat elô számukra [„Pastorale munus” kezdetû
apostoli levél, 1963. nov. 30. I(26). g]. A megfelelô idôben szent csendet
ajánlatos tartani, hogy ez hozzásegítsen a gyümölcsözô részvételhez. Ha a
lelkipásztori szempont megkívánja, az egyes imaórákat misével is össze lehet
kapcsolni.
A
wbizánci rítusú imaórákban a szokásos kezdet után 3-3
zsoltár szerepel. Ezután az ünnep vagy a szentek himnuszai következnek (wtropár,
wkonták). A 40 „Uram irgalmazz” ( wekténia)
után a záró imádság összefoglalja az imaóra témáját: az elsô órán (virradatkor):
Krisztus világossága; a harmadik órán: Krisztus elítélése, illetve a Szentlélek
leküldése; a hatodik órán: Krisztus keresztrefeszítése, megváltó áldozata; a
kilencedik órán: a kereszthalál emléke „haláloddal a halált legyôzted”. wanticipálás. VI–OL–AM
zsoltár (lat. psalmus)•A ~ok az ÓSZ
verses imádságai, melyeket Jézus és a keresztény egyház is átvett (vö. 16,25).
Az ôsegyház istentiszeteletét részben a ~ozás töltötte ki, melyet még a
zsidóságtól örökölt. A zsinagógában ugyanis a kórus rendszeresen énekelte a
~okat. Vitatott, hogy a zsidók felváltva, illetve visszatérô versekkel
énekelték-e ezeket, de az igen valószínû, hogy a gyülekezet bizonyos
idôközönként az „Ámen”, vagy a „Halleluja” betoldásával megszakította a
~ozást. Dallam szempontjából már a zsinagógákban is különbözô ~ozást írtak elô
az ünnep- és a hétköznapokra.
A
szír–palesztinai keresztények körében kezdettôl fogva magától értetôdô ez az
imádkozási forma. Mindenesetre a keresztény ~ozás annyiban tér el a
zsinagógaitól, hogy szorosan kötôdött a mindenkori olvasmányhoz, s hogy
rendszerint már w„responzórium” vagy késôbb w„antifóna” is kapcsolódott hozzá. Így
vezették aztán be a váltakozó (antifóné)
éneklést, amikor két kórus vagy elôénekes váltogatta egymást.
A
római liturgiában nemcsak a wzsolozsmában, hanem a wmise,
a wszentségek, a szentelmények és wáldások
végzésénél is fontos szerepet kaptak a ~ok.
A
bizánci liturgiában egyes ~okból már néhol csak a refrén maradt meg. wvers OL–VI
zsoltáréneklés•1. A ~nek jelentôs szerepe
volt már az ÓSZ-i templomi és zsinagógai istentiszteletben is. A keresztény
gyakorlat három elôadásmódot használ: a) a direkt (tractim) zsoltározást,
amikor az éneklendô szöveget ugyanaz(ok) az elôadó(k) énekli(k), minden
váltakozás nélkül (wtraktus); b) a válaszos
(responzóriális) zsoltározást, amikor magát a zsoltárszöveget az éneklô
közösségnek csak kis része (wszólista, wszkóla)
énekli végig, a többiek pedig az egyes versszakokra a refrénszerû
válasszal (responzum) felelnek (zsolozsma winvitatoriuma, wválaszos
zsoltár, wgraduále, walleluja, offertorium); és c)
az antifónás zsoltározást, amikor az egyes zsoltárverseket (vagy félsorokat)
felváltva énekli a két rész-
re osztott közösség (wzsolozsma zsoltáranyaga, wkezdôének,
wáldozási ének, s eredetileg ilyen volt az
offertorium, a felajánlási ének is). wtó-
nus 2.
2.Zeneileg zsoltárformának nevezzük azokat a
zenei képleteket, melyek intonáció
– tenor (egy
vagy több egyszerû, vagy díszített recitáló hang, tuba) – kadencia felépítésûek. BP
A
Névmutatóban szerepel a Liturgikus Lexikonban található minden személy neve. A
„Magyar naptárral bôvített általános római naptár” szócikkbôl csak a magyar
naptárban szereplô szenteket vettük fel a Névmutatóba.
ABAELARD
(Petrus Abelardus) (1079–1142), filozófus, hittudós.
ADALBERT
(Adalbertus) Szt. (†997), püspök, vértanú, a magyarok térítôje, az esztergomi
fôegyházmegye védôszentje. Ü. ápr. 23.
ÁDÁM,
Szent Viktori (Adamus de s. Victore) (1110–1192). A párizsi Szt. Viktor
ágostonrendi kolostor kanonokja, teológus, költô.
AETHERIA
(Eucheria, Egeria) galliai apátnô, aki 393–394-ben a Szentföldre zarándokolt.
Úti beszámolójában részletesen leírja a nagyheti és húsvéti szertartásokat.
ÁGOSTON
(Aurelius Augustinus) Szt. (354–430), hippói püspök, a keresztény ókor
legkiemelkedôbb bölcselôje és hittudósa, a négy nyugati egyházatya egyike. Ü.
aug. 28.
ALKUIN
(Flaccus Alcuinus) (735–804) angol származású bencés apát. Nagy Károly
környezetében a missziók szervezôje, az egyházi kultúra, liturgia és egyházzene
teoretikusa.
AMBRUS
(Ambrosius) Szt. (339–397), Milánó püspöke, a négy nyugati egyházatya egyike,
Szt. Ágoston megtérítôje. A római kánon leg-
régibb nyomát a „Szentségekrôl” (IV. f.) c. mûvében találjuk. Ü. dec. 7.
ANATOLIOSZ,
konstantinápolyi pátriárka (449–
458). Számosan azonos személynek tartják ~ himnuszköltôvel.
ANDRÁS,
Krétai Szt. ~ (660 körül–740). Jeruzsálemi szerzetes, majd Kréta érseke lett,
jeles szónok és egyházi költô.
ANERIO,
Felice (1560–1614) a S. Maria Maggiore énekese, majd 1594-tôl a pápai kórus
komponistája, wPalestrina utóda.
ANTAL
(Antonius), Páduai Szt. (1195–1231). Ferences hitszónok, egyháztanító, a
legnépszerûbb szentek egyike. Ü. jún. 13.
ANTÓNIOSZ,
(Remete Szt. Antal) (251–356).
A keresztény ókor remetéje, akihez számosan csatlakoztak. Életmódjuk a
szerzetesi életforma kezdete.
ARTNER
Edgár dr. (1895–1972). A Hittudományi Akadémián az ókeresztény egyház- és
dogmatörténet professzora volt.
AURELIANUS
pogány római császár (270–275).
BACH,
Johann Sebastian (1685–1750) az egyetemes zenetörténet egyik legnagyobb egyénisége,
számos egyházzenei mû komponistája.
BALÁZS
(Blasius) Szt. (†316 körül), a kis-ázsiai Szebaszté püspöke, vértanú. Ü. febr.
3.
BÁRDOS
Lajos (1899–1986) zeneszerzô, karnagy, az OMCET világi társelnöke.
BASZILEIOSZ
(Nagy Szt. Vazul) (330–379).
A kappadókiai Caesarea metropolitája. Litur-
giája és szerzetesi regulája ma is érvényben van a keleti egyházban. Ü. jan. 2.
BEAUDUIN, Lambert (1873–1960)
belga bencés, a liturgikus mozgalom kiemelkedô egyénisége.
BEDA
Venerabilis (672–735) bencés szerzetes, történetíró, himnuszköltô.
BEETHOVEN,
Ludwig van (1770–1827) zeneszerzô, a bécsi klasszikusok legjelesebb
képviselôje. Számos egyházzenei alkotása van.
BENEDEK
(Benedictus) Szt. ~ apát, (480–547) a nyugati szerzetesség atyja, különösen a
zsolozsma kialakítására volt nagy hatással. Európa védôszentje. Ü. júl. 11. és
márc. 21.
~
XIII. ~ pápa (1724–1730). A domonkos rendbôl való pápa restauráltatta a
Lateráni bazilikát.
~
XIV. ~ pápa (1740–1758). Kiváló egyházjogász, számos liturgikus rendeletet
bocsátott ki.
BERNÁT
(Bernardus) Szt. ~ apát, (1090–1153). Ciszterci szerzetes, a szerzetesi élet
megújítója, egyháztanító. Ü. egyetemes egyházban aug. 20án, Magyarországon aug.
19.
BÍRÓ
Lucián (1898–1990) bencés szerzetes, a liturgikus mozgalom tevékeny apostola, a
Kühár-Radó: Liturgikus lexikon, 1933. kiadója.
BOGISICH
Mihály (1839–1909) címzetes püspök, zenetörténeti író, az Országos Magyar
Cecília Egyesület alapítója (1897).
BONIFÁC
(Bonifatius) IV. Szt. ~ pápa (608– 615). Phokasz császár neki adományozta a
római pogány Pantheont, melyet Mária és az összes vértanúk tiszteletére
felszentelt. Ide hozatta a vértanúk ereklyéit.
~
VIII. ~ pápa (1294–1303). Ô vezette be a római jubileumi vagy szentévet (1300).
CALLIXTUS,
I. Szt. ~ pápa (217–222), a róla elnevezett katakomba felügyelôje volt, mielôtt
pápává választották. Ü. okt. 14.
~
III. ~ pápa (1455–1458). Kapisztrán Szt. Jánost küldte Magyarországra, akinek
segítségével született meg a nándorfehérvári gyôzelem.
CASEL,
Odo (1886–1948). A Maria Laachi bencés apátság szerzetese, a liturgia
misztérium-
teológiájának kidolgozója.
CIRILL,
Szt. (827–869) testvérével, Szt. METÓDDAL (815–885) együtt a szlávok apostola,
Európa védôszentjei. Ü. febr. 14.
CYPRIANUS,
Szt. (†258). Karthágó vértanú püspöke, Szt. Ágostonig a latin teológia
legnagyobb tekintélye. Ü. szept. 16.
DAMASUS,
Szt. ~ pápa (366-384) Szt. Jeromost bízta meg a Szentírás latin fordításával.
Összeíratta és felirattal látta el a vértanúsírokat. Ü. dec. 11.
DEMÉNY
Dezsô (1871–1937) pap, egyházkarnagy, zeneszerzô. A Szt. István-bazilika
karnagya, az OMCE elnöke volt.
DEMETER,
(Demetriosz) Szt. ~ (†304 körül). Szaloniki környékén tisztelt vértanú. Ü. okt.
8. és 26.
DOBSZAY László (1935–) zenetörténész, egye-
temi tanár, a Schola Hungarica egyik vezetôje, MET elnöke.
DUNSTABLE,
John (1380?–1453). Brit zeneszerzô.
ELÔD
István dr. (1912–) piarista, dogmatikus.
EPHRÉM (Szt. Efrém) (†373)
diakónus, a szír egyház legnagyobb írója és költôje. Ü. jún. 18.
ERASMUS
(Rotterdami ~ ) (1465–1536), humanista, 1516-ban ô tette elôször közzé az ÚSZ
görög nyomtatott szövegét. Ez a fordítás lett alapja elsôsorban a protestáns
népnyelvû bibliakiadásoknak, szinte napjainkig (textus receprus = elfogadott szöveg).
ERZSÉBET,
Árpád-házi Szt. ~ (1207–1231), Lajos wartburgi ôrgróf felesége, az önfeláldozó
szeretet példaképe. Ü. az egyetemes egyházban nov. 17., Magyarországon nov. 19.
EUSZÉBIOSZ,
Caesareai (†339) püspök, egyháztörténeti író.
FARKASFALVY
Dénes dr. (1936–) dallasi (USA) ciszterci apát, zsoltár- és himnuszfordító,
Szentírás-kommentátor.
FERENC,
(Franciscus) Assisi Szt. ~ (1182–1226) rendalapító, az evangéliumi szegénység
és alázatosság példaképe. Ü. okt. 4.
GERGELY
(Gregorius), I. Nagy Szt. ~ pápa (590 –604). A liturgia és az egyházi ének
rendezôje. A négy nyugati egyházatya egyike. Ü. szept. 3.
~
III. ~ pápa (731–741), a képrombolást elítélte.
~
IX. ~ pápa (1127–1241). II. Frigyes császárral és II. Endre magyar királlyal
tárgyalt kereszteshadjáratról.
~
XIII. ~ pápa (1572–1585). Kötelezôvé tette a róla elnevezett Gergely-naptárt.
GERGELY
Ferenc (1914–1998) orgonamûvész, organológus, több orgona tervezôje.
GERTRUD,
Nagy Szt. ~ (1216–1302) misztikus szerzetesnô, a Jézus Szíve tisztelet egyik
elsô elindítója. Ü. nov. 16.
GÉZA
(970–997) az utolsó Árpád-házi fejedelem. Megkezdte és elôkészítette fia
államalapító és egyházszervezô tevékenységét.
GRÉGORIOSZ
Nazianzénosz (Nazianzi Szt. Gergely) (330–390), püspök, egyháztanító, a
„teológus”. Ü. jan. 2.
GUERANGER,
Prosper (1805–1875). A franciaországi Solesmes felújítója, majd bencés apátja.
A liturgikus megújulás buzgó apostola volt.
GUIDÓ,
Arezzói ~ (†1050). Az arezzói székesegyházi iskolában tanított. Nevéhez
fûzôdik a hangjegyírás reformja, a szolmizáció és a hallásképzés új
módszere. „Micrologus” címen zenei tankönyvet írt.
HALAMKA
(Hantó) Gyula dr. (1898–1942) piarista, a rend római fôiskolájának tanára,
liturgikus könyvek fordítója.
HARMAT
Artúr (1885–1962) zeneszerzô, a Szt. István-bazilika karnagya, egyházzenész.
HEDVIG,
Szt. (Jadviga) (1373–1399). Nagy Lajos király leánya, lengyel királynô, Jagelló
litván fejedelem felesége. Jelentôs szerepe volt a litvánok megtérésében. Ü.
júl. 18.
HELÉNA
(Szt. Ilona) (250?–330?) császárnô, Nagy Konstantin édesanyja. Nevéhez
fûzôdik a Szt. Kereszt megtalálása. Ü. aug. 18.
HÉRAKLEIOSZ
(Heraclius) bizánci császár (610–641), aki 630 körül visszaszerezte a
perzsáktól a Szt. Kereszt ereklyéjét.
HIPPOLÜTOSZ
(Szt. Ipoly) (†235) vértanú. Számos írása közül liturgikus szempontból „Az
apostoli hagyomány” c. mûve jelentôs, mely 215-ben készült. Ebben leírja
a római egyház liturgikus gyakorlatát (püspök-, pap- és diakónusszentelés,
katekumenátus intézménye, keresztség, bérmálás rendje stb.). Ü. aug. 13.
HORVÁTH
Konstantin dr. (1896–1970) ciszterci, fôiskolai tanár, zsoltárfordító.
HRABANUS
Maurus (780?–850), bencés szer-
zetes, mainzi érsek. Tudós, egyházjogász, liturgikus.
IGNATIOSZ
(Antiochiai Szt. Ignác) (†110 körül). Antiochia püspöke, Traianus császár
idejében megbilincselve vitték Rórnába, ahol vér-
tanú lett. Útközben írta hét híres levelét az egyházaknak. Ü. okt. 17.
INCE
(Innocentius) B. XI. ~ pápa (1676–1689). Sokat fáradozott Magyarország török
uralom alóli felszabadításáért és a rendezett egyházi életért. Ü. aug. 11.
IRENEUS
(Eirénaiosz), Szt. ~ (130?–202?) Lyon püspöke. A római egyház elsôbbségét
vallotta a többi egyházakkal szemben. Ü. jún. 28.
ISTVÁN,
Szt. ~ király (1000–1038), Magyar-
ország államalapító és egyházszervezô királya. Ü. aug. 20.
JACOPONE
DA TODI (1228?–1306) olasz költô, ferences szerzetes.
JÁNOS
(Johannes) Aranyszájú Szt. ~ wKhrüszosztomosz
~
Damaszkuszi Szt. ~ (†753) az egyházatyák teológiai belátásait egységes
szempontok szerint rendszerezte. Ü. dec. 4.
~
Eudes Szt. ~ (1601–1680) a Jézusról és Máriáról nevezett papi társulat
alapítója, Jézus és Mária Szíve tiszteletét terjesztette. Ü. aug. 19.
~
Keresztelô Szt. ~. Születésének ü. jún. 24., vértanúságáé aug. 29.
~
Nepomuki Szt. ~ (1350?–1393). Cseh pap, akit IV. Vencel király agyonkínoztatott
és a Moldvába dobatott. Ü. máj. 16.
_
XV. ~ pápa (985–996). Ô rendelte el az elsô szentté avatást.
~
XXIII. B. ~ pápa (1958–1963). Összehívta a II. Vat.-ot.
JÁNOS
PÁL, I. pápa (1978).
JÁNOS
PÁL, II. ~ pápa (1978–)
JEROMOS
(Hieronymus) Szt. ~ (345–420), pap,
a nyugati négy egyházatya egyike. A Szentírás latin fordítását készítette el
(Vulgáta). Ü. szept. 30.
JOLÁN
(Jolánta) B. ~ (1239–1295) szerzetesnô, IV. Béla király leánya. Ü. jún. 15.
JOSQUIN
DE PRES (1450?–1521) komponista, karnagy, kortásai a „zene fejedelmének”
nevezték.
JÓZSEF,
Himnuszköltô Szt. ~ (816?–886). Szerzetes, pap; éveket töltött rabságban. A gör.
liturgia használja himnuszait. Ü. ápr. 3.
~
Tomasi (Giuseppe) Szt. ~ (1649–1713) bíboros. Több liturgikus kódex felfedezôje
(pl. Sacramentarium Gelasianum) és kiadója. Ü. jan. 1.
JULIUS
CAESAR (kb. Kr. e. 100–44) ókori római politikus, hadvezér, történetíró.
JUSZTINOSZ
(Justinus), Szt. ~ (100?–165?) filozófus, hitvédô, vértanú. Ü. jún. 1.
KÁROLY,
Nagy ~ német-római császár (768– 814).
~
Borromei (Carlo Borromeo) Szt. ~ (1538–
1584). Milánó jelentôs püspöke, a Trid. határozatainak következetes végrehajtója
egyházmegyéjében, mely az egész egyházi megújulásra nagy hatással volt. Ü. nov.
4.
KASSAI
VÉRTANÚK, Szt. Kôrösi Márk esztergomi kanonok, Pongrácz István és Grodecz
Menyhért jezsuiták 1619-ben szenvedtek vértanúhalált Rákóczi György katonáitól
hitükhöz való ragaszkodás miatt. Ü. szept. 7.
KASSZIA
ANYA (kb. 810– ?). Elôkelô családból származó bizánci költônô. Kolostort
alapított, és ô maga is ott élt.
KELEMEN
(Clemens) I. (Római) Szt. ~ pápa, (92–101), vértanú. Ü. nov. 23.
~
VIII. ~ pápa (1591–1605), újonnan kiadatta a Vulgátát és a szertartáskönyveket.
~
XIII. ~ pápa (1758–1769) nehéz sorsú egyházfô, Mária Terézia királynônek
engedélyezte az „Apostoli Felség” címet és az apostoli kettôs kereszt
használatát.
KELETI
EGYHÁZATYÁK: Szt. Athanaziosz (Atanáz) (295?–373) Alexandria pátriárkája; Szt. wBaszileiosz
(Nagy Szt. Vazul); Szt. wKrüszosztomosz (Aranyszájú
Szt. János); Szt. wGregoriosz Nazianzénosz
(Nazianzi Szt. Gergely).
KERSCH
Ferenc (1853–1910) nagyváradi, majd esztergomi székesegyházi karnagy.
Megjelentette az ôsi magyar népénekeket a „Sursum corda”
c. (1902) énekeskönyvben.
KRÜSZOSZTOMOSZ
(Aranyszájú) Szt. János (350–407), konstantinápolyi pátriárka, a bi-
zánci liturgia atyja. Ékesszólása miatt kapta
az „aranyszájú-krüszosztomosz” melléknevet. Keleti egyházatya. Ü. szept. 13.
KISDY
Benedek (1598–1660) egri püspök, a „Cantus catholici” (1651) c. énekeskönyv kiadója.
KLOTZ,
Hans (1900–) zeneszerzô, orgonista, zenekutató.
KODÁLY
Zoltán (1882–1967) zeneszerzô; zenetudós, zenepedagógus.
KOLOS (B. Claude de Colombiére)
(1641–1682) jezsuita, Alacoque Szt. wMargit lelkivezetôje.
KONSTANTIN
(Constantinus) Nagy ~ (306– 337) római császár. 313-ban milánói rendeletével
biztosította a keresztények szabad vallásgyakorlatát. A Birodalom fôvárosát
Büzantionba (Bizánc) helyezte, melyet önmagáról ~ városának, Konstantinápolynak
nevezett el.
KOZMA
(Kozmasz) és DAMJÁN, Szt. ingyenes orvosok, vértanúk. Ü. szept. 26.
KÖRMENDI
Béla (1916–1967) szatmári egyházmegyés pap, hittanár, plébános. A lit. mozg.
fáradhatatlan apostola.
KUKUZEL,
Ivan (1280 körül) a bizánci udvar énekese, majd Athosz-hegyi szerzetes.
KÜHÁR
Flóris dr. (1893–1943) bencés, fôiskolai tanár. wRadó
Polikárppal együtt a Liturgikus Lexikon szerkesztôje (1933).
KÜRILLOSZ,
(Jeruzsálemi Szt. Cirill) (315– 383) jeruzsálemi püspök. Jelentôs írásai a
katekumeneknek és az újonnan megkeresztelteknek tartott katekézisei. Ü. márc.
18.
LA
RUE, Pierre de ~, (1460?–1518) frank-flamand komponista.
LASSUS,
Orlandus (Orlando di Lasso) (1532–
1594) németalföldi zeneszerzô, jelentôs elôadómûvész, karmester.
LÁSZLÓ,
Szt. ~ király (1077–1095), Árpád-házi uralkodó. Ü. jún. 27.
LEÓ,
XIII. ~ pápa (1878–1903).
LEONINUS
Magister a 12. sz. második felének jeles francia komponistája és orgonistája, a
párizsi Notre Dame karmestere.
LISZT
Ferenc (1811–1886) zeneszerzô, zongoramûvész, a zenei romantika jelentôs
egyénisége, számos egyházzenei mû komponistája.
LÔRINC
(Laurentius), Szt. ~ római diakónus, a szegények védôszentje, 258-ban vértanú
lett. Ü. aug. 10.
MACHAUT,
Guilaume de (1300–1377) klerikus, költô, zeneszerzô.
MARGIT
(Marguerite-Marie Alacoque) Szt. (1642–1690) szerzetesnô, misztikus, a Jézus
Szíve tisztelet terjesztôje. Ü. okt. 16.
~
Árpád-házi Szt. ~ (1242–1270) domonkosrendi szerzetesnôvér,
IV. Béla király leánya. Ü. jan. 18.
MARMION,
Columba B. ~ (1858–1923); a Maredsous-i bencés kolostor (Belgium) apátja. Jeles
liturgikus író, mûvei közül többet magyarra is lefordítottak.
MÁRTON
(Martinus) Szt. ~ (316–397) a galliai Tours püspöke, a szombathelyi egyházmegye
védôszentje. Ü. nov. 11.
MARSILI,
Salvatore (1910–1983) finalpiai bencés apát (Olaszország), a Pápai Liturgikus
Intézet szervezôje és vezetôje volt.
MAXIMOSZ,
Szt. ~ hitvalló (580?–662), jelentôs keleti teológus, kb. 90 írásmûve
maradt fenn. Ü. aug. 13.
MIHÁLYFI
Ákos (1862–1937) ciszterci, egyetemi tanár, lelkipásztori és liturgikus könyvek
szerzôje.
MÓR,
B. ~ (1000?–1070?) pannonhalmi bencés szerzetes, pécsi püspök; elsô magyar
íróként megírta – latinul – András és Benedek szent életû remeték életét.
Ü. okt. 25.
NIKOLAOSZ
(Szt. Miklós) a 4. sz.-ban Myra város püspöke. Ü. dec. 6.
NOTKER
Balbulus (= dadogó) (840?–912) St. Galleni bencés szerzetes, a wszekvenciairodalom
legrégibb és legjelentôsebb képviselôje.
NYUGATI
EGYHÁZATYAK: Szt. wAmbrus; Szt. wÁgoston;
Szt. wJeromos; Nagy Szt. wGergely
pápa.
OBRECHT,
Jacob (1450?–1505) németalföldi zeneszerzô, karmester.
OKEGHEM
(Ockeghem) Johannes de (1420–
1495) flamand zeneszerzô, énekes, udvari karnagy.
ONUPHRIOSZ,
Szt. (†4. sz. végén vagy 5. sz. elején) pusztában élô remete, majd szerzetes. Ü.
jún. 12., a görögöknél jún. 11.
ORBÁN
(Urbanus) V. ~ pápa (1362–1370) az utolsó avignoni pápa, aki elôkészítette a
pápák visszatérését Rómába.
~
VIII. ~ pápa, átdolgoztatta a misekönyvet és a zsolozsmát.
PÁL,
VI. ~ pápa (1963–1978), a II. Vat. befejezôje és határozatainak bölcs
végrehajtója.
PALESTRINA,
Giovanni Pierluigi da (1526–
1594) olasz zeneszerzô, a vokális polifónia nagymestere, a római Capella
Sixtina kóristája.
PANTOL
Márton (1904–1960) esztergomi fôegyházmegyés pap, a liturgikus nevelés fáradhatatlan
apostola. Jelentôs hittanári mûködése és a budapesti Kántorképzô
Tanfolyamon végzett munkássága.
PARSCH,
Pius (1884–1954). A klosterneuburgi (Ausztria) ágostonos kanonokrend tagja. A
li-
turgikus kutatás eredményeit népszerûsítette.
A „Bibel und
Liturgie” c.
folyóirat megalapítója és számos liturgikus lelkiséget ápoló mû szerzôje.
Könyvei közül több magyar fordításban is megjelent.
PÉCSI
Sebestyén (1910–1991) orgonamûvész, fôiskolai tanár.
PEROTINUS
Magister (12. sz.) francia zeneszerzô, az „ars antiqua” legnagyobb mestere.
PHOKASZ
bizánci császár (602–610).
PIUS,
V. Szt. ~ pápa (1566–1572) a Trid. nyomán kijavított misekönyvet és
Breviáriumot adott ki. Ü. ápr. 30. ~ IX. ~ pápa (1846–1868) az I. Vatikáni
Egyetemes Zsinatot hívta össze (1869–
1870).
~
X. Szt. ~ pápa (1903–1914) az egyházzene és az Eukarisztia rendjének megújítója
(korai szentáldozás). Ü. aug. 21.
~
XI. ~ pápa (1923–1939) a Keleti lntézet felállításával a római egyház figyelmét
a keleti rítusok megismerésére irányította.
PIUS,
XII. ~ pápa (1939–1958) a „Mediator Dei” enciklikája megerôsítette a lit.
mozg.-at.
PLlNIUS
(az ifjabb) (61–114) a kis-ázsiai Bythinia helytartója.
POLÜKARPOSZ
(Szt. Polikárp) (†156) Szt. János apostol tanítványa, Szmirna városának
püspöke, vértanú. Ü. febr. 23.
PRUDENTlUS,
Aurelius Clemens (348?–410?) az ókeresztény kor latin költôje.
RADÓ
Polikárp dr. (1899–1974) bencés, egyetemi tanár. Fômûve: Enchiridion
Liturgicum, 11961; 21966. Herder.
RAJECZKY
Benjamin dr. (1901–1989) ciszterci, a magyar zenetörténet tudósa. Énektanári
munkássága mellett jelentôsek a magyar középkori zene anyagában végzett
kutatásai.
ROMANOSZ
MELODOSZ (Dallamszerzô Román) az 5. sz. végén Szíriában született és Konstantinápolyban
diakónusként tevékenykedett.
SCHRAM
Ferenc (1923–1975), zenekutató.
SEDULIUS
(400?–450?) keresztény latin himnuszköltô.
SÍK
Sándor (1889–1963) piarista, költô, himnusz- és zsoltárfordító.
SIMEON,
Emesszai Szt. ~, 6. sz.-i szír aszkéta.
SIXTUS,
IV. ~ pápa (1471–1484), a Sixtusi kápolna építtetôje.
~
V. ~ pápa (1585–1590), a Vulgáta és a Septuaginta új kiadását rendelte el.
SORIANO,
Francesco (1549–1620) olasz zeneszerzô, karnagy.
SZENDREI
Janka (1938–) zenetudós, a Schola Hungarica egyik vezetôje, egyetemi tanár.
SZIGETI
Kilián dr. (1913–1981) bencés, fôiskolai tanár, orgonaszakértô, a gregorián
ének kutatója.
SZILVESZTER
(Silvester) I. Szt. ~ pápa (314–
335). Ü. dec. 31.
~
II. ~ pápa (999–1003) koronát küldött Szt. István királynak.
SZÔLLÔSY
Benedek (1609–1656) jezsuita.
SZUNYOGH
Xavér Ferenc dr. (1895–1980) bencés, a magyar lit. mozg. vezéregyénisége.
TAMAS
(Thomas) Aquinói Szt. ~ (1225–1274) domonkos, a legjelentôsebb skolasztikus
filozófus és hittudós. Ü. jan. 28.
TERÉZ
(Teresia de Avila), Avilai Nagy Szt. ~ (1515–1582), karmelita, misztikus,
egyháztanító. Ü. okt. 15.
~
(Therése de Lisieux) A Gyermek Jézusról nevezett Szt. ~ (1873–1897), karmelita,
a missziók védôszentje. Ü. okt. 1.
TERTULLIANUS,
Quintus Septimius Florens (160?–220 után) Szt. Ágostonig a legeredetibb
teológusa volt a latin egyháznak, annak ellenére, hogy élete végén a montanista
eretnekséghez csatlakozott.
TIMOTHEOSZ,
I. ~ konstantinápolyi pátriárka (511–518).
TRAJANUS
római császár (98–117).
TUTILO,
Szentgalleni bencés (850?–913), költô, zenész.
UBALD,
Szt. ~ (1080?–1160) Gubbio püspöke. Ü. máj. 16.
ULRIK,
Szt. ~ augsburgi püspök. Ü. júl. 4.
USUARDUS
(†875 körül), bencés, az elsô Martyrológium készítôje.
VENANTIUS
Fortunatus (535–600) költô és életrajzíró.
VENCEL,
Szt. ~ (†929) cseh herceg és vértanú. Ü. szept. 28.
VICTORIA
(Vittoria, Tomas Luis) (1550?–1611) kiváló spanyol zeneszerzô, a
Palestrina-stílus mûvelôje.
WERNER
Alajos dr. (1905–1978) szombathelyi egyházmegyés pap, zeneakadémiai tanár. A
Schola Cantorum Sabariensis és a Schola Regia alapítója.
WIPO,
Burgundiai (1000?–1046) költô és törté-
netíró.
XIMENES
de Cisternos (1436–1506) bíboros, a mozarab liturgia megújítója.
ALEXANDRIA
(El Iszkandarija). – Hatalmas kikötôváros a Nílus torkolatánál (Egyiptom). Nagy
Sándor alapította Kr. e. 332-ben. A görög szellemi élet és a keresztény
hittudomány centruma (alexandriai iskola). Antióchia mellett a keleti, az
alexandriai típusú, pl. kopt liturgia legjelentôsebb központja volt.
ANTIÓCHIA
(Antakya, Törökország). – Kr. e. 300 körül alapított jelentôs kereskedô város.
Neves kultúrcentrum (antióchiai iskola, pl. Khrüszosztomosz Aranyszájú Szt.
János, Szt. Ephrem). A keleti liturgia kialakulásában jelentôs szerepet
játszott (antióchiai típus, pl. örmény liturgia).
AUGSBURG
– Római alapítású bajor püspöki székhely.
BENEVENTO
– Római alapítású dél-itáliai város.
BETLEHEM
– Jeruzsálemtôl délre 9 km-re fekszik „Dávid városa”, ahol Jézus Krisztus
megszületett.
BEURON
– A 11. sz.-ból való kolostort a szekularizáció után 1862-ben a bencések kapták
meg, akik sajátos stílusú mûvészeti iskolát honosítottak meg benne.
BIZÁNC
(Büzantion, Konstantinápoly, ma Istanbul, Törökország). – Ókori város, melyet
Nagy Konstantin Kr. u. 330-ban a római birodalom új fôvárosává tett meg.
Kiemelkedô szerepe van az egyetemes és a keleti egyház életében. Liturgiájára
hatással voltak a nagy liturgikus centrumok.
DURA-EUROPOS
(Szíria). – Az ásatások 250 elôttrôl származó keresztény gyülekezeti házat
tártak fel, benne a legjelentôsebb a keresztelô medence és néhány épen maradt
freskó.
EDESSZA
(Urfa, Törökország). – A 2. sz. végétôl az arám (szír) keresztény irodalom és
egyházi élet virágzó központja volt.
EFEZUS
(Törökország). – Az ókori kis-ázsiai Ázia tartomány fôvárosa, amely az ôsegyház
életében fontos szerepet játszott.
FINALPIA
(Savona, Olaszország). – Bencés apátság a Ligur tenger partvidékén.
FIRENZE
(Toscana, Olaszország). – Ôsi múltú város, érseki székhely, az 1439. évi uniós
zsinat színhelye.
GOA
(India). – Város India nyugati partvidékén, az újkor elsô missziós állomása
Dél-Ázsiában (1530).
HILDESHEIM
(Niedersachsen, Németo.). – 815-tôl püspöki székhely Hannover közelében.
JERUZSÁLEM
(Izrael). – Jézus Krisztus életének és az ôsegyház legfôbb eseményeinek
színhelye. A különbözô liturgikus ünnepléseket azokon a helyeken végezték, ahol
azok történtek.
KHALKEDON
(Kalcedon, Kadiköy, Törökország). – Város Kis-Ázsiában Konstantinápollyal
szemben, ahol 451-ben egyetemes zsinatot tartottak.
KLOSTERNEUBURG
(Ausztria). – Ôsrégi ágostonrendi prépostság Bécs mellett. Az osztrák lit.
mozg. központja ma is.
LAODIKEA
(Laodicea, Törökország). – Frígiai város, Szt. Pál tanítványa, Epafrász
alapította a keresztény közösséget.
LISSZABON
(Lisboa, Portugália). – A 4. sz.-tól püspöki székhely, 1394-tôl érsekség,
1716-tól patriarchátus.
LÖWEN
(Belgium). – Katolikus egyetemérôl nevezetes ôsi város.
MAREDSOUS
(Belgium). – Bencés apátság, a lit. mozg. egyik központja.
MARIA LAACH (Koblenz
közelében, Németo.). – Bencés apátság, a lit. mozg. egyik központja.
MECHELN
(Belgium). – Régi belga fôváros, a ~i érsekség a belga egyház központja.
MONT
BLANDIN (Belgium). – Bencés kolostora volt.
MONZA
(Lombardia, Olaszország). – Longobárd emlékeket ôrzô város Milánó közelében.
MÜNSTERSCHWARZACH
(Unterfranken, Németo.). – Bencés apátság.
NIKAIA
(Nicea, Isnik, Törökország). – Kis-ázsiai város, két egyetemes zsinat színhelye
(325, 787).
PANNONHALMA
– Géza fejedelem által alapított bencés monostor (996), neve Szt. Márton-hegy a
19. sz.-ig.
PARAY
LE MONIAL (Franciaország). – Az 1644-ben alapított vizitációs zárda a Jézus
Szíve tisztelet legfôbb zarándokhelye.
RÓMA
(Olaszország). – A Katolikus Egyház központja, a pápa székhelye (Vatikán). Szt.
Péter és Szt. Pál vértanúságának helye.
ST.
GALLEN (Svájc). – Szt. Gallus ír remete cellája fölé 720-ban neves bencés
monostort építettek. A 17–18. sz.-ban átépített monostor 1804-ben a
szekularizáció áldozata lett.
SOLESMES
(Franciaország). – Bencés apátság, a gregorián ének felújításának tudományos
központja.
UNGVÁR
(Uzsgorod, Szovjetunió). A munkácsi görög katolikus püspökség székhelye.
VERONA
(Olaszo.). – Északolasz püspöki székhely.
VELENCE
(Venezia, Olaszország). A lagúnákra épült város 1451-tôl pátriarchai székhely.
ZIRC
– ciszterci monostorát III. Béla alapította 1182-ben a Bakonyban.
apostoli levél•tágabb értelemben minden
pápai ügyirat, szorosabb értelemben adminisztratív kérdésekrôl szóló
intézkedés. Lehet breve vagy bulla.
arianizmus•Arius alexandriai pap által
315 körül hirdetett tévtanítás, mely szerint a Logosz (az Ige) nem egylényegû, örökkévaló isteni
természetû lény az Atyával és a Szentlélekkel, hanem létét az Atyától
kapta: Jézusban a Logosz foglalta el emberi lelkének helyét. E tanokat 325-ben
a Nikaiai I. Egyetemes Zsinat ítélte el, de a 7. sz.-ig fennmaradt.
autokephal•pátriárkával rendelkezô,
önálló ortodox egyház.
deklaráció•(nyilatkozat) a II. Vat.
állásfoglalásai idôszerû kérdésekrôl.
dekrétum•a II. Vat. 9 határozata fôleg gya-
korlati, lelkipásztori témákkal foglalkozik.
Didakhé•(A tizenkét apostol
tanítása) az ôsegyház szentségeirôl, az Eukarisztia megtartásának rendjérôl
szóló legrégibb szövegemlék (a 2. sz. elejérôl), melyet 1873-ban találtak meg.
enciklika•(lat. ‘körlevél’) a pápák
körlevelei egyes vagy az összes fôpásztorhoz, az egyházi tanítóhivatal
megnyilatkozásai. Kezdô szavaikról nevezik ôket, pl. Mediator Dei.
husziták•Husz János (†1415) cseh pap,
egyházi és politikai reformer. Az Egyházról írt könyvében elvetette a Krisztus
törvényével szembekerült egyházi elöljárók jogait, az Egyházban csak a
választottak szûk körét látta, tiltakozott az egyházi vagyon ellen és
követelte a két szín alatti áldoztatást. Tanait a konstanzi zsinat (1415)
elítélte, utána máglyán elégették. Hívei még sokáig folytattak vallásháborúkat.
ikonoklaszta•„képromboló” mozgalom,
melyet 726-ban III. Leó bizánci császár indított el
zsidó-mohamedán vallási hatásra és egyben poli-
tikai szempontokból. A rengeteg mûkincset megsemmisítô mozgalom 787-ben
csitult el, amikor
a II. Nikaiai (VII. egyetemes) Zsinat elítélte a képrombolást és tisztázta a
szentképek helyes tiszte-
letét.
instrukció•az Apostoli Szentszék
valamely hivatalának a kiadott törvényeket vagy rendeleteket magyarázó vagy
végrehajtási utasítása, ok-
irata.
jakobiták•Zanzalus Jakab (†578)-ról
elnevezett szír wmonofiziták.
konstitúció•a II. Vat. négy, nagyobb teológiai, elméleti okmánya.
motu proprio•(lat. ‘saját indításból’) a
pápai rendeletek egyik fajtája, melyet minden ünne-
pélyesebb forma nélkül ad ki a Szentszék.
monofiziták•az 5. sz.-ban keletkezett
eretnekség, mely szerint Krisztusban az isteni természet teljesen magába
olvasztja emberi természetét,
így csak egyetlen isteni természettel rendelkezik. 451-ben a Kalkedoni
Egyetemes Zsinat ítélte el
a ~at.
népmisszió•a plébániai hitélet
fellendítésének (házasságok rendezése, haragosok kibékülése stb.) a középkortól
szokásos módja. Idônként (10-
15 év) 8-10 napon keresztül a misén kívül napi
4-5 szentbeszéd hangzik el az egész közösség, ill. egyegy csoport (asszonyok,
fiatalok stb.) számára. A ~ lényeges feladata a bûnbocsánat szentségéhez
való járulás is. A ~s beszédeket az ET 770. kán.-ja külön ajánlja. A
templomokban missziós kereszteket állítanak a ~k emlékére, az idôpontok
felírásával.
nesztorianizmus•Nesztóriosz konstantinápolyi
pátriárkáról elnevezett eretnekség, mely nem tudta összeegyeztetni Krisztusban
az isteni és emberi természetnek valóságos és elválaszthatatlan egységét isteni
személyében (unio
hypostatica).
Ezért szerinte Szûz Máriát sem lehet Istenanyának nevezni. Tanait 431-ben
az efezusi III. Egyetemes Zsinat ítélte el.
patrisztika•az egyház-, a dogma- és a
teológiatörténetben az egyházatyák kora és irodalma, mely kb. a 8. sz.-ban
zárult le. Egyházatyák azok az ókori keresztény
írók, akik egységben az Egyházzal a hitnek megbízható tanítói voltak.
püspöki szinódus•a világ különbözô részeirôl
választott és kinevezett püspökök gyülekezete, amely a pápa tanácsadó
testülete. Háromévenként ülésezik, a tárgyalásra kerülô témákat a világegyház
életébôl a pápa határozza meg. Utána általában különbözô dokumentumok
ismertetik a ~ munkáját. P1. 1983-ban a ~ után jelent meg II. János Pál pápa
enciklikája „Kiengesztelôdés és bûnbánat” címmel.
Septuaginta•az ÓSZ-i Szentírás legrégibb
és legfontosabb görög nyelvre való fordítása. A név: „hetvenes fordítás”
legendás eredetû: Alexandriában 72 zsidó (minden törzsbôl 6) 72 nap alatt
készítette volna el a fordítást. Rövidítése: LXX (római számokkal: hetven).
szekularizáció•az Egyház hozzájárulása
nélküli államjogi kényszerintézkedés az egyházi vagyon, kolostorok és
intézmények világi célra való használatba vételére (17–20. sz.-ban).
Vetus Latina•(ólatin Biblia) különféle
latin fordítástöredékek, melyeket nagyon különbözô színvonalon fordítottak a
görög és héber Szentírásból.
Éppen
rendezetlenségük miatt bízta meg Damasus pápa Szt. Jeromost új fordításra,
amely Vulgáta néven vált ismertté.
11.
ADAM, A. – BERGER, R.: Pastoralliturgisches Handlexikon, Herder, Freiburg,
Basel, Wien, 1986.
12.
A II. Vatikáni Egyetemes Zsinat tanítása, Szt. István Társulat, Budapest, 1986.
13.
BERGER, R.: Kleines liturgisches Lexikon, Freiburg, Basel, Wien, 1987.
14.
JUNGMANN, J.: A szentmise, Eisenstadt, 1977. Minesota 1976.
15.
KÜHÁR F. – RADÓ P.: Liturgikus lexikon, Komárom, 1933.
16.
LE GALL, Dom Robert: Dictionnaire de Liturgie, C.L.D. 1982.
17.
LODI, E.: Liturgia della Chiesa, Edizioni Dehoniane, Bologna, 1981.
18.
Nuovo Dizionario di Liturgia (a cura di SARTORE, D. e TRIACCA, A.) Edizioni
Paoline, Roma, 1984.
19.
ONASCH, K.: Liturgie und Kunst der Ostkirche in Stichworten, Koehler und
Amelang, Leipzig, 1981.
10.MISTRORIGO,
A.: Guida alfabetica alla Liturgia, Enciclopedia di base per la partecipazione
attiva, la preghiera e la vita, Edizione Piemme, Casale Monferrato (AL), 1997.
11.
A II. Vat. után megjelent valamennyi liturgikus könyv editio typicaja
(hivatalos kiadása és magyar fordítása). Lásd: Liturgikus könyvek jegyzéke, 13.
oldal.
12.
Enchiridion Documentorum Instaurationis Liturgicae I. (comp. Kaczynski)
Marietti, Torino, 1976. II. C.L.V: Edizioni Liturgiche Roma, 1988. III. 1997.
13.
SCIENTIA LITURGIA direzione di Anscar Chupengco, OSB. Manuale di Liturgia Vol.
I–V. Edizioni Piemme, Casale Monferrato (AL), 1998.
14.
Dizionario liturgico-pastorale (a cura di MISTRORIGO, A.) Edizioni Messaggero,
Padova, 1977.